Mini Tinjauan Literatur : Pemanfaatan Software Math Master untuk Berpikir Komputasi Siswa

Authors

  • Ekki Wahyuni Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.558

Keywords:

Computational Thinking, Digital Literacy, Mathematics Learning, Math Master

Abstract

This study is a mini literature review aimed at exploring the use of the Math Master software in enhancing students’ computational thinking skills. Computational thinking is a crucial 21st-century skill, particularly in technology-based mathematics learning. This article reviews several relevant studies that discuss the use of educational software, specifically Math Master, in helping students solve mathematical problems systematically, logically, and efficiently. The review findings indicate that Math Master can serve as an interactive tool that supports conceptual understanding and encourages algorithmic thinking among students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Prasetyo, H., & Lestari, I. (2021). Pemanfaatan software Math Master dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 9(2), 88–95.

Putra, A. (2021). Penggunaan aplikasi Math Master dalam pembelajaran matematika interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(2), 45–53.

Rahmawati, D. (2023). Pengembangan kemampuan berpikir komputasi melalui media digital. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika, 7(1), 12–19.

Rahmawati, N., & Kurniawan, A. (2022). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 45–52.

Sari, M. E., & Hidayat, R. (2020). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran matematika di era digital. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(2), 101–110.

Simanjuntak, T., & Anggraeni, D. (2022). Evaluasi penggunaan aplikasi Math Master dalam pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Matematika Interaktif, 6(1), 23–30.

Suhendra, B. (2023). Strategi pembelajaran matematika berbasis teknologi di sekolah dasar. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan, 8(2), 55–64.

Suryani, L., & Nurdin, M. (2021). Peningkatan hasil belajar matematika menggunakan media digital interaktif. Jurnal Pendidikan Matematika, 15(1), 67–74.

Syamsuddin, A. (2020). Media pembelajaran berbasis digital untuk matematika SMP. Jurnal Teknologi Pendidikan Interaktif, 9(2), 39–47.

Utami, S. R. (2023). Analisis efektivitas penggunaan Math Master dalam pembelajaran berbasis digital. Jurnal Pendidikan Digital, 4(1), 12–19.

Wardani, P., & Akbar, F. (2022). Pengaruh media digital terhadap minat belajar matematika siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 13(2), 90–98.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35.

Yulianto, D. (2020). Computational thinking dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 115–124.

Yusuf, M. (2022). Literasi digital dan pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 129–134.

Zahra, N., & Wicaksono, R. (2021). Peran teknologi digital dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran matematika. Jurnal Digital Learning, 3(1), 27–35.

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Ekki Wahyuni Lubis, & Yahfizham Yahfizham. (2025). Mini Tinjauan Literatur : Pemanfaatan Software Math Master untuk Berpikir Komputasi Siswa. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 133–138. https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.558

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.