Penerapan E-Book Fisika Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Lubuklinggau
DOI:
https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i3.229Keywords:
E-books, Scientific, Learning Motivation, PhysicsAbstract
The aim of this research is to increase students' motivation to learn physics after participating in learning activities using scientific-based physics E-books. This research is development research using the 4D model. The subjects of this research included students in class VIII.1 of SMP Negeri 11 Lubuklinggau. The data collection technique was carried out using a learning motivation questionnaire. The assessment of student learning motivation significantly increased with the results before using the media only getting a score percentage of 49%, while the results of the student learning motivation questionnaire after using learning media got a score percentage of 86% in the very high category. Based on the results of the analysis, it can be concluded that the learning media is effective in increasing students' learning motivation
Downloads
References
Aprillia, N., & Pathoni, H. (2021). Pengembangan E-Book Fisika Dasar Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Usaha, Energi, Impuls dan Momentum.
Asnawati, Y., & Sutiah, S. (2023). Pengembangan media vidio animasi berbasis aplikasi Canva untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Journal of Islamic Education, 9(1), 64–72. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22809
Diani, R. (2016). Pengaruh pendekatan saintifik berbantukan LKS terhadap hasil belajar fisika peserta didik kelas XI SMA Perintis 1 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 83–93.
Dwi, N., Hilmi, S., & Rosyid, H. A. (2020). Belantika pendidikan pengembangan sistem kuis algoritma pemrograman berbasis web. Belantika Pendidikan, 3(November), 66–74.
Khairrani, A. (2019). E-book sebagai media pembelajaran di masa depan. Jurnal Repository Universitas Negeri Jakarta [Preprint].
Liana, D. (2020). Berpikir kritis melalui pendekatan saintifik. Mitra PGMI, 6(1), 15–27.
Muhammad, M., & Nurdyansyah, N. (2015). Pendekatan pembelajaran saintifik. Nizamia Learning Center.
Prahendratno, A., et al. (2023). TECHNOPRENEURSHIP: Ide dalam menggapai kesuksesan di era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Rahmatullah, M., & Basrowi, B. (2023). Self regulated learning di masa pandemi Covid-19 terhadap motivasi belajar siswa pada pelajaran pendidikan agama Islam (PAI) SMA di Provinsi Banten. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(04).
Restian, A., & Widodo, R. (2019). Pengantar pendidikan. UMMPress.
Sunarko, A., & Firdaus, A. M. (2021). Pendekatan saintifik dalam pengembangan metode dan strategi pembelajaran agama Islam di Indonesia. Citizen: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(2), 68–74.
Sutrisno, S., Mardiyana, M., & Usodo, B. (2013). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif tipe STAD dan TPS dengan pendekatan SAVI terhadap prestasi dan motivasi belajar ditinjau dari gaya belajar siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(7).
Uno, H. B. (2023). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.
Yaumi, M. (2021). Media dan teknologi pembelajaran (Edisi Kedua). Prenada Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.