Analisis Kesulitan Belajar Matematika Ditinjau Dari Kecemasan Matematika pada Kelas VII MTS SA Al Murtadho Kedungwaru

Authors

  • Muhammad Saifudin STKIP Modern Ngawi
  • Arum Dwi Rahmawati STKIP Modern Ngawi
  • Budi Sasomo STKIP Modern Ngawi

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i2.473

Keywords:

Difficulty Learning, Math, Math Anxiety.

Abstract

This study aims to describe how difficulties are experienced by students from each level. The type of research conducted is qualitative descriptive. The subject of the study is a grade VII student at MTs SA Al Murtadho Kedungwaru. There are two instruments used in this study, the main instruments, namely the researcher and the supporting instruments, namely the mathematical anxiety questionnaire, the learning difficulty question test, and the interview guidelines for learning difficulties. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and conclusion. The results showed that students who had low math anxiety tended to have difficulty solving problems that required variable determination. Students who have moderate learning difficulties tend to have difficulty in using principles and difficulties in solving problems that require the determination of variables. Students who experience high anxiety tend to experience all indicators of learning difficulties, ranging from difficulty in presenting concepts, difficulties in using principles, and difficulties in solving problems that require the determination of variables..

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anditya, R., & Murtiyasa, B. (2016). Faktor-faktor penyebab kecemasan matematika.

Auliya, R. N. (2016). Kecemasan matematika dan pemahaman matematis. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Dwi, D. F., & Audina, R. (2021). Analisis faktor penyebab kesulitan belajar matematika kelas IV Sekolah Dasar Negeri. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies.

Frinaldi, A. (2023). Hukum lingkungan dari perspektif kearifan lokal: Literature review. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(6), 138–141.

Hadi, F. Z., Fathurrohman, M., & Hadi FS, C. A. (n.d.). Kecemasan matematika dan kemampuan berpikir kritis matematis siswa di sekolah menengah pertama. Algoritma: Journal of Mathematics Education (AJME), 59–72.

Kartika, D., & Aviani, Y. I. (2020). Faktor–faktor kecemasan akademik selama pembelajaran daring pada siswa SMA di Kabupaten Sarolangun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3544–3549.

Priyanto, D. (2017). Tingkat dan faktor kecemasan matematika pada siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(10).

Salim, & Syahrum. (2012). Metodologi penelitian kualitatif (Haidir, Ed.; 5th ed.). Cipustaka Media.

Sari Purba, Y. M. (2021). Implementasi program diklat berjenjang tingkat dasar dalam jaringan untuk meningkatkan kompetensi pendidik PAUD.

Satori, D., & Komariah, A. (2014). Metodologi penelitian kualitatif. Alfabeta.

Satriyani. (2016). Pengaruh kecemasan matematika (Mathematics Anxiety) dan gender terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. UIN Jakarta.

Setyaningsih, T. D., & Abadi, A. M. (2018). Keefektifan PBL seting kolaboratif ditinjau dari prestasi belajar aljabar, kemampuan berpikir kritis, dan kecemasan siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 190–200.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kualitatif. Alfabeta.

Tahir, M. R., Rahman, U., & Nursalam, N. (2015a). Pengaruh kecemasan dan kesulitan belajar matematika terhadap hasil belajar matematika pada siswa kelas X MA Negeri 1 Watampone Kabupaten Bone. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 3(1), 86–102.

Tahir, M. R., Rahman, U., & Nursalam, N. (2015b). Pengaruh kecemasan dan kesulitan belajar matematika terhadap hasil belajar matematika pada siswa kelas X MA Negeri 1 Watampone Kabupaten Bone. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 3.

Utami, F. V. (2020). Analisis jenis dan tingkat kesulitan belajar siswa kelas XI MIPA SMAN 2 Surakarta tahun pelajaran 2018/2019 dalam memahami materi asam basa menggunakan two tier multiple choice. Jurnal Pendidikan Kimia, 9(1).

Downloads

Published

2025-04-17

How to Cite

Muhammad Saifudin, Arum Dwi Rahmawati, & Budi Sasomo. (2025). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Ditinjau Dari Kecemasan Matematika pada Kelas VII MTS SA Al Murtadho Kedungwaru . Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 3(2), 121–134. https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i2.473

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.