Efektivitas Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Perkalian di Sekolah Dasar

Authors

  • Elfiza Elfiza Universitas Negeri Padang
  • Darma Nuraini Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias Universitas Negeri Padang
  • Fadila Suciana Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i2.463

Keywords:

Effectiveness, Elementary School, Multiplication

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of using instructional media in enhancing the understanding of multiplication concepts in elementary schools. The research employs a library research method. The findings indicate that the use of instructional media in teaching multiplication in elementary schools is significantly more effective compared to conventional methods without media. Media such as Powtoon, PAKALILO (Papan Perkalian Kelinci Lompat), Papan BAPER (Batang Perkalian), and multiplication pockets based on the Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI) approach significantly improve students' understanding of multiplication concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, A. R., & Kowiyah, K. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan permainan kartu domino sebagai media pembelajaran operasi hitung perkalian siswa kelas IV SD. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 7(3), 115. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i3.435

Aliyah, A. P., & Purwanto, S. E. (2022). Volume: 8 Bulan: Agustus Tahun: 2022 Volume: 8 Nomor: 3 Bulan: Agustus Tahun: 2022, 921–928. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.946

Arifin, Z., & Setiawan, H. (2021). Minat belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 45–56.

Faujiah, S., & Nurafni. (2022). Analisis pemahaman konsep perkalian pada pembelajaran matematika peserta didik kelas IV sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 829–840. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2588

Kholidah, H., Hidayat, H., & Jamaludin, L. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran terhadap dunia pendidikan (studi literatur). Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 43(4), 342–346.

Koten, F. A., & Zulhiyah, F. (2024). Efektivitas penggunaan media pembelajaran kotak KABA dalam meningkatkan hasil belajar pada materi perkalian aljabar binomial. 2(1), 76–83.

Mahanum, M. (2021). Tinjauan kepustakaan. ALACRITY: Journal of Education, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.20

Mailani, E., & Hareza, Y. (2023). Efektivitas penggunaan media papan bilangan terhadap kemampuan pemahaman konsep pada materi perkalian sekolah dasar. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(4), 5717–5728.

Matematika, J. I., Angkasa, K., & Manik, E. A. (2024). Analisis kesulitan belajar peserta didik terhadap materi matematika, khususnya dalam perkalian berbentuk cerita di kelas II sekolah dasar. 2(4).

Moto, M. M. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran dalam dunia pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.16060

Mutmainna, S. N., & Nurjannah, N. (2023). Diagnostik kesulitan belajar matematika siswa kelas VI pada operasi hitung perkalian di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 8(2), 51–60. https://doi.org/10.47435/jpdk.v8i2.2186

Nasrudin, M., Sukmawati, R. A., Sari, D. P., Wiranda, N., & Pamuji, R. (2024). Pengembangan media interaktif pada pembelajaran perkalian dan pembagian pecahan dengan metode demonstrasi. Computing and Education Technology Journal, 4(1), 17. https://doi.org/10.20527/cetj.v4i1.12329

Ramadhani, N., Ulya, W. J., Nustradamus, S. B., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Systematic literature review: Peran media pembelajaran interaktif dan konvensional pada proses pembelajaran di sekolah dasar. Student Scientific Creativity Journal, 1(5), 99–114. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i5.1941

Rambe, C. N. (2019). Peran media pembelajaran dalam meningkatkan pendidikan. Pendidikan, 3(4), 333–340. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/pwgja

Risqi, W., & Siregar, N. (2023). Media papan pintar materi perkalian dalam pembelajaran matematika permulaan di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(2), 1–9. https://doi.org/10.23887/jippg.v6i2.63497

Sihombing, J. M., Syahrial, S., & Manurung, U. S. (2023). Kesulitan peserta didik dalam pembelajaran matematika materi perkalian dan pembagian di sekolah dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 1003–1016. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.1177

Supriatna, A., & Wulandari, F. (2023). Pengembangan media papan BAPER (batang perkalian) pada pembelajaran matematika materi. 1(1), 1–10.

Suratman, B. M., & Pranata, K. (2024). Pengembangan media ular tangga Bagi Kali (BALI) pada pembelajaran matematika materi perkalian dan pembagian kelas II sekolah dasar. 13(4), 5185–5194.

Ulya, F. F., Magfiroh, S., & Zulfikar, E. (2024). 1, 2, 3, 5(Desember), 29–37.

Wasiyah, W., Mariati, M., Fitriana, Y., & Bakara, T. (2023). Efektivitas penggunaan media pembelajaran terhadap aktivitas mengajar guru di kelas. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 205–212. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.227

Zain, N., Saputra, H. H., & Musaddat, S. (2022). Analisis kesulitan memahami perkalian 1 sampai dengan 10 siswa kelas 2 SDN 3 Loyok tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1429–1434. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.788

Downloads

Published

2025-04-08

How to Cite

Elfiza Elfiza, Darma Nuraini, Adrias Adrias, & Fadila Suciana. (2025). Efektivitas Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Perkalian di Sekolah Dasar. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 3(2), 30–38. https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i2.463

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)