Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika

Authors

  • Theresia Safitri Universitas Islam Sumatera Utara
  • Tiara Laura Br Ginting Universitas Islam Sumatera Utara
  • Widya Indriani Universitas Islam Sumatera Utara
  • Rosliana Siregar Universitas Islam Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i2.33

Keywords:

Computational Thinking Ability, Mathematics Learning

Abstract

The aim of this research is to provide a study of the computational thinking process of mathematics learning. This research uses library research methods. The data obtained is the publication of research articles in scientific journals. Data analysis includes three stages: organize, synthesize, and identify The result of previous research is students' computational thinking abilities need to be improved in abstraction and algorithms.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barr, D., Harrison, J., & Conery, L. Computational thinking: A digital age skill for everyone, (Learning & Leading).

Eka, R., & Teguh, M.B. (2018) Kemampuan Pemecahan Masalah Aljabar Siswa SMP Menggunakan Tahapan Polya Berdasarkan Kecerdasan Logis Matematis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika: Mathedunesa, 2(7).

Herlina, B., Wibowo., Nugraheni, P. (2022). Analisis Berpikir Komputasional Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. JPM: Jurnal Pendidikan MIPA. 12(4).

Jamna, N. D., Hamid, H., & Bakar, M. T. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Matematis Siswa SMP pada Materi Persamaan Kuadrat. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 2(3).

Kamil., M.R., Imami, A.I., Abadi, A.P. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasional Matematis Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Cikampek pada Materi Pola Bilangan. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 12(2).

Lestari, S., Roesdiana, L. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasional Matematis Siswa pada Materi Program Linear. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2).

Malik, S. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa Melalui Multimedia Interaktif Berbasis Model Quantum Teaching and Learning. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Richardo, R. (2017) Peran ethnomatematika dalam penerapan pembelajaran matematika pada kurikulum 2013. LITERASI: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(7).

Satrio, W. A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kadir (Koneksi, Aplikasi. Diskusi, Improvisasi, dan Refleksi) Terhadap Kemampuan Berpikir Komputasional Matematis Siswa. Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negri Syarif Hidayatullah.

Syahlan., Siregar, R., Malay, I. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Mahasiswa dalam Pembuktian Induksi Matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science. 9(1).

Yadav, A., Gretter, S., Good, J., & McLean, T. (2017). Computational Thinking in Teacher Education. Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking.

Downloads

Published

2024-04-23

How to Cite

Theresia Safitri, Tiara Laura Br Ginting, Widya Indriani, & Rosliana Siregar. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 2(2), 10–16. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i2.33

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.