Etnomatematika Terhadap Konsep Geometri Pada Ukiran Toraja

Authors

  • Novita Kala Pangadongan Universitas Mulawarman
  • Ariantje Dimpudus Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i4.172

Keywords:

Ethnomathematics, Geometry, Toraja Sculpture

Abstract

The conscious or unconscious entry of mathematics into various aspects of life is certainly interesting to study such as from a cultural point of view. What can bridge the gap between culture and mathematics is ethnomathematics. Ethnomathematics is a study of the relationship between mathematics and culture. The study of mathematics in culture needs to be developed further to be able to provide an overview to the public about the role of mathematics in culture. one of the tribes that is rich in culture is Toraja, for example in Toraja carving which is a cultural heritage that is passed down from generation to generation until now there is the concept of geometry. Therefore, the purpose of this research is how the concept of geometry in Toraja carving using qualitative research methods ethnographic approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariantje dan Angela. 2019. Eksplorasi Etnomatematika pada Kebudayaan Suku Dayak Sebagai Sumber Belajar Matematika Di SMP Negeri 1 Linggang Bigung Kutai Barat. Universitas Mulawarman. Jurnal PRIMATIKA.

Elan, E., Muiz L, D. A., & Feranis, F. (2017). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri. Jurnal Paud Agapedia, 1(1).

Francois. 2012. Etnomatematika dalam Konteks Eropa: Menuju Makna Etnomatematika yang Diperkaya. Jurnal Matematika & Budaya, 6 (Isu Fokus ICEM 4), 191-208.

Gusvarini, Elsa Putri, dkk. 2022. Pengaruh Media Berbasis Etnomatematika Rumah Adat Rejang Lebong Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa SMP. Universitas Bengkulu. Jurnal Pendidikan dan Konseling.

Lembang, S. T., La’biran, R., & Kristanto. (2019). Ukiran Toraja sebagai Alat Peraga untuk Memperkenalkan Bangun Datar. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(2).

Nasiruddin, Fatimah Az-Zahra. 2021. Eksplorasi Etnomatematika Terhadap Pola Barisan dan Deret Aritmatika Pada Motif Kandaure Di Toraja. Universitas Bosowa. Jurnal Konferensi Nasional Ilmu Komputer (KONIK).

Putra, Aji Permana. 2022. Peran Etnomatematika dalam Konsep Dasar Pembelajaran Matematika. Universitas Cokroaminoto Yogyakarta. Jurnal Intersections.

Richardo, Rino. 2016. Peran Ethnomatematika dalam Penerapan Pembelajaran Matematika pada Kurikulum 2013. Universitas Alma Ata Yogyakarta. Jurnal LITERASI. 7(2).

Soebagyo, Joko, dkk. 2021. Analisis Peran Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. Universitas Muhammadiyah Prof, Dr. Hamka. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.

Published

2024-07-08

How to Cite

Novita Kala Pangadongan, & Ariantje Dimpudus. (2024). Etnomatematika Terhadap Konsep Geometri Pada Ukiran Toraja. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 2(4), 150–154. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i4.172