Analisis Kemampuan Mahasiswa Matematika FMIPA Unimed dalam Menyelesaikan Pertidaksamaan Nilai Mutlak dengan Berbantuan Python

Authors

  • Ameliya Ameliya Universitas Negeri Medan
  • Dina Olivia Nainggolan Universitas Negeri Medan
  • Handre Gabriel Pinem Universitas Negeri Medan
  • Retno Ayu Zalianti Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i5.250

Keywords:

Absolute value inequalities, Python, Student abilities, Concept understanding, Mathematics learning

Abstract

This research aims to analyze the ability of Unimed FMIPA Mathematics students in solving absolute value inequalities with the help of the Python program. The problem faced is that students often have difficulty solving inequality problems manually. The purpose of this research is to see the effectiveness of using Python in helping to solve absolute value inequalities and how it affects understanding of mathematical concepts. The method used was qualitative research with a sample of 20 fifth semester students of the Mathematics Study Program, FMIPA, Medan State University. Students are given absolute value inequality problems to solve manually and with the help of Python. Data was collected through online tests and questionnaires using Google Form. The research results show that the majority of students feel that using Python is very helpful in solving absolute value inequalities. As many as 95% of students consider Python to be effective in making it easier to solve mathematical problems and increasing understanding of the concept of absolute value.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amri Hamzah, A., Ramadhan, A. P., Witama, F. Y., & Rosyani, P. (2023). Analiis penerapan Python dalam perhitungan pertidaksamaan. Jurnal Matematika, Fisika, Algoritma dan Sains, 8-16.

Anggraeni, Y., Arifin, Z., Kurniawan, D., & Wahyuningsih, T. (2021). Pengembangan video pembelajaran menggunakan software Wondershare Filmora pada pelajaran matematika materi nilai mutlak kelas X di sekolah menengah kejuruan pada masa COVID-19 tahun ajaran 2020/2021. Jurnal Teknologi Pendidikan Madrasah, 80-90.

Cahyaningtyas, O., Rahardi, R., & Irawati, S. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan dan pertidaksamaan nilai mutlak berdasarkan teori Newman. Jurnal Pendidikan Matematika, 104-117.

Enkhar, L. R., Saputra, S. D., Zahra, N., & M.P.UN, A. (2023). Implementasi penerapan Python dalam menyelesaikan pertidaksamaan kalkulus. Jurnal Matematika, Algoritma dan Sains, 90-94.

Gat, A. H., & Berliana, A. (2023). Workshop pengenalan dasar pemprograman Python dengan Google Colaboratory. In Seminar Nasional Corisindo (pp. 65-70).

Ginting, V. S., Kusrini, & Luthfi, E. T. (2020). Penerapan algoritma C4.5 dalam memprediksi keterlambatan pembayaran uang sekolah menggunakan Python. Jurnal Teknologi Informasi, 1-6.

Gunawan Hadi, M., Purnomo, H., Saputra, E. R., Mupashal, R., & Rosyani, P. (2023). Eksplorasi penggunaan Python dalam memahami pertidaksamaan kalkulus secara praktis. Jurnal Matematika, Algoritma dan Sains, 12-18.

Heryanto, Y., Fauziah, F., Farahdinna, F., & Wijanarko, S. (2024). Evaluasi responsivitas dan akurasi: Perbandingan kinerja ChatGPT dan Google BARD dalam menjawab pertanyaan seputar Python. Jurnal Riset Sistem Informasi dan Teknik Informatika, 248-256.

Jaya Negara, I. G. P., Noviantari, P. S., & Payadnya, I. P. A. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam mengerjakan soal matematika berdasarkan kriteria Watson pada pokok bahasan persamaan dan pertidaksamaan nilai mutlak kelas X SMA Negeri 6 Denpasar. In Mahasaraswati Seminar Nasional Pendidikan Matematika (pp. 181-190).

Mardiani, D. (2019). Model accelerated learning cycle dalam pembelajaran pertidaksamaan linear dan nilai mutlak. Jurnal Pendidikan Matematika, 483-492.

Nurah, M., Ferdianto, F., & Supriyadi. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan dan pertidaksamaan nilai mutlak berdasarkan langkah penyelesaian Polya. Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 63-70.

Rahmasari, F., Lea, M. A., Aisawa, R., & Ramadhani. (2019). Analisis kesalahan mahasiswa pendidikan matematika dalam menyelesaikan soal nilai mutlak pada materi bilangan real. Jurnal Penelitian Pendidikan, 4(1), 247-255.

Romzi, M., & Kurniawan, B. (2020). Implementasi pemrograman Python menggunakan Visual Studio Code. JIK, 1-9.

Runimeirati, A., & Muhamad, F. (2023). Pelatihan text mining menggunakan bahasa pemrograman Python. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 36-46.

Saktiawan, O. O., Maulidiya, D., & Siagian, T. A. (2019). Jenis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan nilai mutlak linier satu variabel. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(3), 393-401.

Published

2024-10-08

How to Cite

Ameliya Ameliya, Dina Olivia Nainggolan, Handre Gabriel Pinem, & Retno Ayu Zalianti. (2024). Analisis Kemampuan Mahasiswa Matematika FMIPA Unimed dalam Menyelesaikan Pertidaksamaan Nilai Mutlak dengan Berbantuan Python. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 2(5), 07–16. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i5.250

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.