Memahami Cara Belajar dan Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan

Authors

  • Adelia Indriani Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Zahwah Zahwah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Syutaridho Syutaridho Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.523

Keywords:

learning difficulties, mathematics understaning, number patterns, problem-solving strategies, students' thinking processes

Abstract

This research aims to examine the learning methods and challenges faced by several students when solving mathematics problems regarding number patterns, with an emphasis on analyzing students' thinking processes. This study employs an approach to analyze students' ways of thinking. In this study, a qualitative approach is used with a case study method on a group of junior high school students. Information was collected through observations and analysis of students' work. The findings of the research indicate that students apply various strategies in understanding the material of number patterns, which include memorizing patterns to trying to find their own formulas. However, many students face difficulties in drawing conclusions about patterns and connecting relevant mathematical concepts to everyday life. Common mistakes include errors in recognizing patterns, errors in calculations, and a lack of precision in understanding problems. Analysis of the thinking process shows that some students are still at the concrete operational thinking level, so they need visual aids and real-life examples to better understand patterns. This research emphasizes the need for an approach in teaching that can enhance students' abstract thinking abilities and requires varied practice in determining numerical pattern problems.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirullah, R., & Subanji. (2017). Profil Kemampuan Berpikir Abstrak Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Pola Bilangan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(5), 638–646.

Arfino, A., & Suryadi, D. (2019). Kemampuan Generalisasi Matematika Siswa pada Pola Bilangan Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 1–12.

Astuti, S., & Masriyah, M. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan Berdasarkan Tahapan Polya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(1), 12–22.

Fadillah, M., & Mulyono, H. (2020). Analisis Proses Berpikir Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Teori Piaget. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 8(2), 134–145.

Hamzah, R., & Yurniwati. (2020). Analisis Kemampuan Generalisasi Siswa pada Pola Bilangan Berdasarkan Taksonomi Bloom. Infinity Journal, 9(1), 79–90.

Hasibuan, H., & Manullang, S. (2018). Hubungan Antara Tahapan Perkembangan Kognitif Piaget dengan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 51(3), 213–224.

Indrawati, R. (2017). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pola Bilangan. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 101–112.

Isnanto, R. (2020). Analisis Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 8(1), 1–10.

Kurniawan, H., & Sari, I. (2021). Pendekatan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Kependidikan, 9(3), 203–211.

Mahanal, S., & Zubaidah, S. (2016). Strategi Scaffolding untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(1), 31–37.

Margono, G. (2018). Tahapan Perkembangan Kognitif Menurut Piaget dan Implementasinya dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Edukasi Matematika, 4(2), 75–84.

Marhamah, M. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Pelangi Pendidikan, 8(1), 25–35.

Nisa, K., & Fauzan, A. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Tahap Perkembangan Kognitif. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 145–155.

Nurrahmawati, E., & Anggraeni, I. (2020). Proses Berpikir Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Pola Bilangan. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 153–164.

Oktaviani, A., & Hidayat, W. (2019). Proses Generalisasi Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Pola Bilangan. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 7(1), 45–53.

Piaget, J. (1952). The Origins of Intelligence in Children. New York: International Universities Press. (Relevansi teoritis utama)

Pratama, B., & Rahayu, D. (2020). Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan. Jurnal Numeracy, 9(1), 77–86.

Putra, Y., & Nugroho, A. (2021). Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Materi Pola Bilangan. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 12(1), 43–52.

Siregar, R., & Simbolon, R. (2018). Hubungan Antara Tahap Perkembangan Kognitif dengan Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Psikologi Pendidikan, 5(1), 33–42.

Yuliana, R., & Wahyudi. (2022). Kemampuan Berpikir Abstrak Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan Berdasarkan Tingkat Kemampuan Akademik. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(1), 90–101.

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

Adelia Indriani, Zahwah Zahwah, & Syutaridho Syutaridho. (2025). Memahami Cara Belajar dan Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 74–79. https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.523

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.