Pengembangan Instrumen Asesmen Berbasis Literasi Numerasi Pada Materi Skala Perbandingan Pada Kelas V SD

Authors

  • Widia Widia Universitas PGRI Palembang
  • Nyiayu Fahriza Fuadiah Universitas PGRI Palembang
  • Nora Surmilasari Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i3.232

Keywords:

Development, Assessment Instruments, Numeracy Literacy, Corner

Abstract

Numerical literacy is a vital skill in daily life and plays an important role in students' mathematical problem-solving abilities. This study aims to develop an assessment instrument that can measure the numeracy literacy of grade V elementary school students in understanding and applying the concept of comparative scale. This study uses a development method using a 4D development model for the stages of define, design, develop, disseminate The assessment instrument developed consists of various questions designed to test students' understanding of the comparative scale. The trial was carried out on a sample of grade V elementary school students to validate this assessment instrument. The results of the trial show that this assessment instrument has good validity and reliability in measuring students' numeracy literacy skills. This research is expected to contribute to improving mathematics learning in

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarwati, D., & Kurniasih, M. D. (2021). Pengaruh Problem Based Learning Berbantuan Media Youtube Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2857–2868. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.829

Arsi, A. (2021). Langkah-Langkah Uji Validitas dan Realibilitas Instrumen dengan Menggunakan SPSS. Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Darul Dakwah Wal-Irsyad, 1–8.

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93. https://doi.org/10.30651/else.v3i1.2541

Fajriyah, E. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa pada Pembelajaran Matematika di Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan, 21, 403–409.

Faza, M. R., Fathina, N., & Salwa. (2022). Analisis Kebutuhuan Metode 3D Pada Pembelajaran Matematika Guna Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Pada Siswa Sma. ProSANDIKA UNIKAL, 3(1), 260–268. https://www.proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/851

Hidayah, R., Fajaroh, F., Parlan, Dasna, I. W., & Nendi, I. (2023). Journal of Business, Social and Technology (Bustechno). Journal of Business, Social and Technology (Bustechno), 4(1), 96–106. https://bustechno.polteksci.ac.id/index.php/jbt/article/view/163/239

Janna, N. M., & Herianto. (2021). Artikel Statistik yang Benar. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI), 18210047, 1–12.

Kalsum, U., & Sulastri, S. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didikpada Kelas 5 SDN 027 Takatidung. Jurnal Keren, 1(5), 1–7. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2560365

Khakima, L. N., Zahra, S. F. A., Marlina, L., & Abdullah, Z. (2021). Penerapan Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Siswa MI/SD. Prosiding Seminar Nasional PGMI, 1(1), 775–791. http://proceeding.iainpekalongan.ac.id/index.php/semai-775-

Magdalena, I., Aqmarani, A., Nurhalisa, N., & Syahra, N. P. (2023). Perbandingan Penggunaan Tes Objektif dan Tes Subjektif terhadap Hasil Belajar. Yasin, 3(4), 710–720. https://doi.org/10.58578/yasin.v3i4.1316

Masitoh, L. F., & Aedi, W. G. (2020). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skills (HOTS) Matematika di SMP Kelas VII. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 886–897. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.328

Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23–33. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.589

Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413–3430. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1302

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385

Putri, Z. A., Ulia, N., & Sari, Y. (2023). Pengaruh Pembelajaran Outing Class Dengan Pendekatan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Kelas V SDN Kedungbokor 03. Jurnal Ilmiah Sultan Agung, 931–938.

Ramadiana, D. N., Asbari, M., & Laksana, R. P. (2024). Asesmen Nasional : Tolok Ukur Kualitas Pendidikan Indonesia 03(02), 17–22.

Review, J., Dasar, P., Pendidikan, J. K., & Penelitian, H. (2019). MASALAH PADA MATERI PERBANDINGAN DAN SKALA DI KELAS V SD Mahasiswa Program Pascasarjana , Prodi Pendidikan Dasar , Universitas Negeri Surabaya , Dosen Pascasarjana , Prodi Pendidikan Dasar , Universitas Negeri Surabaya. 5(2).

Rosnaeni, R. (2021). Karakteristik dan Asesmen Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(5), 4341–4350. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1548

Rusmana, I. M. (2019). Literasi Matematika sebagai Solusi Pemecahan Masalah dalam Kehidupan Literasi matematika, pemecahan masalah. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 0812(80), 475–484.

Santoso, R. M., & Setyaningsih, N. (2020). Literasi Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Hots Bentuk Aljabar Berdasarkan Kemampuan Matematika.Prosiding,62–71. https://proceedings.ums.ac.id/index.php/knpmp/article/view/1892

Sari, D. R., Lukman, E. N., & Muharram, M. R. W. (2021). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri pada Asesmen Kompetensi Minimum-Numerasi Sekolah Dasar. Fondatia, 5(2), 153–162. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i2.1387

Son, A. L. (2019). Instrumentasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis: Analisis Reliabilitas, Validitas, Tingkat Kesukaran Dan Daya Beda Butir Soal. Gema Wiralodra, 10(1), 41–52.

Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Menggunakan Flip Pdf Professional Pada Materi Alat-Alat Optik Di Sma. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 145–152. https://doi.org/10.33369/jkf.2.3.145-152

Sutrisna, N. (2021). Analisis kemampuan literasi sains peserta didik SMA di Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12). https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/530%0Ahttps://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/download/530/452

Wardhani, D. A. P., & Oktiningrum, W. (2022). Pengembangan Soal AKM Bermuatan Ethnomatematika dengan Media Canva untuk Mengukur Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 3864.

Published

2024-09-17

How to Cite

Widia Widia, Nyiayu Fahriza Fuadiah, & Nora Surmilasari. (2024). Pengembangan Instrumen Asesmen Berbasis Literasi Numerasi Pada Materi Skala Perbandingan Pada Kelas V SD. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(3), 99–107. https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i3.232

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.