Systematic Literatur Review: Implementasi Buku Saku Mini Games terhadap Hasil Belajar Matematika SD
DOI:
https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i1.382Keywords:
Pocket Books, Mini Games, Learning OutcomesAbstract
This study examines the application of mini-game-based pocket books as a learning medium to improve elementary school (SD) students' mathematics learning outcomes. The background of this study is based on the challenges faced by students in understanding mathematical concepts effectively, so an innovative and fun approach is needed. Mini-game pocket books offer an interactive and motivating learning method, combining educational games with academic concepts. This study uses the systematic literature review (SLR) method by analyzing scientific articles published in the last five years from national journals and books. The analysis process is carried out descriptively to identify research patterns, the effectiveness of learning media, and their impact on student learning outcomes. The results of the study are expected to show that mini-game pocket books are able to improve students' conceptual understanding, learning motivation, and critical thinking skills. These findings also provide insight for teachers and researchers in developing more effective and interesting learning strategies at the elementary school level.
Downloads
References
Diniyatuzzahro, & Rachmadyanti, Putri. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Wondershare Filmora Pada Materi Penegenalan Asean Kelas Vi Sekolah Dasar. JPGSD:Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(11), 2288–2301.
Hananda, E. A., Rasyono, R., & Yuliawan, E. (2023). Pengembangan Buku Saku Sebagai Media Pengenalan Olahraga Petanque pada Siswa SD/MI Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 8(2), 120-129.
Hidayah, N., Zubaidah, S., & Fauzi, A. (2024). Pengembangan buku saku digital berbasis masalah untuk memfasilitasi kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 45-58.
Hidayat, Muhammad Alfhajrin, & Wahyudi, Wahyudi. (2024). Pengembangan Buku Saku Berbasis Game Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Tema Pahlawan Nasional Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3436–3444.
Hutama, Fajar Surya, Zannah, Fadhilah Noer, Ramadhani, Hani Fajri, Kamilia, Finy Salsabil, Rani, Afnita, & Rahmawati, Kusumawati Shindi Nur. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Audio dalam Bentuk Buku Saku “Alpharead” Terhadap Kemudahan Mengajar Guru di SD Labschool Universitas Jember. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 11(1), 9–17.
Laksana, E. P., Indreswari, H., Hotifah, Y., Anggoro, B. K., Budiarto, L., & Masruroh, B. (2023). Filsafat progresivisme dalam pendidikan: Systematic literature review. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 11(2), 83-88.
Magdalena, I. (2021). Tulisan Bersama Tentang Media Pembelajaran SD. CV Jejak (Jejak Publisher).
Marlina, M. P., Wahab, A., Susidamaiyanti, M. P., Ramadana, M. P. I., Nikmah, S. Z., Wibowo, S. E., ... & Ramdhayani, E. (2021). Pengembangan media pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Muzammil, W., Zahra, A., & Oktavia, Y. (2021). Peningkatan kesadaran masyarakat terhadap biota laut dilindungi di Kepulauan Riau melalui media buku saku dan video. Panrita Abdi-Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 5(3), 356-364.
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa SD Negeri Kohod III. Pensa, 3(2), 243-255.
Pentianasari, S., & Wahyuni, H. I. (2024). Analisis penggunaan media mini book untuk meningkatkan keterampilan membaca dan menulis peserta didik di sekolah dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 24(2), 123-134.
Rahman, E. S., Sari, T. T., & Meita, N. M. (2024). Pengembangan buku saku tematik SD berbasis kearifan budaya lokal. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(2), 123-134.
Ratnasari, Dine Trio, Faturohman, Nandang, & Mulyati, Mita Rizki. (2022). Pengembangan Buku Saku Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 6(1), 15–24.
Simbolon, Lola F., Gandamana, Apiek, Simbolon, Naeklan, Karo-Karo, Demmu, & Siregar, Waliyul Maulana. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Saku Menggunakan Model Problem Based Learning pada Tema 6 Subtema 1 Kelas III SDN 067093 Medan Helvetia TA 2023/2024. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 6310–6318.
Susanti, S., Dewi, P. I. A., Saputra, N., Dewi, A. K., Wulandari, F., Kusumawardan, R. N., ... & Sholeh, M. (2022). Desain media pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Dr. Abdul Wahab, M. S., Junaedi, S. P. M. P., Didik Efendi, M. P., Hendri Prastyo, M. P. M., Dewi Purnama Sari, M. P., Dr. Andi Syukriani, S. P. M. P., Rani Febriyanni, M. P., Natalia Rosalina Rawa, M. P., Dra. Louise M. Saija, M. P., & Agung Wicaksono, M. P. (2021). Media Pembelajaran Matematika. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=tp9CEAAAQBAJ
Widyaningsih, Bekti, Widya, Moh Anshori Aris, Maâ, Iin Baroroh, & Khisyara, Ardisa Audi. (2024). Pengembangan Media Buku Saku Sebagai Bentuk Pelatihan Microsoft Word di SDN Miagan. Jumat Informatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 45–48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.