Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Menggunakan Media Klinometer untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa

Authors

  • Muhammad Azkal Azkiya Universitas PGRI Wiranegara
  • Maya Rayungsari Universitas PGRI Wiranegara
  • Dewi Nurmalitasari Universitas PGRI Wiranegara

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i1.391

Keywords:

Contextual Learning Model, Learning Media, Learning Outcomes

Abstract

This research aims to enhance students' mathematics learning outcomes by implementing a contextual learning model utilizing clinometer paraji as a teaching aid. This study employs Classroom Action Research (CAR), which consists of two cycles, each involving the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The participants in this study were grade X students from SMK Yadika Pasuruan. Data collection was carried out through observations of teacher and student activities, tests to measure learning outcomes, and student response questionnaires regarding the applied learning model. The findings reveal that the contextual learning model using clinometer paraji media effectively improves students' mathematics learning outcomes. Furthermore, students showed enthusiasm and increased interest in mathematics when learning through this approach. Therefore, the clinometer-based contextual learning model is a practical and effective method for teaching mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adkhiyah. (2016). Penerapan model pembelajaran AIR (Auditory Intellectually Repetition) dengan media card short untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan statistika kelas VII SMP Ma'arif 01 Pasuruan.

Andriyani. (2017). Pengaruh penggunaan media pembelajaran terhadap hasil belajar siswa di SMP Negeri 01 Meraksa Aji Tulang Bawang [Skripsi].

Kadir. (2013). Konsep pembelajaran kontekstual di sekolah. Dinamika Ilmu, 13(3). Retrieved from http://irfarazak.blogspot.com/2009/04/model-pembelajar

Khotimah. (2016). Laporan hasil praktikum SMA Negeri 1 Rancaekek.

Lestari, N. A. P. (2019). Pengaruh implementasi pembelajaran kontekstual terhadap hasil belajar matematika dengan kovariabel kemampuan numerik dan kemampuan verbal. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(1). https://doi.org/10.29407/jpdn.v5i1.12845

Lipiah. (2022). Implementasi model pembelajaran kontekstual di sekolah dasar. Tsaqofah: Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 2(1). Retrieved from https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/tsaqofah

Mahmud, & Priatna. (2013). Penelitian tindakan kelas: Teori dan praktik.

Rahmadani. (2019). Upaya meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa menggunakan pendekatan matematika realistik berbantuan alat peraga klinometer. In Hotel Antariksa Kisaran (Vol. 29).

Setiawan. (2019). Penerapan model pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3).

Setyowati. (2018). Alat peraga klinometer BBPP untuk meningkatkan aktivitas belajar matematika materi trigonometri siswa kelas X IPS 2 SMA Negeri Kebakkramat tahun pelajaran 2017/2018.

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Sultoni, A. (2018). Pembelajaran trigonometri materi menentukan tinggi suatu benda berbantuan klinometer fleksibel. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Widayati. (2008). Penelitian tindakan kelas.

Widodo. (2018). Pengembangan model pembelajaran project citizen berorientasi civic knowledge, civic disposition, dan civic skill sebagai inovasi dalam mata kuliah pendidikan PKN SD.

Yaumi. (2017). Media pembelajaran: Pengertian, fungsi, dan urgensinya bagi anak milenial.

Downloads

Published

2025-01-15

How to Cite

Muhammad Azkal Azkiya, Maya Rayungsari, & Dewi Nurmalitasari. (2025). Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Menggunakan Media Klinometer untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1), 38–48. https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i1.391

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.