Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 SD dalam Soal Cerita Penjumlahan dan Pengurangan.

Authors

  • Nurcholis Nurcholis Universitas Slamet Riyadi Surakarta
  • Feri Faila Sufa Universitas Slamet Riyadi Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i1.428

Keywords:

Addition, Critical Thinking, Subtraction, Story Problems

Abstract

The objectives of the study are (1) to determine the critical thinking skills of 5th grade students of SD Negeri 03 Jumapolo, Karanganyar. (2) to determine the factors underlying the critical thinking skills of 5th grade students of SD Negeri 03 Jumapolo, Karanganyar. This study used qualitative research that lasted for 2 weeks. Data collection techniques in this study used observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that (1) the critical thinking skills of 5th grade students of SD Negeri 03 Jumapolo, Karanganyar in solving story problems on addition and subtraction material do not fully have critical thinking skills because there is one aspect that has not been fulfilled, namely not being able to conclude addition and subtraction material through story problems. (2) The factors that influence critical thinking skills in 5th grade students of SD Negeri 03 Jumapolo, Karanganyar are 2 factors, namely psychological factors and physiological factors.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduh, Z. (2021). Metode penelitian kualitatif. Syakir Media Press.

Adlini, dkk. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul.

Al-Fanny, & Roesdiana, L. (2009). Analisis kemampuan berpikir kritis dalam menyelesaikan soal materi garis dan sudut pada siswa SMP. Jurnal Homepage.

Ambar, A. (2023). Analisis kemampuan berpikir kritis pada muatan pembelajaran IPS tematik 4 kelas V SDN 02 Cangakan Karanganyar tahun pelajaran 2022/2023.

Cross, C. T., Woods, T. A., & Schweingruber, H. (2009). Mathematics learning in early childhood. The National Academies Press.

Depdiknas. (2006). Kurikulum tingkat satuan pendidikan. Depdiknas.

Dwira, H., & Nursida. (2017). Mengembangkan pembelajaran matematika dengan menggunakan metode permainan untuk siswa kelas 1 MI. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(2). https://doi.org/10.33387/dpi.v5i2.177

ElYasa, P., Alifiani, & ElWalida, S. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari motivasi belajar. JP3, 16(12).

Facion, P. A. (2015). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight Assessment. https://www.insightassessment.com/CTResources/Teaching-For-and-About-Critical-Thinking/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts-PDF

Maharani, R., Rasiman, R., & Rahmawati, N. D. (2019). Analisis berpikir kritis siswa SMP dalam menyelesaikan soal matematika bentuk cerita. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(4), 67–71.

Najwa, W. A. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan penjumlahan bilangan bulat berdasarkan teori Kastolan. Jurnal Sekolah Dasar, 6(1). https://doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v6i1.1288

Patterson. (2008). Child development. McGraw Hill Higher Education.

Prameswari, S. W., Suharno, & Sarwanto. (2018). Inculcate critical thinking skills in primary schools. SHES: Conference Series, 1(1), 742–750.

Prasetyo, N. H., & Firmansyah, D. (2022). Analisis kemampuan berpikir kritis matematis siswa kelas VIII dalam soal High Order Thinking Skill. Jurnal Education FKIP UNMA, 8(1). https://doi.org/10.31949/education.v8i1.1958

Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1), 441.

Roebyanto, G., & S. H. (2017). Pemecahan masalah matematika untuk PGSD. PT Remaja Rosdakarya.

Sapriya. (2011). Pendidikan IPS konsep dan pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan. Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D). Alfabeta.

Susanto, A., & Ahmad. (2014). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Kencana Prenada Media Group.

Vebrian, R., & Putra, Y. Y. (2019). Desain pembelajaran penjumlahan dan pengurangan bilangan menggunakan konteks Bangka Belitung untuk mendukung KBKM siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Education), 2(1), 11–24.

Yagnesti, R., & Amelia, R. (2020). Penerapan pendekatan kontekstual dalam menyelesaikan soal cerita pada materi perbandingan dan skala terhadap siswa SMP. Moshara Journal Pendidikan Matematika, 9(2). https://doi.org/10.31980/moshara.v9i2.748

Downloads

Published

2025-03-07

How to Cite

Nurcholis Nurcholis, & Feri Faila Sufa. (2025). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 SD dalam Soal Cerita Penjumlahan dan Pengurangan. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1), 148–155. https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i1.428

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.