Analisis Kesalahan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Menurut Polya Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel

Authors

  • Felisia Sunliani Lombo Universitas Negeri Manado, Indonesia
  • Santje M. Salajang Universitas Negeri Manado, Indonesia
  • Selfie L. Kumesan Universitas Negeri Manado, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.101

Keywords:

Student Mistakes, Problem Solving, Mathematics, Polya, SPLDV

Abstract

This research uses the Polya problem-solving procedure to describe students' difficulty in problem-solving in the material about systems of linear equations in two variables. The method in this research is descriptive research. The subjects in this research were three students in Class VIII of SMP Negeri 6 Tondano. The data analysis techniques used are data presentation, data reduction and conclusion. The results of this research show that of the four stages of Polya problem solving, students who have the highest scores can fulfil all stages of Polya problem solving, students who have medium scores can fulfil three stages of Polya problem solving, and students who have high scores can fulfil two stages of Polya problem-solving.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, M. (2012). Model intervensi gangguan kesulitan belajar. Yogyakarta: K-Media.

Budimansyah. (2002). Belajar dan pembelajaran berbasis cooperative learning. Magelang: Graha Cendekia.

Burton, W. H. (2014). Teori pembelajaran dan pengembangan bahan ajar dalam pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja.

Fatmawati, H., Mardiyana, & Triyanto. (2014). Analisis berpikir kritis siswa dalam pemecahan masalah. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 899-910.

Huberman, M. (1984). Metode penelitian kualitatif dalam penelitian pendidikan bahasa. Surakarta.

Imron. (2017). Belajar dan pembelajaran berbasis cooperative learning. Magelang: Graha Cendekia.

Polya, G. (1973). Strategi pemecahan masalah matematika. Salatiga: Satya Wacana University Press.

Polya, G. (2017). Strategi pemecahan masalah matematika.

Radiyatul, S. H. (2014). Metode pemecahan masalah menurut Polya untuk mengembangkan kemampuan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan Matematika, 53-61.

Romiszowski, A. J. (1981). Belajar dan pembelajaran berbasis cooperative learning. Magelang: Graha Cendekia.

Ruhyana. (2016). Analisis kesulitan siswa dalam pemecahan masalah matematika. Jurnal Computech & Bisnis, 106-118.

Selviana, S., Rochmatin, T., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan berpikir kritis. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 261-269.

Published

2024-06-15

How to Cite

Felisia Sunliani Lombo, Santje M. Salajang, & Selfie L. Kumesan. (2024). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Menurut Polya Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 2(4), 100–114. https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.101

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.