Peran Media Pembelajaran dalam Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i2.469Keywords:
Learning, Media, Interest, Literature, ReviewAbstract
Learning media has a crucial role in the educational process, especially in mathematics subjects at the elementary school level. The use of learning media aims to increase students' interest and enthusiasm in learning, as well as potentially improve their learning outcomes. Learning that utilizes learning media tends to be more interesting and easier to understand than learning methods that are monotonous and do not involve media. This study aims to conduct a literature review on the role of learning media in the context of mathematics learning in elementary schools. The research method used is a literature study, focusing on research articles published between 2020 and 2025. The analyzed articles come from accredited national journals accessed through Google Scholar with the help of the Publish or Perish application. The findings of this study show that the use of learning media in mathematics subjects has a significant impact on increasing students' interest in learning, motivation, and learning outcomes. In addition, learning media also functions to facilitate the understanding of concepts and provide direct experience to students related to the material taught.
Downloads
References
Ardi, S. D. K., & Desstya, A. (2023). Media pembelajaran ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar numerasi peserta didik di sekolah dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 5(1). https://doi.org/10.23917/bppp.v5i1.22934
Azizah, R. N., & Abadi, A. P. (2022). Kajian pustaka: Resiliensi dalam pembelajaran matematika. Didactical Mathematics, 4(1), 104–110. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2061
Firmansyah, F. H., Aldriani, S. N. F., & Dewi, E. R. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk mata pelajaran matematika untuk kelas 5 sekolah dasar. Edsence: Jurnal Pendidikan Multimedia, 2(2), 101–110. https://doi.org/10.17509/edsence.v2i2.29783
Fitri, A. (2023). Inovasi media pembelajaran pada mata pelajaran matematika di sekolah dasar. Karimah Tauhid, 2(2), 442–447.
Hakim, A. R., Fadilah, I., & Oktaviana, R. (2021). Penggunaan media pembelajaran papan pecahan untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika pada peserta didik sekolah dasar. JPdK, 3.
Hayati, T. U. F. (2020). Analisis media video pembelajaran menggunakan aplikasi Canva dalam pembelajaran bangun datar di sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA 2022, 8–15.
Isnaini, S. N., Firman, F., & Desyandri, D. (2023). Penggunaan media video pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar matematika peserta didik di sekolah dasar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 42–51. https://doi.org/10.24929/alpen.v7i1.183
Jati, S. G., Adzkia, U., & Universitas Negeri Padang. (2024). Research urgency: Based on literature review of basic concepts of science and sources of knowledge. 12(2), 166–176.
Julyananda, M. A., Yulianti, T., & Pasha, D. (2022). Rancang bangun media pembelajaran matematika menggunakan metode demonstrasi untuk kelas 1 sekolah dasar. Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(3), 366–375. https://doi.org/10.33365/jatika.v3i3.2416
Karisma, C. D., Yuniawatika, & Ahdhianto, E. (2023). Analisis kebutuhan media pembelajaran matematika bangun ruang pada peserta didik kelas V sekolah dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(2), 265–276. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v11i2.28175
Maulidya, T. H., Mulyono, A., Safitri, A. B., Dzahabiyyah, M., Rahmawati, R., & Nurrahmah, A. (2023). Pengembangan media pembelajaran pop-up book etnomatematika untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi peserta didik. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(3), 200–208. https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i3.5360
Prastica, Y., Hidayat, M. T., Ghufron, S., & Akhwani, A. (2021). Pengaruh penggunaan media video pembelajaran terhadap hasil belajar pada mata pelajaran matematika peserta didik sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3260–3269. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1327
Ramadhani, N., Ulya, W. J., Nustradamus, S. B., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Systematic literature review: Peran media pembelajaran interaktif dan konvensional pada proses pembelajaran di sekolah dasar. Student Scientific Creativity Journal, 1(5), 99–114. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i5.1941
Riza, M., Trihapsari, B., Suci, E., & Sari, L. (2025). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis PowerPoint untuk meningkatkan pemahaman bilangan cacah peserta didik kelas 6 SDN Baratajaya. 2(1), 1–10.
Simorangkir, R., Sinaga, R., Limbong, R., & Nazwa, Z. (2024). Analisis penggunaan media digital interaktif untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 10. https://doi.org/10.30742/tpd.v5i2.3444
Suryani, R. M., Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2023). Peningkatan hasil belajar matematika melalui penggunaan alat peraga benda manipulatif sekolah dasar. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 163–176. https://doi.org/10.29408/didika.v9i1.18738
Taufikurrahman, N. (2021). Research & learning in faculty of education: Penggunaan media pembelajaran papan pecahan untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika pada peserta didik sekolah dasar. JPdK, 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.