Penerapan E-Book Fisika Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Lubuklinggau

Authors

  • Jenny Irwansyah Universitas PGRI Silampari Kota Lubuklinggau
  • Ovilia Putri Utami Gumay Universitas PGRI Silampari Kota Lubuklinggau
  • Wahyu Arini Universitas PGRI Silampari Kota Lubuklinggau

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i3.229

Keywords:

E-books, Scientific, Learning Motivation, Physics

Abstract

The aim of this research is to increase students' motivation to learn physics after participating in learning activities using scientific-based physics E-books. This research is development research using the 4D model. The subjects of this research included students in class VIII.1 of SMP Negeri 11 Lubuklinggau. The data collection technique was carried out using a learning motivation questionnaire. The assessment of student learning motivation significantly increased with the results before using the media only getting a score percentage of 49%, while the results of the student learning motivation questionnaire after using learning media got a score percentage of 86% in the very high category. Based on the results of the analysis, it can be concluded that the learning media is effective in increasing students' learning motivation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprillia, N., & Pathoni, H. (2021). Pengembangan E-Book Fisika Dasar Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Usaha, Energi, Impuls dan Momentum.

Asnawati, Y., & Sutiah, S. (2023). Pengembangan media vidio animasi berbasis aplikasi Canva untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Journal of Islamic Education, 9(1), 64–72. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22809

Diani, R. (2016). Pengaruh pendekatan saintifik berbantukan LKS terhadap hasil belajar fisika peserta didik kelas XI SMA Perintis 1 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 83–93.

Dwi, N., Hilmi, S., & Rosyid, H. A. (2020). Belantika pendidikan pengembangan sistem kuis algoritma pemrograman berbasis web. Belantika Pendidikan, 3(November), 66–74.

Khairrani, A. (2019). E-book sebagai media pembelajaran di masa depan. Jurnal Repository Universitas Negeri Jakarta [Preprint].

Liana, D. (2020). Berpikir kritis melalui pendekatan saintifik. Mitra PGMI, 6(1), 15–27.

Muhammad, M., & Nurdyansyah, N. (2015). Pendekatan pembelajaran saintifik. Nizamia Learning Center.

Prahendratno, A., et al. (2023). TECHNOPRENEURSHIP: Ide dalam menggapai kesuksesan di era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rahmatullah, M., & Basrowi, B. (2023). Self regulated learning di masa pandemi Covid-19 terhadap motivasi belajar siswa pada pelajaran pendidikan agama Islam (PAI) SMA di Provinsi Banten. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(04).

Restian, A., & Widodo, R. (2019). Pengantar pendidikan. UMMPress.

Sunarko, A., & Firdaus, A. M. (2021). Pendekatan saintifik dalam pengembangan metode dan strategi pembelajaran agama Islam di Indonesia. Citizen: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(2), 68–74.

Sutrisno, S., Mardiyana, M., & Usodo, B. (2013). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif tipe STAD dan TPS dengan pendekatan SAVI terhadap prestasi dan motivasi belajar ditinjau dari gaya belajar siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(7).

Uno, H. B. (2023). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.

Yaumi, M. (2021). Media dan teknologi pembelajaran (Edisi Kedua). Prenada Media.

Published

2024-09-12

How to Cite

Jenny Irwansyah, Ovilia Putri Utami Gumay, & Wahyu Arini. (2024). Penerapan E-Book Fisika Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Lubuklinggau. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(3), 63–71. https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i3.229

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.