Konsep Matematika dalam Kearifan Lokal Arsitektur Rumah Adat Batak Toba
DOI:
https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i5.264Keywords:
Ethnomathematics, Batak Traditional House Architecture, Geometry, Symmetry, Batak CultureAbstract
This study aims to examine the application of mathematical concepts, such as proportion, and symmetry, in traditional Batak house architecture through an ethnomathematics approach. The method used is a literature study, where data is obtained from various written sources, such as books, scientific journals, and related articles. The analysis was carried out by content analysis, namely by identifying and categorizing the main themes that appear in the literature, then synthesized to understand how Batak local wisdom reflects the application of mathematical concepts in the design and construction of traditional houses, especially Bolon houses. The results of the study indicate that the Batak people traditionally apply mathematical principles in creating strong, aesthetic, and symbolic building structures, and are relevant to their cultural values. This study reveals that the concept of ethnomathematics plays an important role in understanding the relationship between mathematics and local culture.
Downloads
References
Astuti, S. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Kain Ulos Batak Toba Untuk Mengungkap Nilai Filosofi Konsep Matematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(1), 45–50.
Amrin, H., & Harahap, S. (2021). Etnomatematika: Memahami Matematik dalam Konteks Budaya. Yogyakarta: Penerbit X.
Bishop, A. J. (1991). Mathematical Enculturation: A Cultural Perspective on Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
D’Ambrosio, U. (1985).Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, 5(1), 44-48.
Hidayati, N. (2018). Analisis Etnomatematika dalam Arsitektur Rumah Adat Batak Tob. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 105-115.
Hutabarat, S. (2020). Proporsi dan Pembagian Ruang dalam Rumah Adat Batak: Perspektif Sosial dan Etnomatematika. Jurnal Budaya dan Seni, 5(3), 123-134.
Hutabarat, S. (2019). Arsitektur Tradisional Batak: Sebuah Kajian Etnomatematika. Medan: Universitas Sumatera Utara Press.
Nainggolan, P. (2019). Simetri dan Repetisi dalam Ukiran Rumah Adat Batak: Sebuah Pendekatan Etnomatematika. Jurnal Seni dan Budaya, 8(2), 145-159.
Purba, J, T., dkk. (2022). Inspeksi Etnomatematika Kain Ulos sadum untuk Mengungkap Nilai Filosofi Konsep Matematika Geometri Bangun Datar. Intelektiva, 65-72.
Silalahi, I. (2018). “Geometri dalam Struktur Atap Rumah Adat Batak Toba”. Jurnal Arsitektur dan Perencanaan, 6(1), 23-34.
Simanjuntak, T. (2018). Ukiran dan Arsitektur Batak Toba: Simetri dan Repetisi dalam Seni Tradisional. Pustaka Budaya Nusantara. hlm. 123-125.
Sinaga, M. (2020). “Simetri dalam Ukiran Batak: Refleksi Budaya dan Matematik”. Jurnal Seni dan Budaya Batak, 5(2), 45-59.
Sirait, C, D., dkk. (2023). Makna Filosofis Simetri dalam Seni Ulos Batak: Analisis Etnomatematika Geometri Sumatera Utara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 28669-28675.
Situmorang, B. (2017). Peran Matematis dalam Proses Pembangunan Rumah Adat Batak: Sebuah Studi Kearifan Lokal. Jurnal Teknik Sipil dan Arsitektur, 10(2), 91-103.
Tambunan, T. (2016). Geometri dalam Struktur Arsitektur Rumah Adat Batak Toba: Kajian Etnomatematika. Jurnal Arsitektur Nusantara, 9(1), 67-78.
Tarigan, A., & Simanjuntak, R. (2023). “Kolaborasi Komunitas dalam Pembangunan Rumah Adat Batak: Sebuah Tinjauan Etnomatematika”. Jurnal Komunitas dan Pembangunan, 8(1), 15-29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.