Tantangan Perkembangan Kemampuan Matematis Siswa Indonesia dalam Kurikulum Merdeka
DOI:
https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i2.542Keywords:
formative assessment, teachers, Merdeka Curriculum, literacy and numeracy, mathematics learningAbstract
This study aims to identify and analyze the challenges in developing Indonesian students’ mathematical abilities within the implementation of the Merdeka Curriculum. Using a literature review method, 14 out of 30 reviewed articles were found relevant. The findings highlight key challenges such as gaps in foundational literacy and numeracy, low teacher quality, limited learning resources, lack of innovation in mathematics instruction, suboptimal formative assessments, and low student motivation. Although the Merdeka Curriculum promotes student-centered learning with flexibility, its implementation still faces significant barriers. Therefore, targeted strategies are needed, including teacher training, provision of adequate resources, and collaboration between educational institutions and the government. This review offers valuable implications for policy development aimed at improving the quality of mathematics education in Indonesia.
Downloads
References
Aji, W., Rusmining, K., & Wahid, N. (2023). Faktor rendahnya motivasi belajar matematika pada peserta didik SMK Muhammadiyah 2 Bantul. Prosiding, 1083–1090.
Asna, L. N. D., Rahmawati, M., & Retna, C. S. (2025). Kompetensi pedagogik guru sekolah dasar dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 10(1), 65–78. https://doi.org/10.47435/jpdk.v10i1.3379
Ayu, L. S., & Yasin, M. (2024). Penerapan pembelajaran matematika dalam Kurikulum Merdeka untuk meningkatkan literasi numerasi abad 21. [Artikel tanpa informasi jurnal].
Daimah, U. S., & S., S. (2023). Pembelajaran matematika pada Kurikulum Merdeka dalam mempersiapkan peserta didik di era Society 5.0. Sepren, 4(2), 131–139. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i02.888
Dewi, P., Imamuddin, M., Rahmat, T., & Fitri, H. (2024). Problematika penerapan Kurikulum Merdeka Belajar pada pembelajaran matematika di kelas X SMKN 2 Bukittinggi tahun pelajaran 2023/2024. Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(6). [Tanpa DOI]
Fidiah, R. N., & Yasin, M. (2024). Pengembangan kemampuan literasi dan numerasi siswa melalui matematika dalam Kurikulum Merdeka. [Artikel tanpa informasi jurnal].
Gifari, M. K., & Arifin, Z. (2024). Literature review: Evaluation of the Kurikulum Merdeka using the CIPP model. Inovasi Kurikulum, 21(3), 1747–1762. https://doi.org/10.17509/jik.v21i3.71095
Halim, R. A. (2024). Analisis hambatan dan tantangan guru dalam mengimplementasikan Kurikulum Merdeka pada pembelajaran matematika di MTs 3 Tidore. Jurnal Pendidikan, 10(2), 219–235.
Hidayat, R., Yanti Siregar, E., & Elindra, R. (2022). Analisis faktor-faktor rendahnya kemampuan pemecahan masalah matematis siswa di SMK Swasta Teruna Padangsidimpuan. Mathematic Education Journal (MathEdu), 5(3), 115. http://journal.ipts.ac.id/index.php/
Ilmi, N., Idrus, N., Pelaksana, R., Kadir, Y., Tahara, T., Safriadi, S., ... Robinson, K. M. (2016). ETNOSIA: Jurnal Etnografi Indonesia (Vol. 2). [Tanpa info lebih lanjut].
Kamal, A. A., Razzaq, A., Walid, A., & Sardi, A. (2024). Mengurai kendala implementasi Kurikulum Merdeka: Perspektif guru matematika. Jurnal Edukasi Saintifik, 4(2), 53–64.
Kasus, S., SMP, D. I., & Wonosobo, N. (2025). Kendala dalam penerapan penilaian formatif. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 7(1), 75–81.
Khoirin Nisa’, S., Yoenanto, N. H., Ainy, N., & Nawangsari, F. (2023). Hambatan dan solusi dalam implementasi Kurikulum Merdeka pada jenjang sekolah dasar: Sebuah kajian literatur. Jurnal Kependidikan, 12(3). https://jurnaldidaktika.org
Madong, J., No, L., Kera, S., & Ii, H. (2025). Tantangan dalam implementasi Kurikulum Merdeka di SD N 060851. Jurnal Pendidikan, 3, [Tanpa halaman].
Marfu, S. (2022). Model pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan penalaran matematis siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 51. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Masraruh, U., Puji, F. R., & Ghufron, A. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam peningkatan literasi peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 340–356.
Nazara, L. P., Mendrofa, R. N., Harefa, A. O., & Lase, S. (2024). Analisis problematika guru matematika dalam menerapkan Kurikulum Merdeka SMP Sekecamatan Lahewa Timur. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 1227–1233. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.710
OECD. (2019). PISA 2018 results (Volume I): What students know and can do. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Permatasari, I. L. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka pada daerah 3T dan kendala guru dalam penerapannya. Jurnal Education and Development, 12(3), 601–603.
Rafi Abdurahman, M., Ramadhia Haryadi, D., Inayah, S., & Lutfi, A. (2023). Analisis kemampuan representasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal matematika materi kesebangunan dan kekongruenan. SIGMA DIDAKTIKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(11), 90. https://doi.org/10.17509/xxxx.xxx
Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi model dan strategi pembelajaran dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608–2617. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1153
Sasmita, E., & Darmansyah. (2022). Analisis faktor-faktor penyebab kendala guru dalam menerapkan Kurikulum Merdeka (Studi kasus: SDN 21 Koto Tuo, Kec. Baso). Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6).
Suncaka, E. (2023). Meninjau permasalahan rendahnya kualitas pendidikan di Indonesia. Jurnal Manajement dan Pendidikan, 2(3), 36–49.
Syakdia Apria Ningsih. (2024). Pentingnya profesionalisme guru dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Jupendis), 2(3), 288–293. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i3.2056
Yudiana, K., Putri, N. N. C. A., & Antara, I. G. W. S. (2023). Kesenjangan kemampuan literasi siswa sekolah dasar di daerah perkotaan, pinggiran kota, dan pedesaan. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(3), 540–547. https://doi.org/10.23887/jppp.v7i3.69790
Yunita Nailul Fajriyah, & Syaiful Hadi. (2023). Penalaran deduktif siswa dalam menyelesaikan masalah matematika HOTS yang memiliki tingkat efikasi diri rendah. Journal of Education and Learning Sciences, 3(1), 43. https://doi.org/10.56404/jels.v3i1.38
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aljabar : Jurnal Ilmuan Pendidikan, Matematika dan Kebumian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.