Analisis Kemampuan Berargumentasi Ilmiah Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Telaga pada Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit
DOI:
https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i1.361Keywords:
Argument, Scientific, Electrolyte, NonelectrolyteAbstract
This study aims to assess the scientific argumentation skills of eleventh grade students at SMA Negeri 1 Telaga on the topic of electrolyte and nonelectrolyte solutions. The study employs a descriptive qualitative approach. The data collection method utilized a multiple-choice test with five indicators of scientific argumentatio, comprising 25 questions. The sample comprises 132 students from the eleventh grade at SMA Negeri 1 Telaga. The results reveal that students’ scientific argumentation skills on the topic of electrolyte and nonelectrolyte solutions are categorized as fair, with a claim level of 48,4%, data level of 53%, warrant level of 50,6%, backing level of 44,4%, and rebuttal level of 44,3%. It can be concluded that while students’ argumentation skills are aduwuate, many students still struggle to present a complete argumentation using all indicators. The active participation of both students and teachers during lessons is crucial to improving students’ scientific argumentation abilities, particularly in overcoming misconceptions related to electrolyte and nonelectrolyte solutions.
Downloads
References
Agusni, H. P., Abdurrahman, & Wahyuni, I. (2017). Pengaruh skill argumentasi menggunakan model problem-based learning terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pembelajaran Fisika, 97–99.
Akili, Abd. W. R., Astin, L., & Rauf, L. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran larutan elektrolit berbasis model argument-driven inquiry untuk melatih keterampilan argumentasi ilmiah siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 1(16), 22–29. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK
Ambarawati, D. S. H. E., Muslim, & Hernani. (2021). Analisis kemampuan argumentasi siswa SMP pada materi pencemaran lingkungan. Jurnal Pendidikan IPA, 1, 13–16. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v10i1.29780
Devi, C. N. (2022). Penerapan model pembelajaran structured numbered heads (SNH) untuk meningkatkan keterampilan berargumentasi siswa pada materi larutan elektrolit dan nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Kimia, 2, 3–9.
Devi, N. D. C., Susanti, V. H. E., & Indriyanti, N. Y. (2018). Analisis kemampuan argumentasi siswa SMA pada materi larutan penyangga. JKPK (Jurnal Kimia dan Pendidikan Kimia, 3, 152–159. https://doi.org/10.20961/jkpk.v3i3.23308
Faize, F. A., Husain, W., & Nisar, F. (2018). A critical review of scientific argumentation in science education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 475–483. https://doi.org/10.12973/ejmste/80353
Fakhriyah, F., Rusilowati, A., Nugroho, S. E., & Saptono, S. (2021). Mengembangkan kemampuan argumentasi ilmiah calon guru sekolah dasar sebagai bentuk penguatan keterampilan abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 34–45.
Gultepe, N., & Kilic, Z. (2015). Effect of scientific argumentation on the development of scientific process skills in the context of teaching chemistry. International Journal of Environmental and Science Education, 10(1), 111–132. https://doi.org/10.12973/ijese.2015.234a
Hanifah, N., & Admoko, S. (2019). Penerapan model pembelajaran argument-driven inquiry (ADI) untuk melatih kemampuan argumentasi ilmiah peserta didik SMA. Inovasi Pendidikan Fisika, 8(2), 593–597.
Irsanti, R., Khaldun, I., & Hanum, L. (2017). Identifikasi miskonsepsi siswa menggunakan four-tier diagnostic test pada materi larutan elektrolit dan larutan non-elektrolit di kelas X SMA Islam Al-Falah Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia (JIMPK), 2, 229–135. https://jim.usk.ac.id/pendidikan-kimia/article/view/4927
Ishak, C., Musa, W. J. A., Tangio, J. S., Kunusa, W. R., Isa, I., & Rumape, O. (2022). Deskripsi pemahaman konsep siswa dalam menyelesaikan soal-soal larutan elektrolit dan non-elektrolit berbasis representasi makroskopik, submikroskopik, dan simbolik. Jambura Journal of Education Chemistry, 4, 127–134. https://doi.org/10.34312/jjec.v4i2.13256
Karlina, G., & Alberida, H. (2021). Kemampuan argumentasi pada pembelajaran biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 5, 1–7.
Probosari, R. M., Ramli, M., Harlita, Indrowati, M., & Sajidan. (2016). Profil keterampilan argumentasi ilmiah mahasiswa pendidikan biologi FKIP UNS pada mata kuliah anatomi tumbuhan. Jurnal Pendidikan Biologi, 9, 29–33. http://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Rahayu, R., & Effendi, M. H. (2020). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berpola claim, data, warrant (CDW) untuk meningkatkan kemampuan argumentasi siswa. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 3(2), 163–175. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v3i2.1790
Sudarmo, N. A., Lesmono, A. D., & Harijanto, A. (2018). Analisis kemampuan berargumentasi ilmiah siswa SMA pada konsep termodinamika. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7, 190–205.
Wahdan, W. Z., Sulistina, O., & Sukarianingsih, D. (2017). Analisis kemampuan berargumentasi ilmiah materi ikatan kimia peserta didik SMA, MAN, dan perguruan tinggi tingkat I. Jurnal Pendidikan Kimia, 2, 35–43.
Wardani, A. D., Yuliati, L., & Taufiq, A. (2018). Kualitas argumentasi ilmiah siswa pada materi hukum Newton. Jurnal Pendidikan Fisika, 1364–1372.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.