Pembelajaran tentang Ekosistem dan Keseimbangan Alam : Meningkatkan Kesadaran Siswa SD tentang Pentingnya Konservasi Alam dan Lingkungan

Authors

  • Farhatun Haya Universitas Negeri Padang
  • Khaira Nisa Universitas Negeri Padang
  • Rio Febrian Ladipasa Universitas Negeri Padang
  • Ari Suriani Universitas Negeri Padang
  • Afriza Media Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.498

Keywords:

Ecosystem-learning, environmental-balance, environmental-education, conservation, character-education

Abstract

Education about ecosystems and environmental balance at the elementary school level plays a crucial role in fostering awareness and environmental care attitudes from an early age. This article examines the effectiveness of ecosystem learning through contextual and project-based learning approaches to enhance students’ understanding and awareness of the importance of maintaining environmental balance. The research method used is a literature study with a qualitative descriptive approach, where data were obtained from various recent journals and books discussing environmental education and conservation in elementary schools. The findings show that learning activities involving direct engagement such as environmental observation, planting, and waste management can strengthen conceptual understanding while building students’ environmental care character. Additionally, the teacher’s role as a facilitator is vital to the success of the learning process. Despite various challenges in implementing environmental education, integrating ecosystem content with character education provides a strong foundation for developing a young generation that is environmentally conscious and responsible for environmental preservation. These findings emphasize the importance of systematically and sustainably implementing ecosystem learning in the elementary school curriculum as a strategic effort towards environmental sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, D., & Maulidah, N. (2022). Eksploitasi sumber daya alam dan dampaknya terhadap lingkungan hidup. Jurnal Lingkungan Berkelanjutan, 5(1), 22–31.

Astuti, D., & Nugroho, A. (2023). Pengaruh Pembelajaran Observatif terhadap Kesadaran Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 8(1), 12-21.

Damayanti, S., & Hartati, T. (2023). Integrasi kurikulum merdeka dan penguatan pendidikan karakter berbasis lingkungan. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(2), 87–99.

Fauziah, N., Santoso, H., & Wulandari, F. (2020). Implementasi Project-Based Learning dalam Pendidikan Konservasi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 5(2), 99–108.

Fitriyani, R., & Sari, L. P. (2020). Efektivitas pendidikan lingkungan pada anak usia sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 7(1), 55–63.

Kusumaningtyas, D., Supriyadi, T., & Nugroho, R. (2021). Pengaruh pembelajaran kontekstual terhadap kepedulian lingkungan siswa SD. Jurnal Pendidikan Lingkungan Indonesia, 3(2), 44–52.

Lestari, R., & Purwaningsih, S. (2021). Penerapan Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Pemahaman Ekosistem. Jurnal Sains dan Pendidikan, 4(1), 32–40.

Nuraini, S., & Hidayat, A. (2020). Pembentukan kesadaran ekologis melalui kegiatan konservasi sederhana di SD. Jurnal Green School Indonesia, 4(2), 33–42.

Nurfadillah, R., & Nugraha, R. (2021). Pemanfaatan media digital dalam pendidikan lingkungan di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dasar, 6(3), 112–120.

Pratama, D. Y., & Utami, R. (2023). Penerapan project-based learning dalam pendidikan lingkungan hidup untuk siswa SD. Jurnal Inovasi Pembelajaran Dasar, 8(1), 11–20.

Pratiwi, Y., & Widodo, A. (2023). Kebijakan Pendidikan Lingkungan pada Kurikulum Sekolah Dasar di Indonesia: Tinjauan Kritis. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 7(2), 50–61.

Rahayu, N., Putri, A., & Darmawan, I. (2024). Pendidikan lingkungan dan penguatan karakter pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 2(1), 1–10.

Ramadhani, A. S., Rinaldi, T., & Syahputra, M. (2021). Keseimbangan ekosistem dan urgensi perlindungan lingkungan. Jurnal Ekologi Tropis, 9(2), 66–75.

Rizki, F., & Hartati, S. (2021). Peran Guru dalam Pembelajaran Tematik Konservasi Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 25–33.

Setiawan, H., & Wulandari, S. (2022). Peran guru dalam pendidikan konservasi di sekolah dasar. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 7(2), 90–100.

Suwandi, E., & Oktaviani, A. (2022). Integrasi Nilai Karakter dan Pembelajaran Ekosistem dalam Pendidikan Dasar. EduSains: Jurnal Pendidikan dan Sains, 7(3), 44–55.

Wahyuni, D., & Ramadhan, M. (2022). Pembelajaran Ekosistem Berbasis Lingkungan Sekolah dalam Menumbuhkan Sikap Peduli Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 14–23.

Wahyuni, S., Hamidah, N., & Aziz, A. (2020). Pengaruh pembelajaran luar ruang terhadap sikap peduli lingkungan siswa SD. Jurnal Pendidikan Alam Terbuka, 4(1), 15–24.

Yuliana, A., & Firmansyah, T. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual terhadap Kesadaran Ekologis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(2), 75–84.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Farhatun Haya, Khaira Nisa, Rio Febrian Ladipasa, Ari Suriani, & Afriza Media. (2025). Pembelajaran tentang Ekosistem dan Keseimbangan Alam : Meningkatkan Kesadaran Siswa SD tentang Pentingnya Konservasi Alam dan Lingkungan. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 65–73. https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.498