Systematic Literature Review: Pemanfaatan Software Matematika untuk Pembelajaran dengan GeoGebra
Keywords:
Mathematics Learning, GeoGebra Software, Literature StudyAbstract
In the world of education today, computers have an important role as a learning medium for efficient learning. The GeoGebra application is an application used to visualize mathematical objects quickly, accurately and effectively so that it can shorten the time in solving mathematical problems. This research uses a literature study type of research by identifying and evaluating the results of previous research. In this research, 5 previous journals were identified. From the results of this research, it was found that the use of GeoGebra in learning was quite good. This is because GeoGebra has a positive influence that can support the learning carried out.
Downloads
References
Adellia Saharani, Devi, & Hasanudin, Cahyo. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Daring, 269-275.
Artha, R. A., Bharata, H., & Caswita, C. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 2(4).
Cahyono, Budi, Implementasi Media Software Geogebra dan Screencase dalam Pembelajaran Geometri Trasformasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Tadris Matematika. Semarang; LPM IAIN Walisongo Semarang, 2014.
Dahal, N., & Thapa, R. (2019). Use of Geogebra for Teaching and Learning Geometry (Circle): Initiation for Quality Education. Second International Conference on Quality Education., August.
Dewi, R. S., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Persamaan Lingkaran Menggunakan Pendekatan Saintifik Berbantuan GeoGebra. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 4(2), 1–8. http://journal2.um.ac.id/index.php/jkpm
Dwijayani, N. M. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa dengan Menggunakan Geogebra. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 110–116. http://ojs.uho.ac.id/index.php/jpm
Ekawati, A. (2016). Penggunaan Software Geogebra Dan Microsoft Mathematic dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 148–153.
Fathurrahman, & Fitrah, M. (2023). Software Geogebra pada Pembelajaran Matematika: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 4(1), 33-40.
Fauzan, G. A., Agina, S., & Setiawan, W. (2020). Analisis Kemampuan dan Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Berpikir Logis Matematik Siswa SMP dengan Penggunaan Geogebra. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 53–63. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.169
Hanif Batubara, I., & Purnama Sari, I. (2020). Penggunaan Software Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa. Seminar Of Social Sciences & Humaniora, 398-406.
Ilmiah, L. J. (2020). Upaya Mempertahankan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Pandaan Dengan Memanfaatkan Aplikasi Geogebra Selama Pandemi Covid-19 Tahun Ajaran 2019 / 2020. 22(September).
Isman M. Nur. 2016. Pemanfaatan Program Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika Vol. 5, Jogjakarta : PPPPTK Matematika
Kustiawati, D. (2017). Pembelajaran Geometri Berbantuan Software Geogebra Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. JIPMat, 1(2), 113–120. https://doi.org/10.26877/jipmat.v1i2.1237
Lestari, Sugiarto, S., & Kurniati, R. (2023). Systematic Literature Review (SLR): Pemanfaatan Software Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 3275-3287.
Magfirah, I., Zakaria, Y., Iye, R., Bugis, R., & Azwan, A. (2021). Pemanafaatan aplikasi Geogebra sebagai pembelajaran Matematika di SMA kabupaten Buru. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 7(1), 148–158. https://doi.org/10.35326/pencerah.v7i1.914
Maisyrah, Syahputra, E., & Mulyono. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Disposisi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 28–38. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/38888
Nasution, A. U., Syahputra, E., & Ahyaningsih, F. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Matematika Realistik Berbantuan GeoGebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Al Azhar Medan. Didactical Mathematics, 06(02), 1623–1635. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2362
Rudianto, Yudom., Hanan Windro Sasongko., Muh.Tamimuddin. 2017. Modul Pengembangan Kepropesian Berkelanjutan. Jakarta: Direktorat Pembinaan Guru Pendidikan Dasar Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Tanzimah. (2019). Pemanfaatan Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 610-616.
Xu, W., & Ouyang, F. (2022). The application of AI technologies in STEM education: a systematic review from 2011 to 2021. International Journal of STEM Education, 9(1). https://doi.org/10.1186/s40594-022-00377-5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.