Analisis Pelaksanaan Kegiatan Numerasi dengan Metode Matematika Gasing Yang di Kaitkan dengan Permainan Tradisional pada Siswa Kelas 4 SD N 1 Demulih

Authors

  • Ni Kadek Lespita Devi Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i4.289

Keywords:

Top Mathematics, numeration, traditional games

Abstract

This research aims to analyze the implementation of the numeracy learning method using the Gasing Mathematics approach which is associated with traditional games for grade 4 students at SD N 1 Demulih. This research uses a qualitative descriptive method to describe the application of Gasing Mathematics in the numeracy learning process. Data was obtained through observation, interviews and documentation. The research results showed that the combination of Gasing Mathematics and traditional games such as poh-pohan, gowak-gowakan, and meyong-meyongan succeeded in creating an interactive, fun, and effective learning environment in improving mathematical understanding. The integration of traditional games with Gasing Mathematics makes it easier for students to overcome numeracy difficulties, increases participation, and motivates them in the learning process. This article plays a role in providing new insights into innovative and contextual mathematics learning strategies, especially in supporting the improvement of numeracy skills in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andesta, T., & Windrawanto, Y. (2023). Efektivitas Penggunaan Metode Gasing yang dihubungkan dengan permainan tradisional Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Seminar Nasional Hardiknas UKSW, 855–862.

Ani Latifatunisa. (2024). KOMPARASI METODE GASING DAN KONVENSIONAL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS IV.

Astutik, S. (2022). Peningkatan Kemampuan Numerasi Melalui Problem Based Learning ( Pbl) Pada Siswa Kelas Vi Sdn Oro-Oro Ombo 02 Kota Batu. Suparyanto Dan Rosad (2015, 1(3), 562–582.

Dianastiti, Y., Rico Andhika Putra, & Gumelar, W. T. G. (2024). Edukasi Pentingnya Literasi Dan Numerasi Bagi Siswa Sekolah Tingkat Dasar. Madiun Spoor : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 70–73. https://doi.org/10.37367/jpm.v4i1.354

Fachrudin, A. D. (2022). Modul berkembang : Pengetahuan Numerasi: Proses, Konten, dan Konteks. Modul Pelatihan Peningkatan Kompetensi Numerasi Untuk Guru: https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Febriyanti, C., Prasetya, R., & Irawan, A. (2022). Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Engklek Dan Gasing Khas Kebudayaan Sunda. Barekeng: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 12(1), 1. https://doi.org/10.30598/vol12iss1pp1-6ar358

Fitriatunnisa, R., Hastuti, I. D., & Mariyati, Y. (2024). Peranan Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika dalam Permainan Tradisional Congklak Sebagai Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Literasi Matematika. 4, 422–433.

HeryaVeranti. (2020). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Melalui Permainan Tradisional (Congklak). Universitas Bengkulu, 2(1), 22.

Ifrida, F., Huda, M., Prayitno, H. J., Purnomo, E., & Sujalwo, S. (2023). Pengembangan dan Peningkatan Program Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 1–12. https://doi.org/10.56972/jikm.v3i1.94

Izzah, M. (2023). Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan 4dalam Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi danNumerasi Siswa SD. JPPD: Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 10(2), 100–112. https://ejournal.upi.edu/index.php/jppd/index

Khasanah, M., & Putri, A. M. (2021). PENGUATAN LITERASI, NUMERASI, DAN ADAPTASI TEKNOLOGI PADA PEMBELAJARAN DI SEKOLAH. Jurnal Eksponen, 11, 2.

Latifah, L., & Rahmawati, F. P. (2022). Penerapan Program CALISTUNG untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5021–5029. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3003

Maghfiroh, F. L., Amin, S. M., Ibrahim, M., & Hartatik, S. (2021). Keefektifan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3342–3351. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1341

Mutiara,HardiantoRahman, & H. (2024). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN MATEMATIKA GASING (GAMPANG, ASYIK, MENYENANGKAN) TERHADAP KEMAMPUAN NUMERASI SISWA KELASIV SD. JURNAL METAFORA PENDIDIKAN, 2(1), 60–71.

Nurfadillah1, Y. K. (2020). PENERAPAN METODE GASING UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR DAN KEMAMPUAN BERHITUNG MAPEL MATEMATIKA SISWA KELAS IV SDN JEPANG 1 KUDUS. Occupational Medicine, 53(4), 130.

Puji Astuti, E. W. (2024). Metode Gasing Dapat Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Jurnal Insan Peduli Pendidikan ( JIPENDIK ). 2(1), 1–7.

Rohim, D. C. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 54–62. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.14993

Yuliana Adriyanti Mowata, Jon Idrison Molina, & Loban, J. M. (2023). Pendampingan Belajar Untuk Peningkatan Numerasi di SMP Kristen 03 Kalabahi dalam Masa Penugasan Mahasiswa Program Kampus Mengajar Angkatan IV. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains Dan Teknologi, 2(1), 83–89. https://doi.org/10.55123/abdikan.v2i1.1681

Downloads

Published

2024-11-04

How to Cite

Ni Kadek Lespita Devi. (2024). Analisis Pelaksanaan Kegiatan Numerasi dengan Metode Matematika Gasing Yang di Kaitkan dengan Permainan Tradisional pada Siswa Kelas 4 SD N 1 Demulih. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(4), 78–94. https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i4.289

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.