Optimalisasi Penggunaan Media Sosial Facebook dalam Meningkatkan Pemasaran UMKM Bawang Merah di Desa Ngasem

Authors

  • Mauhala Sofa Universitas Islam Raden Rahmat
  • Adita Nafisa Universitas Islam Raden Rahmat

DOI:

https://doi.org/10.62383/kolaborasi.v2i3.205

Keywords:

Social Media, Facebook, Marketing, Onion

Abstract

Effective marketing is the key to success for shallot farmers in increasing sales and obtaining optimal profits. Social media, especially Facebook, can be an effective tool for promoting and marketing shallot products. This research aims to analyze the optimization of the use of Facebook social media in increasing shallot marketing in Ngasem Village. The use of social media Facebook can effectively increase shallot marketing in Ngasem Village. The optimization strategies carried out include creating a Facebook business page, managing interesting content, utilizing advertising features, as well as intensive interaction activities with customers. By implementing this strategy, shallot farmers and traders can increase product visibility, expand marketing reach, and encourage increased sales.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, E., Talumingan, C., Pangemanan, P. A., & Kumaat, R. M. (2015). Efisiensi pemasaran bawang merah di Desa Tonsewer Kecamatan Tompaso Barat Kabupaten Minahasa. Agri-Sosioekonomi, 11(2A), 21. https://doi.org/10.35791/agrsosek.11.2A.2015.9257

Ayu Oktaviani, Anwar Maulana, & Ricky Firmansyah. (2023a). Peranan media sosial Facebook dalam meningkatkan komunikasi pemasaran di era digital. MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 143–150. https://doi.org/10.54259/mukasi.v2i2.1592

Ayu Oktaviani, Anwar Maulana, & Ricky Firmansyah. (2023b). Peranan media sosial Facebook dalam meningkatkan komunikasi pemasaran di era digital. MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 143–150. https://doi.org/10.54259/mukasi.v2i2.1592

Dwijayanti, A., Komalasari, R., Harto, B., Pramesti, P., & Alfaridzi, M. W. (2022). Efektivitas penggunaan media sosial sebagai sarana promosi dan pemasaran pada UMKM Sablon Anggi Screen di era digital. IKRA-ITH ABDIMAS, 6(2), 68–75. https://doi.org/10.37817/ikra-ithabdimas.v6i2.2408

Harinie, L. T., Hukom, A., & Juma’eh, J. (2020). Pendampingan dalam memasarkan produk hasil usaha UKM melalui penggunaan media sosial di Kabupaten Gunung Mas Kalimantan Tengah. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 51–59. https://doi.org/10.29062/engagement.v4i1.179

Indrajaya, T., Maulana, A., Yulianti, S., Ismaya, S. B., & Nuraini, A. (2022). Pola distribusi dan margin pemasaran bawang merah di Kota Parepare.

Ini Media Sosial Paling Banyak Digunakan di Indonesia Awal 2024. (n.d.). Retrieved July 1, 2024, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2024/03/01/ini-media-sosial-paling-banyak-digunakan-di-indonesia-awal-2024

Kementerian Pertanian. (2023). Data dan informasi pertanian. Retrieved from https://www.pertanian.go.id/

Pebrina Swissia, & Halimah, H. (2023). Optimalisasi digital marketing dalam meningkatkan branding pada UMKM Tempe Mbah Mul di Desa Purwotani. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(8), 5949–5956. https://doi.org/10.53625/jabdi.v2i8.4544

Sanakh, E., Nampa, I. W., & Surayasa, M. T. (2020). Pemasaran bawang merah di Kecamatan Kuanfatu Kabupaten Timor Tengah Selatan. 1.

Susanto, A., Sari, C. A., Moses, D. R. I., Rachmawanto, E. H., & Mulyono, I. U. W. (2020). Implementasi Facebook Marketplace untuk produk UMKM sebagai upaya peningkatan pemasaran dan penjualan online. Abdimasku: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 42. https://doi.org/10.33633/ja.v3i1.64

Tobing, B. E. L., Simatupang, D. I., & Situmorang, B. (2021). Pemasaran bawang merah. 7.

Published

2024-08-19

How to Cite

Mauhala Sofa, & Adita Nafisa. (2024). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial Facebook dalam Meningkatkan Pemasaran UMKM Bawang Merah di Desa Ngasem. Kolaborasi : Jurnal Hasil Kegiatan Kolaborasi Pengabdian Masyarakat, 2(3), 01–07. https://doi.org/10.62383/kolaborasi.v2i3.205

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.