Penggunaan Metode Sempoa dalam Meningkatkan Mental Aritmatika untuk Mengatasi Fobia Matematika Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i2.453Keywords:
Mental, Arithmetic, Abacus, Mathematics, PhobiaAbstract
Math phobia is a psychological disorder characterized by excessive fear of mathematical concepts or activities, which hinders students' learning process. This study aims to explore the use of the abacus method as an intervention in improving mental arithmetic and reducing math phobia in elementary school students. The abacus method, which has been proven effective in improving concentration and mental arithmetic skills, is integrated into learning to provide an interactive and fun learning experience. This study used a descriptive qualitative method involving 15 students and the third grade teacher of SDN 19 Tarung-Tarung, and used data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. Data analysis used the Miles & Huberman research model. The results showed a significant increase in mental arithmetic skills and a decrease in students' anxiety levels in math subjects, which had a positive impact on students' learning motivation. The application of the abacus method can be an alternative strategy in designing more effective mathematics learning interventions to overcome math phobia.
Downloads
References
Abdillah, A., Mandailina, V., Pramita, D., & Mahsup, M. (2020). Peningkatan kemampuan aritmatika untuk perhitungan cepat operasi aljabar siswa madrasah aliyah. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(2), 101–106.
Aziz, M. S. (2020). Masihkah sempoa menjadi solusi melatih anak berhitung cepat di era 4.0? Prosiding, 3(1)(2018), 19–25.
Bilqis Ahmad, A. (2021). Peran media sempoa sebagai alat bantu stimulasi kemampuan berhitung siswa. Al-Fikru: Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 2021.
Dewi, N. R., Eliyati, N., Zayanti, D. A., Kresnawati, E. S., & Resti, Y. (2022). Pelatihan sempoa sebagai metode belajar aritmatika bagi guru SD dan madrasah ibtidaiyah di Inderalaya. Jurnal Pelita Sriwijaya, 1(1), 013–019. https://doi.org/10.51630/jps.v1i1.56
Dianto, R. (2018). Penggunaan sempoa untuk meningkatkan mental aritmetika siswa SD pada pembelajaran kabataku. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 1(2), 145. https://doi.org/10.29300/equation.v1i2.2296
Fahrudin, F. A., & Fathani, A. H. (2025). Pembinaan mental aritmetika dengan menggunakan sempoa untuk memecahkan masalah berhitung siswa. 6(225), 148–161. https://doi.org/10.33474/jp2m.v6i1.22767
Frisnoiry, S., Amanda, D., Natalia, D., Liana, G., & Siahaan, J. (2024). Analisis efektivitas sempoa sebagai alat hitung kuno di era modern. 4, 5042–5050.
Hajerina, Badjeber, R., Suciati, I., & Manaf, A. (2023). Kecemasan matematis siswa dalam penerapan pembelajaran matematika pada kurikulum merdeka belajar. Koordinat Jurnal MIPA, 4(1), 21–29. https://doi.org/10.24239/koordinat.v4i1.55
Hayati, N., Matematika, P., Mipa, F., & Hamzanwadi, U. (2021). Pelatihan mental aritmatika dan brain gym mathematics untuk mengatasi fobia matematika di SDN 6 dan SDN 7 Pringgasela. 02(1), 76–85.
Ilmaknun, L., & Ulfah, M. (2023). Pengaruh kemandirian belajar terhadap hasil belajar. Jurnal Sains Dan Teknologi, 5(1), 416–423. https://doi.org/10.55338/saintek.v5i1.1401
Kurniani Ningsih, S., Amaliyah, A., & Puspita Rini, C. (2021). Analisis kesulitan belajar matematika pada siswa kelas II sekolah dasar. Berajah Journal, 2(1), 44–48. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.48
Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96
Rahmi, H., Saputra, J., Desriati, W., & Fatmawati, F. (2020). Peningkatan kemampuan berhitung siswa kelas II dengan menggunakan sempoa aritmatika di sekolah dasar. Madani: Indonesian Journal of Civil Society, 2(2), 50–56. https://doi.org/10.35970/madani.v2i2.148
Riswandha, S. H., & Sumardi, S. (2020). Komunikasi matematika, persepsi siswa pada mata pelajaran matematika, dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(2), 84–93.
Safari, Y., & Fauziah, R. R. (2024). Upaya pemahaman arimatika siswa SD melalui metode sempoa. KarimahTauhid, 3(7), 7343–7353.
Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian kualitatif. Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–15.
Saputra, P. R. (2014). Kecemasan matematika dan cara menguranginya. Pythagoras, 3(2), 75–84.
Sifaunajah, A., Nisa, K., Amaliah, I. N., & Hikmah, D. (2022). PKM pengembangan metode hitung cepat dengan media sempoa. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 26–29. https://doi.org/10.32764/abdimas_agama.v3i1.2542
Sindi Meli Nur Afni, Avrilia Vega Ray, Ayu Melia Febianti, Aurellisa Maira Sari, Ivanna Priscilla Avrinata, & Ahmad Fu’adin. (2023). Efektivitas penggunaan sempoa dalam kemampuan berhitung siswa sekolah dasar. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(1), 131–145. https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i1.120
Wirahmad, I., & Mulyadin, E. (2023). Korelasi phobia matematika dengan prestasi belajar. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 11(2), 452–457. https://doi.org/10.25273/jems.v11i2.16605
Yusanto, Y. (2020). Ragam pendekatan penelitian kualitatif. Journal of Scientific Communication (Jsc), 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.