Systematic Literature Review : Kesulitan Siswa dalam Memahami Materi Pecahan pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.62383/bilangan.v3i2.449Keywords:
Math, difficulties, fractionsAbstract
Understanding fraction concepts remains one of the biggest challenges in elementary mathematics education. Many students struggle with grasping fundamental fraction concepts, performing calculations, and applying them in problem-solving contexts. This study aims to analyze various factors contributing to students' difficulties in understanding fractions using a systematic approach Systematic Literature Review (SLR). Data were collected from relevant scholarly articles published between 2020 and 2025. The findings indicate that the primary difficulties students face in understanding fractions stem from a lack of conceptual comprehension, weak operational skills, and challenges in converting word problems into mathematical models. Additionally, low learning motivation and limited teaching method variations also contribute to students' struggles with fraction concepts.
Downloads
References
Amir, N. F., & Andong, A. (2022). Kesulitan siswa dalam memahami konsep pecahan. Journal of Elementary Educational Research, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.30984/jeer.v2i1.48
Amir, N. F., Andong, A., & Kadir, K. (2021). Analisis kesulitan siswa kelas V SD Negeri 4 Waeapo dalam memahami konsep pecahan. Uniqbu Journal of Exact Sciences (UJES), 3(2), 41–53. http://ejournal-uniqbu.ac.id/index.php/ujes/article/view/170
Arini, R., & Pujiastuti, H. (2023). Analisis kesulitan belajar siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi pecahan di kelas V sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. journal.unpas.ac.id.
Dea, A., Az, P., Putri, M. B., & Satrio, M. N. (2024). Analisis kesulitan belajar matematika pada materi pecahan siswa kelas V SD Negeri Pati Wetan 01. 4(2), 80–88.
Dellasari, D., Imansyah, F., & Marleni, M. (2022). Analisis kesulitan belajar matematika materi pecahan pada siswa kelas IV SD Negeri 53 Prabumulih. ANTHOR: Education and Learning Journal, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.31004/anthor.v1i1.1
Elizabeth Agnesia Manik, Yeri Lestari Gulo, Adrias Adrias, & Nur Azmi Alwi. (2024). Analisis kesulitan belajar peserta didik terhadap materi matematika, khususnya dalam perkalian berbentuk cerita di kelas II sekolah dasar. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 2(4), 86–96. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i4.157
Fitri Ramadani, B. R. S. (2023). Analisis faktor penyebab kesulitan belajar matematika materi pecahan kelas IV di SD Taman Harapan. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(7), 1245–1252.
Huljannah, M., Nadjamuddin, A., Kalaka, F. R. S., & Risnawaty S. Nteya. (2022). Analisis kesulitan siswa kelas III dalam menyelesaikan soal cerita materi pecahan sebagai bentuk manajemen pengajaran. Irfani, 18(2), 202–214. https://doi.org/10.30603/ir.v18i2.3473
Imaroh, N. A., Pujiastuti, H., Matematika, J. P., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2021). Analisis kesulitan siswa SD kelas IV dalam menyelesaikan soal operasi hitung pecahan. 7(2), 87–96. https://doi.org/10.37058/jp3m.v7i2.3167
Irawan, W. H. (2024). Analisis kesulitan belajar matematika materi pecahan pada siswa kelas III SDN 102 Aneka Marga. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. http://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/14885
Landu, N., Usman, P. M., Faik, E., & Nihayah, K. (2024). Deskripsi kesulitan belajar matematika siswa dalam merencanakan dan menerapkan prinsip matematika pada materi pecahan. 8, 102–114. https://doi.org/10.53090/j.linear.v8i2.775
Nasution, I., & Hasanah, H. (2023). Analisis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran matematika pada materi operasi bilangan pecahan di kelas IV SDN 101893 Bangun Rejo. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(9), 7767–7774.
Navis, M. J., & Kaltsum, H. U. (2021). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(April), 1254–1261.
Nugroho, I. A., Purbasari, I., Bakhruddin, A., & Kudus, U. M. (2023). Sekolah dasar pendahuluan secara umum capaian praktik pembelajaran matematika saat ini masih banyak yang menerapkan pendekatan pembelajaran yang berpusat pada guru (Zainal, 2022). Pembelajaran yang masih seperti itu membuat siswa pasif dalam proses pembelajaran, 6(1), 182–197.
Nurfadilah, A., Hakim, A. R., & Nurropidah, R. (2022). Systematic literature review: Pembelajaran matematika pada materi luas dan keliling segitiga. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.56916/jp.v1i1.33
Rahmah, G., Magdalena, I., & Amaliyah, A. (2023). Analisis kesulitan belajar matematika pada materi pecahan kelas IV SDN Perumnas 1 Kota Tangerang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 56–64.
Setyaningrum, E., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Analisis kesulitan belajar dalam memahami konsep pecahan pada siswa kelas V SD Negeri Sidomulyo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08, 2548–6950.
Testiani, N., Ramadhani, E., & Kuswidyanarko, A. (2022). Analisis kesulitan siswa dalam memahami materi pecahan kelas IV SD Negeri 138 Palembang Neni. Pendidikan Dan Konseling, 4, 1419–1425.
Unaenah, E., Saridevita, A., Valentina, F. R., Astuty, H., Devita, N., & Destiyantari, S. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan operasi hitung pecahan di kelas V sekolah dasar. Nusantara: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 247–261. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Widyaningrum, R., Cahyadi, F., & Pendidikan, F. I. (2025). Menganalisis kesulitan belajar dalam memecahkan masalah operasi bilangan pecahan pembelajaran kelas 3 SDN 1 Gebangan. 5, 268–274.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.