Optimalisasi Penggunaan Media Sosial Facebook dalam Meningkatkan Pemasaran UMKM Bawang Merah di Desa Ngasem
DOI:
https://doi.org/10.62383/kolaborasi.v2i3.205Keywords:
Social Media, Facebook, Marketing, OnionAbstract
Effective marketing is the key to success for shallot farmers in increasing sales and obtaining optimal profits. Social media, especially Facebook, can be an effective tool for promoting and marketing shallot products. This research aims to analyze the optimization of the use of Facebook social media in increasing shallot marketing in Ngasem Village. The use of social media Facebook can effectively increase shallot marketing in Ngasem Village. The optimization strategies carried out include creating a Facebook business page, managing interesting content, utilizing advertising features, as well as intensive interaction activities with customers. By implementing this strategy, shallot farmers and traders can increase product visibility, expand marketing reach, and encourage increased sales.
Downloads
References
Ali, E., Talumingan, C., Pangemanan, P. A., & Kumaat, R. M. (2015). Efisiensi pemasaran bawang merah di Desa Tonsewer Kecamatan Tompaso Barat Kabupaten Minahasa. Agri-Sosioekonomi, 11(2A), 21. https://doi.org/10.35791/agrsosek.11.2A.2015.9257
Ayu Oktaviani, Anwar Maulana, & Ricky Firmansyah. (2023a). Peranan media sosial Facebook dalam meningkatkan komunikasi pemasaran di era digital. MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 143–150. https://doi.org/10.54259/mukasi.v2i2.1592
Ayu Oktaviani, Anwar Maulana, & Ricky Firmansyah. (2023b). Peranan media sosial Facebook dalam meningkatkan komunikasi pemasaran di era digital. MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 143–150. https://doi.org/10.54259/mukasi.v2i2.1592
Dwijayanti, A., Komalasari, R., Harto, B., Pramesti, P., & Alfaridzi, M. W. (2022). Efektivitas penggunaan media sosial sebagai sarana promosi dan pemasaran pada UMKM Sablon Anggi Screen di era digital. IKRA-ITH ABDIMAS, 6(2), 68–75. https://doi.org/10.37817/ikra-ithabdimas.v6i2.2408
Harinie, L. T., Hukom, A., & Juma’eh, J. (2020). Pendampingan dalam memasarkan produk hasil usaha UKM melalui penggunaan media sosial di Kabupaten Gunung Mas Kalimantan Tengah. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 51–59. https://doi.org/10.29062/engagement.v4i1.179
Indrajaya, T., Maulana, A., Yulianti, S., Ismaya, S. B., & Nuraini, A. (2022). Pola distribusi dan margin pemasaran bawang merah di Kota Parepare.
Ini Media Sosial Paling Banyak Digunakan di Indonesia Awal 2024. (n.d.). Retrieved July 1, 2024, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2024/03/01/ini-media-sosial-paling-banyak-digunakan-di-indonesia-awal-2024
Kementerian Pertanian. (2023). Data dan informasi pertanian. Retrieved from https://www.pertanian.go.id/
Pebrina Swissia, & Halimah, H. (2023). Optimalisasi digital marketing dalam meningkatkan branding pada UMKM Tempe Mbah Mul di Desa Purwotani. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(8), 5949–5956. https://doi.org/10.53625/jabdi.v2i8.4544
Sanakh, E., Nampa, I. W., & Surayasa, M. T. (2020). Pemasaran bawang merah di Kecamatan Kuanfatu Kabupaten Timor Tengah Selatan. 1.
Susanto, A., Sari, C. A., Moses, D. R. I., Rachmawanto, E. H., & Mulyono, I. U. W. (2020). Implementasi Facebook Marketplace untuk produk UMKM sebagai upaya peningkatan pemasaran dan penjualan online. Abdimasku: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 42. https://doi.org/10.33633/ja.v3i1.64
Tobing, B. E. L., Simatupang, D. I., & Situmorang, B. (2021). Pemasaran bawang merah. 7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kolaborasi : Jurnal Hasil Kegiatan Kolaborasi Pengabdian Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.