Pembelajaran Matematika Materi Pecahan di SDN Nglegok 1 Blitar dengan Menggunakan Media Game Pecahan (MAGECAH)

Authors

  • Haikal Cahaya Universitas Islam Balitar
  • Ida Putriani Universitas Islam Balitar
  • Ida Putri Rarasati Universitas Islam Balitar

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i3.278

Keywords:

MAGECAH, Development, Fractions, Elementary School Mathematics

Abstract

This research evaluates the effectiveness of using game-based learning media, MAGECAH, in teaching Mathematics on the topic of fractions in the 4th grade at SDN Nglegok 1 Blitar. The method used is a quasi-experiment with a nonequivalent control group design. The sample consists of 52 students, divided into experimental and control groups. Research instruments include tests, questionnaires, observations, and documentation. The analysis results show that the MAGECAH media significantly improves students' understanding, with a t-test significance value of 0.000. This media is also considered effective in making learning more interactive and engaging. Thus, MAGECAH can become an innovative alternative in Mathematics learning, particularly in the topic of fractions, to improve students' learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1), 123–133.

Alti, R. M. (2022). Media pembelajaran. PT. Global Eksekutif Teknologi.

Ananda, R., & Fadhli, M. (2018). Statistik pendidikan (teori dan praktik dalam pendidikan) (Vol. 3322018). Cv. Pusdikra Mitra Jaya/Cv. Widya Puspita.

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran Edisi 21. PT RAJA GRAFINDO PERSADA.

Cahyani, Y. (2018). Efektivitas Media Blok Pecahan Dan Media Power Point Terhadap Tingkat Pemahaman Konsep Operasi Pecahan Siswa Kelas VII SMPN 2 Barombong. Skripsi Matematika UIN Alauddin Makasar.

Fachrurazi, F., Sujinah, S., & Faizah, F. (2018). Model Pembelajaran Pecahan dengan Pendekatan Luas Area Materi Perbandingan Pecahan di Kelas IV SD Negeri 3 Percontohan Matangglumpandua. JUPENDAS (Jurnal Pendidikan Dasar), 5(2).

Fitri, A. Z., & Haryanti, N. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif, Kualitatif, Mixed method dan Research and Development. Madani Media.

Haryanti, N. (2014). Ilmu Pendidikan Islam. Malang: Gunung Samudera.

Haryanti, N., Winarto, Muhibbudin, & Putra, T. (2022). Analisis Pendidikan Karakter Siswa dalam Membentuk SIkap 3S (Senyum, Sapa, Salam) Kelas III di SDI Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru Tulungagung. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(1), 60–70.

Hendriana, H., & Soemarmo, U. (2014). Penilaian pembelajaran matematika. Bandung: Refika Aditama.

Indiyani, N. E., & Listiara, A. (2006). Efektivitas metode pembelajaran gotong royong (cooperative learning) untuk menurunkan kecemasan siswa dalam menghadapi pelajaran matematika (suatu studi eksperimental pada siswa di SMP 26 Semarang). Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro, 3(1).

Leung, C. K. E. (2009). A priliminary study on Hong Kong students’ understanding of fraction.

Lopes, R. H. C., Reid, I. D., & Hobson, P. R. (2007). The two-dimensional Kolmogorov-Smirnov test.

Martanti, F., Widodo, J., Rusdarti, R., & Priyanto, A. S. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Diferensiasi Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Penggerak. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 5(1), 412–417.

Mastur, Soim, Haryanti, N., & Gufron, M. (2022). Mutual Relationship Management Between Teachers and Parents: Strategies for Improving Student Learning Outcomes. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(3), 802–813. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v6i3.3643

Montolalu, C., & Langi, Y. (2018). Pengaruh pelatihan dasar komputer dan teknologi informasi bagi guru-guru dengan uji-t berpasangan (paired sample t-test). D’CARTESIAN: Jurnal Matematika Dan Aplikasi, 7(1), 44–46.

Nahri, A. A. (2023). Pengembangan media domath (domino mathematic) pada materi pecahan Kelas IV SD Negeri 1 Landungsari. Ibtidaiyyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(3), 183–199.

Nurfadhillah, S. (2021). Mengenal Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. CV Jejak (Jejak Publisher).

Purba, E. H. (2023). Kendala dalam Pembelajaran Penjumlahan Pecahan dari Operasi Konkrit Menuju Operasi Formal di SMP Tunas Pelita Binjai. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika (JIPM), 1(1), 1–12.

Putra, L. D., & Salsabila, N. D. (2023). Pengembangan Modul Digital Interaktif Materi Bilangan Pecahan Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2517–2529.

Rachma, A. F., & Agustina, D. K. (2022). Pengembangan Magecah (Materi Game Pecahan) Dalam Pelajaran Matematika untuk Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(9), 401–410.

Rohmah, S. K. (2019). Analisis Learning Obstacles Siswa pada Materi Pecahan Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(1).

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.

Sadjirah, N. H., Nurhaedah, N., & Pagarra, H. (2022). The Effect of Application SAVI Model on The High Order Thinking Skills 5th Grade Student In Thematic Learning. Excellent Education, Science and Engineering Advances Journal, 1(2), 1–12.

Sari, I. P., Maizora, S., & Yensi, N. A. (2019). Perbandingan hasil Belajar Matematika Antara Pembelajaran Kooperatif Tipe TTW dengan Pembelajaran Ekspositori. Universitas Bengkulu.

Sari, Y. E. P. (2019). Mengenal Uji Homogenitas sebagai Pengujian Asumsi dalam Uji Parametrik Tertentu. Laboratorium Analisis Data Dan Rekaya Kualitas.

Sembiring, R., & Situmorang, J. (2015). Pengaruh model pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 127–140.

Soebiantoro, Haryanti, N., & Permanasari, E. Y. (2024). Implementasi Dakwah Islam Melalui Media Sosial Di Majlis Taklim Sabilu Taubah Di Desa Karanggayam Kecamatan Srengat Kabupaten Blitar Soebiantoro Soebiantoro Nik Haryanti Engelien Yusniar Permanasari. Tabsyir : Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 5(2), 149–164. https://doi.org/https://doi.org/10.59059/tabsyir.v5i2.1145

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D (27th ed.). Alfabeta.

Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media pembelajaran: buku bacaan wajib dosen, guru dan calon pendidik. Pustaka Abadi.

Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2010). Elementary and middle school mathematics.

Yuliani, A., Sajiman, S. U., & Wiratomo, Y. (2023). Game Edukasi Petualangan Matematika: Media Pembelajaran Digital Matematika pada Materi SD Kelas V. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 8(1), 87–98.

Published

2024-10-22

How to Cite

Haikal Cahaya, Ida Putriani, & Ida Putri Rarasati. (2024). Pembelajaran Matematika Materi Pecahan di SDN Nglegok 1 Blitar dengan Menggunakan Media Game Pecahan (MAGECAH). Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(4), 32–44. https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i3.278

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.