Analisis Korelasi antara Nilai UTS dan Nilai UAS Siswa: Studi pada Mata Pelajaran Matematika Kelas XI SMK Bhakti Kencana Bandung

Authors

  • Nasywa Putri Maulani UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Indri Puspita Dewi UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Munifah Zahwa Nurhidayat UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Moch Yaser Arafat UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Mia Lasmi Wardiyah UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i3.563

Keywords:

Final Exam, Mathematics, Mid Term Exam, Spearman’s Rank Correlation

Abstract

Assessment of learning outcomes plays a crucial role in evaluating students' academic achievement. Midterm and final exam scores are often used as benchmarks for learning performance, yet the relationship between the two is rarely analyzed in depth. This study aims to examine the correlation between Midterm Exam (UTS) and Final Exam (UAS) scores in Mathematics among 11th-grade students at Bhakti Kencana Vocational High School in Bandung. A quantitative approach with a correlational method was employed, involving 30 students as the sample. Data were obtained through documentation of scores, and analysis was conducted using the Spearman Correlation Test due to the data not being fully normally distributed. The results indicated a significant and positive correlation between UTS and UAS scores, with a correlation coefficient of 0.511. This suggests that midterm scores can serve as a fairly reliable indicator of final exam performance and reflect the consistency of students' academic performance. The implications of these findings highlight the importance of continuous monitoring and learning efforts from mid-semester onwards to optimize students' final outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Fajri, T.A, et al. (2022). Analisis Kritis Evaluasi Pendidikan Indonesia. Ma'arif Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies (MJEMIAS), 1(1), 1.

Alias, N. A., et al. (2025). Peran Asessment dan Evaluasi Pendidikan terhadap Akreditasi Sekolah. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa, 3(1), 67-79.

Amanatus, H, et al. (2024). Pengaruh Pengambilan Keputusan Konsumen dalam Membeli Produk Kosmetik Terhadap Iklan Endorsement di Media Sosial. Neraca: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(7). 5, jurnal.kolibi.org/index.php/neraca/article/view/1666.

Destyana, V. A., & Surjanti, J. (2021). Efektivitas penggunaan Google Classroom dan motivasi belajar terhadap hasil belajar peserta didik mata pelajaran Ekonomi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1000–1009.

Fatimah, A. T. (2018). Pedagogik Matematika Di Sekolah Vokasi. Jurnal Wahana Pendidikan, 5(4). 1-8.

Fianingrum, F., rt al. (2023). Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Matematika. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1). 132-137.

Martono, N. (2010). Statistik Sosial: Teori dan Aplikasi Program SPSS. Yogyakarta: Gava Media.

Mukhbita G.A, et al. (2025). Perbandingan Nilai UTS dan UAS Matematika Siswa Kelas IV SDN Rawa Badak Utara 23 Menggunakan Uji Wilcoxon Signed Rank Test. OMEGA: Jurnal Keilmuan dan Pendidikan Matematika, 4(5), 83-84.

Nurhalijah, S. D., et al. (2024). Analisis Korelasi Spearman Untuk Mengetahui Hubungan Antara Penggunaan Media Sosial Dan Tingkat Produktivitas Akademis Mahasiswa Agribisnis (Studi Kasus : Universitas Sultan Ageng Tirtayasa). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(16), 800-809.

Pane, R. A., & Purniati, T. (2024). Hubungan Keaktifan Belajar Siswa SMP dengan Hasil Belajar Matematika pada Materi Aljabar. AdMathEduSt, 11(2), 45-54.

Prayoga, T. S., & Suliadi. (2024). Korelasi Rank-Spearman pada Hubungan Beberapa Variabel Produk Domestik Regional Bruto. Jurnal Riset Statistika, 4(2), 137-144.

Rajak Ahmad, et.al. (2023). Evaluasi Ujian Tengah Semester Menggunakan Model Kirkpatrick Pada Mata Pelajaran Fisika di SMA. Jurnal Jendela Pendidikan, vol 3 no 2, 181.

Satriya, E. (2021). Korelasi Antara Task Value (Nilai Tugas) Siswa dengan Nilai Ulangan Harian. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 133–140.

Sudaryadi, A. T., & Triyono, A. (2022). Korelasi Nilai PTS dengan Nilai PAS Pelajaran Matematika Kelas VIII SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(1). 20-26.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alpabeta.

Susanti Y. (2020). Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media Berhitung di Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Edukasi dan Sains. 2(3). 438.

Wardiyah, M. L., Dzikrayah, F., & Ponirah, A. (2025). Kompetensi Mahasiswa Akuntansi Syari’ah: Bekal untuk Revolusi Industri 5.0. Bandung: Widina Media Utama.

Downloads

Published

2025-06-11

How to Cite

Nasywa Putri Maulani, Indri Puspita Dewi, Munifah Zahwa Nurhidayat, Moch Yaser Arafat, & Mia Lasmi Wardiyah. (2025). Analisis Korelasi antara Nilai UTS dan Nilai UAS Siswa: Studi pada Mata Pelajaran Matematika Kelas XI SMK Bhakti Kencana Bandung. Aljabar : Jurnal Ilmuan Pendidikan, Matematika Dan Kebumian, 1(3), 1–10. https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i3.563

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.