Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Guided Discovery Learning Menggunakan Pendekatan Scientific Terhadap Hasil Belajar Siswa

Authors

  • Marchio Yosua Gratia Mamesah Universitas Negeri Manado
  • Meyke Paat Universitas Negeri Manado
  • Helen Joan Lawalata Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i3.57

Keywords:

ad

Abstract

This research aims to determine the effect of the guided discovery learning model on student learning outcomes in class 12 using a scientific approach; in this research, the researcher used 2 learning methods, one of which is the conventional method; the researcher used 2 classes as samples, where each class was 15 students in each class, was coded as class A for the control class and class B for the experimental class. The research instrument used was a question in the form of a posttest. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, N., & Alberida, H. (2021). Seperti Apa Permasalahan Pembelajaran Biologi pada Siswa SMA?. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 388-395.

Babutta, S. L. (2020). Memaknai Manusia Dalam Dimensi Mahkluk Hidup: Kajian Filosofis Dari Sudut Pandang Biologi. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(2), 48-53.

Fahyuni, E. F., & Istikomah, I. (2016). Psikologi Belajar & Mengajar (kunci sukses guru dalam interaksi edukatif).

Harefa, D., & Sarumaha, M. (2020). Teori pengenalan ilmu pengetahuan alam sejak dini. Pm Publisher.

Hisbullah, S. P., & Selvi, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Penerbit Aksara TIMUR.

Jayawardana, H. B. A. (2017). Paradigma pembelajaran biologi di era digital. Jurnal Bioedukatika, 5(1), 12-17.

Judijanto, L., Manu, C. M. A., Sitopu, J. W., Mangelep, N. O., & Hardiansyah, A. (2024). THE IMPACT OF MATHEMATICS IN SCIENCE AND TECHNOLOGY DEVELOPMENT. International Journal of Teaching and Learning, 2(2), 451-458.

Mangelep, N. (2013). Pengembangan Soal Matematika Pada Kompetensi Proses Koneksi dan Refleksi PISA. Jurnal Edukasi Matematika, 4(7), 451-466.

Mangelep, N. O. (2015). Pengembangan Soal Pemecahan Masalah Dengan Strategi Finding a Pattern. Konferensi Nasional Pendidikan Matematika-VI,(KNPM6, Prosiding), 104-112.

Mangelep, N. O. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika pada pokok bahasan lingkaran menggunakan pendekatan PMRI dan aplikasi geogebra. Mosharafa, 6(2), 193-200.

Mangelep, N. O. (2017). Pengembangan Website Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 431-440.

Mangelep, N., Sulistyaningsih, M., & Sambuaga, T. (2020). Perancangan Pembelajaran Trigonometri Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. JSME (Jurnal Sains, Matematika & Edukasi), 8(2), 127-132.

Mangelep, N. O., Tarusu, D. T., Ester, K., & Ngadiorejo, H. (2023). Local Instructional Theory: Social Arithmetic Learning Using The Context Of The Monopoly Game. Journal of Education Research, 4(4), 1666-1677.

Mangelep, N. O., Tarusu, D. T., Ngadiorejo, H., Jafar, G. F., & Mandolang, E. (2023). OPTIMIZATION OF VISUAL-SPATIAL ABILITIES FOR PRIMARY SCHOOL TEACHERS THROUGH INDONESIAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION WORKSHOP. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 7289-7297.

Mangelep, N. O., Tiwow, D. N., Sulistyaningsih, M., Manurung, O., & Pinontoan, K. F. (2023). The Relationship Between Concept Understanding Ability And Problem-Solving Ability With Learning Outcomes In Algebraic Form. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 4322-4333.

Mangelep, N. O., Mahniar, A., Nurwijayanti, K., Yullah, A. S., & Lahunduitan, L. O. (2024). PENDEKATAN ANALISIS TERHADAP KESULITAN SISWA DALAM MENGHADAPI SOAL MATEMATIKA DENGAN PEMAHAMAN KONEKSI MATERI TRIGONOMETRI. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4358-4366.

Marzuki, M. (2023). Analisis Penilaian Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2771-2780.

Octavia, S. A. (2020). Model-model pembelajaran. Deepublish.

Putri, R. H., Lesmono, A. D., & Aristya, P. D. (2017). Pengaruh model discovery learning terhadap motivasi belajar dan hasil belajar fisika siswa MAN Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Jember, 6(2), 173-180.

Rosarina, G., Sudin, A., & Sujana, A. (2016). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi perubahan wujud benda. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).

Sani, Y., Sari, N. F., & Harahap, R. D. (2021). Analisis kesulitan belajar siswa pada materi biologi di kelas XI SMA Muhammadiyah-10 Rantauprapat. JURNAL MAHASISWA PENDIDIKAN, 2(2), 13-20.

Published

2024-05-15

How to Cite

Marchio Yosua Gratia Mamesah, Meyke Paat, & Helen Joan Lawalata. (2024). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Guided Discovery Learning Menggunakan Pendekatan Scientific Terhadap Hasil Belajar Siswa. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 2(3), 47–56. https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i3.57