Pengaruh Persepsi Atas Penggunaan Media Interaktif Canva dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika di SMPN 2 Cianjur

Authors

  • Dede Nurhayati Universitas Indraprasta PGRI
  • Supardi Supardi Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i3.538

Keywords:

Canva interactive media, Learning interest, Learning outcomes

Abstract

Canva learning media is an online learning platform for graphic design in various creative designs to facilitate its users such as designing posters, infographics and presentations. Not only for designing but can be used as a learning medium for teachers, students and schools in classroom learning. The purpose of this study was to determine the influence of perceptions on the use of Canva interactive media and students' learning interests on students' Mathematics learning outcomes at SMPN 2 Cianjur. This study uses a Quantitative Approach with the Survey method. The research design used is multiple linear regression analysis. The research sample was 35 students at SMPN 2 Cianjur. Based on the results of the research data analysis, 76% of responses were obtained based on the questionnaire distributed, respondents agreed that there was an influence of perceptions on the use of Canva interactive media and students' learning interests on mathematics learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, A., Surani, D., & Kurniawan, B. S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Informatika Di Kelas X. Jati (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 8(3), 3545-3548.

Agustin Diah Dwi, L. E. S. T. A. R. I. (2024). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Media Gambar Berseri Di Sd Negeri 216 Palembang. [Doctoral dissertation, Universitas Pgri Palembang].

Andriani, A., Putri, S. D., Nurjannah, S., Novrianti, S. C., & Fauziyah, Z. (2024). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Canva Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Xi Sma. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (Jrpp), 7(4), 15196-15199.

Andreansyah, A., & Wulandari, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Penyajian Data Melalui Media Interaktif Berbasis Canva. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(4), 869-883.

Darwis, D., Atmono, D., Ratumbuysang, M. F. N. G., & Hasanah, M. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Ma Ibitidaussalam. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jupe), 12(1), 85-91.

Ginayah, R., Iswara, P. D., & Karlina, D. A. (2024). Pengembangan Media Interaktif Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Keterampilan Membaca Permulaan. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(4), 1770-1784.

Meylinda, M., Putri, D. H., & Risdianto, E. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning (Pbl) Berbantuan Media Animasi Berbasis Canva Terhadap Hasil Belajar Fisika Di Sma. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 15(2), 196-203.

Pebriyanto, R., & Hermawan, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Canva Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Materi Matriks Kelas Xi Sman 1 Cigugur. Indo-Mathedu Intellectuals Journal, 5(4), 4618-4627.

Sa’diyah, F. (2024). Pengaruh Efektivitas Media Pembelajaran Canva Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas Viii Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Mtsn 6 Sleman Yogyakarta. [Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia].

Sari, W. M., Hermawansa, H., & Siska, J. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Tjkt Smkn 1 Seluma. Computer And Informatics Education Review, 4(02), 53-57.

Saza, M. F. (2023). Pengaruh media pembelajaran canva for education terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran ski di kelas xi ips man 1 jakarta. [Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta].

Sholehah, S. H., Pramasdyahsari, A. S., & Nugroho, A. A. (2023). PENGARUH MODEL PBL BERBANTUAN CANVA TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3237-3246.

Sipahutar, N., Ayu, C., & Hidayat, A. (2024). Pengaruh Pendekatan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Dan Kompetensi Guru Dalam Penggunaan Media Canva di Sekolah Dasar Negeri 009 Bukit Lembah Subur. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(8), 4030-4040.

Wola Mayang Sari, W. (2023). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN INTERKTIF BERBASIS CANVA TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN DASAR-DASAR TEKNIK JARINGAN KOMPUTER DAN TELEKOMUNIKASI DI KELAS X TJKT SMKN 1 SELUMA. [Doctoral dissertation, Universitas Dehasen Bengkulu].

Wulandari, S. A., Wahyuni, S. D., & Sari, E. P. (2024). Pengaruh Persepsi Atas Penggunaan Media Interaktif dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Menulis Narasi. JUPENSAL: Jurnal Pendidikan Universal, 1(4), 607-614.

Downloads

Published

2025-06-02

How to Cite

Dede Nurhayati, & Supardi Supardi. (2025). Pengaruh Persepsi Atas Penggunaan Media Interaktif Canva dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika di SMPN 2 Cianjur. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 3(3), 70–79. https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i3.538

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.