Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa SD Berdasarkan Teori Behavioristik
DOI:
https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.581Keywords:
teaching methods, mathematics learning challenges, behavior, primary studentsAbstract
This research aims to explore the ways in which teachers address the challenges of learning mathematics for children in primary schools by referring to behavioristic theory. This theory emphasizes the central role of stimuli and reactions in influencing learning behavior, and the application of both positive and negative reinforcement to improve students' motivation and understanding. The approach adopted was a descriptive qualitative method using case studies in various primary schools. The results indicated that behavior-focused methods, such as providing repeated practice of problems, immediate feedback, use of concrete tools, and regular application of rewards and punishments, can improve students' enthusiasm and mathematics learning outcomes. However, teacher-driven learning and lack of innovation are barriers to implementation. Therefore, a combination with other methods is needed to make the learning process more thorough.
Downloads
References
Abdullah, I. H. (2013). Berpikir Kritis Matematik. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1).
Abi, A. M. (2017). Integrasi Etnomatematika dalam Kurikulum Matematika Sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika.
Alamsyah, E., & Farihah, U. (2024). Implementasi Teori Behavioristik Dalam Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika Di SD. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 5(2), 119-124.
Amrulloh, H., & dkk. (2024). Behavioristic Learning Theory to Increase Motivation to Learn Mathematics for Grade 2 Elementary School Students. Jurnal Psikologi Pendidikan.
Amsari, M. D. (2018). Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran Matematika di UPT SPF SDN 104205 Tembung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 29882–29885.
Desriyarini Gui, M., dkk. (2023). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas V di SDN 13 Tilamuta. MJP Journal of Education and Teaching Learning, 1(2), 53-57. E-ISSN: 2986-3015, P-ISSN: 2986-3791.
Harahap, T. M., & Simamora, M. A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Kesulitan Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika.
Hermansyah. (2020). Analisis Teori Behavioristik (Edward Thorndike) dan Implementasinya dalam Pembelajaran SD/MI. Jurnal Modeling: Program Studi PGMI, 7(1).
Kartini, N., Prastowo, A., & Violeta, R. (2024). Behavioristic Learning Theory to Increase Motivation to Learn Mathematics in Elementary School Students. TEM: Journal of Technology and Education Management, 13(1), 45-59.
Misbahudin, A. N. (2024). Penerapan Behavioristik Problem Based Learning Papan Pintar dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan.
Mutakin, M., & Rochmah, N. (2023). Kesulitan Belajar Matematika dan Alternatif Pemecahannya di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 22-30.
Neneng. (2023). Strategi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Berdasarkan Teori Behavioristik di SD Negeri Tri Mekar Jaya. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(4).
Nurul Iffah, D. (2024). Analisis Teori Behavioristik dalam Proses Pembelajaran Matematika di MTs Bahrul Ulum Genukwatu. Jurnal Indraprasta PGRI.
Sari, N. P., & Syafrizal, S. (2020). Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Visioner & Strategis, 9(2), 124-132.
Siregar, N. A. R. F., & Wandini, R. R. (2024). Solusi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika di SD/MI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 2134–2140.
Susilo Wardhani, A., & Wiarsih, T. (2024). Perkembangan Teori Belajar dan Aplikasinya pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Medan Resource Center, 4(1), 34-41
Widia, R., Fadillah, S., Damanik, K. F., & Lubis, R. H. W. (2023). Perkembangan Teori Belajar dan Aplikasinya pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan.
Yatra, I. K. A. D., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2025). Tantangan dalam Penerapan Teori Behavioristik Berbasis Etnomatematika dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Universitas Bangka Belitung, 25(1), 538-545. DOI: 10.33087/jiubj.v25i1.4805
Yuliani, R., Maulana, H., & Sari, M. (2023). Strategi Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Rendah SD. Jurnal Pedagogik, 11(3), 145–153.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.