Microsoft Mathematics sebagai Media untuk Pengembangan Pembelajaran Matematika Siswa
DOI:
https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.539Keywords:
Learning Media, Math Learning, Microsoft Mathematics, SLR, StudentsAbstract
This research aims to find out how Microsoft Mathematics can serve as a supporting media in developing students' mathematics learning. The Systematic Literature Review (SLR) method was used in this study by reviewing various relevant scientific articles published between 2020 and 2025. The researcher took 10 main articles to be thoroughly analyzed. The selection of literature was done through several stages, namely identification, screening, feasibility test, and data synthesis, using predetermined inclusion and exclusion standards. The results of the analysis showed that the use of Microsoft Mathematics can improve understanding of mathematical concepts, problem-solving skills, and learning motivation. In addition, due to its interactive features, such as equation solver, scientific calculator, and 2D/3D graphs, this program is considered effective in visualizing abstract mathematical concepts.
Downloads
References
Ahyar, A., Nurhidayah, N., & Saputra, A. (2022). Implementasi model pembelajaran TaRL dalam meningkatkan kemampuan literasi dasar membaca peserta didik di sekolah dasar kelas awal. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5241–5246. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i11.1242
Ariyanti, G., & Sari, A. E. R. M. (2022). Pendampingan pengenalan Microsoft Mathematics untuk meningkatkan minat siswa terhadap matematika. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 12–19.
Auliya, R. N., Pinahayu, E. A. R., & Adnyani, L. P. W. (2020). Pemanfaatan Microsoft Mathematics 4.0 dalam pengembangan pembelajaran matematika di SMA/SMK. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 11(1), 107–114.
Bano, E. N., Blegur, F. M. A., Mada, G. S., & Binsasi, E. (2022). Pelatihan pengembangan inovasi pembelajaran matematika melalui perangkat lunak Microsoft Mathematics dan GeoGebra. Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 56–65.
BTKP DIY. (2021). Pemanfaatan Microsoft Mathematics untuk menumbuhkan kreativitas dan kemandirian belajar matematika. Balai Teknologi Komunikasi Pendidikan Daerah Istimewa Yogyakarta.
Ekawati, A. (2020). Penggunaan software GeoGebra dan Microsoft Mathematics dalam pembelajaran matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 22–30.
Fahira, A. (2021). Pengaruh pendekatan STEM berbantuan Microsoft Mathematics terhadap pemahaman konsep matematis ditinjau dari tipe kepribadian siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 5(2), 98–106.
Garuda. (2020–2025). Microsoft Mathematics dan pembelajaran matematika. https://garuda.kemdikbud.go.id
Hasibuan, M. (2020). Penerapan media Microsoft Mathematics untuk meningkatkan kreativitas belajar siswa pada materi persamaan kuadrat di kelas X SMA Swasta Al-Wasliyah 27 Medan [Skripsi, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan].
Heryana, P., Rusdiyani, I., & Nulhakim, L. (2022). Efektivitas media pembelajaran berbasis Android Microsoft Math Solver terhadap kemampuan pemecahan masalah dan kemandirian belajar. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 7(2), 115–123.
Hidayati, I., Sulaiman, M., & Arifin, H. (2022). Pengaruh penggunaan aplikasi Microsoft Mathematics terhadap hasil belajar matematika siswa kelas XI SMA. E-Theses IAIN Curup.
Hidayati, R., Yustina, R., & Mayasari, I. (2021). Penggunaan Microsoft Mathematics dalam pembelajaran matematika di kelas XI SMA Negeri 3 Curup [Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Curup].
Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Joint Technical Report, Keele University and NICTA.
Kitchenham, B., & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering (Version 2.3). EBSE Technical Report.
Munandar, T. A., & Handayani, D. (2022). Peningkatan kompetensi mengajar bagi guru SMK Kabupaten Lebak melalui pengenalan fitur Microsoft Mathematics. Wikrama Parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(1), 30–38.
Nurdiana, & Hasanudin, H. (2022). Penerapan Microsoft Mathematics dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Prosiding Seminar Nasional Daring, IKIP PGRI Bojonegoro.
Rahmawati, C. (2021). Pengembangan media pembelajaran matematika menggunakan GeoGebra dan Microsoft Mathematics di La Royba Islamic School. JSI (Jurnal Sistem Informasi), 10(1), 21–28.
ResearchGate. (2020–2025). Microsoft Mathematics dalam pembelajaran matematika. https://www.researchgate.net
Rizki, F., & Widyastuti, R. (2021). Penggunaan aplikasi Microsoft Mathematics untuk pengembangan bahan ajar matematika siswa. Desimal: Jurnal Matematika, 4(1), 45–54.
Taufiq, M., Junaidi, & Mirunnisa. (2022). Media pembelajaran berbasis software Microsoft Mathematics dalam pembelajaran aljabar untuk meningkatkan self-efficacy siswa. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 4(2), 40–48.
Veliani, S. L., Kartini, H., Zikri, F., & Harahap, E. (2021). Analisis pemecahan persoalan matriks menggunakan Microsoft Mathematics. Matematika: Jurnal Teori dan Terapan Matematika, 7(2), 88–96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.