Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 80 Palembang

Authors

  • Emilda Savira Erjariza Universitas PGRI Palembang
  • Yasir Arafat Universitas PGRI Palembang
  • Susanti Faipri Selegi Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i4.249

Keywords:

Effectiveness, Learning Model, Problem Solving, Learning Outcomes, Mathematics

Abstract

Learning outcomes are a unit of value that is a benchmark in determining the success of learning. This low learning outcome can be caused by two factors, namely internal factors and external factors. Therefore, this research discusses the effectiveness of problem solving models on student learning outcomes.   This research aims to determine the effectiveness of the problem solving learning model on the mathematics learning outcomes of class V students at SD Negeri 80 Palembang. This type of research is a quasi experimental design with a nonequivalent control group design type. The subject of this research is class V of SD Negeri 80 Palembang. This research data collection technique uses observation, tests and documentation. The data analysis technique using hypothesis testing assisted by SPSS version 26 resulted in a tcount value of 2.115 > ttable 2.045 so it can be concluded that there is a significant difference in the learning outcomes of students using the problem solving model at SD Negeri 80 Palembang

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artikel Jurnal

Agustami, A. V. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Lingkungan. Jurnal Prodi Keguruan Matematika.

Ernawati, &. Lestar, P. I.. (2020). Efektivitas Model Problem Solving Dengan Model Polya Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika . Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.

Maesari, C., Marta, R., & Yusnira. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Dasar. Journal On Teacher Education.

Musdalifah, A., Arafat. Y., & Selegi. S. F. (2023). pengaruh Model project based learning berbasis etnosains terhadap hasil belajar SBDP di SD Muhammadiyah Prabumulih. Scientia: Jurnal hasil peneliitian.

Nabillah, T., & Abadi, A. P &. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. . Prosiding Sesiomadika.

Priyatna, A., Ananda, P., & Sari, R. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Berdasarkan Keunggulan dan Prestasi Siswa di SDN 2 Klayan. Prosiding dan Web Seminar (Webinar).

Ramla Suna. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem-SolvingTerhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Pola Bilangan. Research in the Mathematical and Natural Sciences.

Saputri, L., &. Mardianti (2022). Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Di Masa Pandemi. Jurnal Serunai Matematika.

Suhardi, D., Chaerunnisa, H., & Santoso, A. S. . (2020). Panduan Pengisian Opak. Deepublish.

Suryani., A., Hermansyah., & Selegi S. F. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Volume Bangun Ruang Pada Siswa Kelas V SDN 176 Palembang. Buana Pendidikan.

Yandi, A. A. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik(Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara .

Buku teks

Fahrurrozi, M. P., & Bintoro, T. (2022). Model-model pembelajaran kreatif dan berpikir kritis di sekolah dasar. Jakarta: UNJ Press.

Hairun, Y. (2020). Evaluasi dan Penilaian Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Ilham, D., & Yunita, D. I. (2022). Efektivitas kebijakan "Belajar Daring" Masa Pandemi Covid-19 Di Papua. Jawa Tengah: Wawasan Ilmu.

Julhadi. (2021). Program Pngalaman Lapangan (PPL) Di Perguruan Tinggi Teori Dan Praktik. Tasikmalaya: Edu Publisher.

Setiawan, H. R. (2020). Monograf : Metode Role play (Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil belajar Peserta Didik. Umsu Press: Medan.

Shoimin, A. (2020). 68 model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. yogyakarta: CV Budi Utama.

Yayuk, E. (2019). Pembelajaran Matematika SD. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Published

2024-10-07

How to Cite

Emilda Savira Erjariza, Yasir Arafat, & Susanti Faipri Selegi. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 80 Palembang. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(4), 01–11. https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i4.249

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.