Tantangan Perkembangan Kemampuan Matematis Siswa Indonesia dalam Kurikulum Merdeka

Authors

  • Farah Fadhilah Rosadi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Muhammad Ridho Fahlevi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Siti Rohana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Rena Revita Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i2.542

Keywords:

formative assessment, teachers, Merdeka Curriculum, literacy and numeracy, mathematics learning

Abstract

This study aims to identify and analyze the challenges in developing Indonesian students’ mathematical abilities within the implementation of the Merdeka Curriculum. Using a literature review method, 14 out of 30 reviewed articles were found relevant. The findings highlight key challenges such as gaps in foundational literacy and numeracy, low teacher quality, limited learning resources, lack of innovation in mathematics instruction, suboptimal formative assessments, and low student motivation. Although the Merdeka Curriculum promotes student-centered learning with flexibility, its implementation still faces significant barriers. Therefore, targeted strategies are needed, including teacher training, provision of adequate resources, and collaboration between educational institutions and the government. This review offers valuable implications for policy development aimed at improving the quality of mathematics education in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, W., Rusmining, K., & Wahid, N. (2023). Faktor rendahnya motivasi belajar matematika pada peserta didik SMK Muhammadiyah 2 Bantul. Prosiding, 1083–1090.

Asna, L. N. D., Rahmawati, M., & Retna, C. S. (2025). Kompetensi pedagogik guru sekolah dasar dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 10(1), 65–78. https://doi.org/10.47435/jpdk.v10i1.3379

Ayu, L. S., & Yasin, M. (2024). Penerapan pembelajaran matematika dalam Kurikulum Merdeka untuk meningkatkan literasi numerasi abad 21. [Artikel tanpa informasi jurnal].

Daimah, U. S., & S., S. (2023). Pembelajaran matematika pada Kurikulum Merdeka dalam mempersiapkan peserta didik di era Society 5.0. Sepren, 4(2), 131–139. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i02.888

Dewi, P., Imamuddin, M., Rahmat, T., & Fitri, H. (2024). Problematika penerapan Kurikulum Merdeka Belajar pada pembelajaran matematika di kelas X SMKN 2 Bukittinggi tahun pelajaran 2023/2024. Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(6). [Tanpa DOI]

Fidiah, R. N., & Yasin, M. (2024). Pengembangan kemampuan literasi dan numerasi siswa melalui matematika dalam Kurikulum Merdeka. [Artikel tanpa informasi jurnal].

Gifari, M. K., & Arifin, Z. (2024). Literature review: Evaluation of the Kurikulum Merdeka using the CIPP model. Inovasi Kurikulum, 21(3), 1747–1762. https://doi.org/10.17509/jik.v21i3.71095

Halim, R. A. (2024). Analisis hambatan dan tantangan guru dalam mengimplementasikan Kurikulum Merdeka pada pembelajaran matematika di MTs 3 Tidore. Jurnal Pendidikan, 10(2), 219–235.

Hidayat, R., Yanti Siregar, E., & Elindra, R. (2022). Analisis faktor-faktor rendahnya kemampuan pemecahan masalah matematis siswa di SMK Swasta Teruna Padangsidimpuan. Mathematic Education Journal (MathEdu), 5(3), 115. http://journal.ipts.ac.id/index.php/

Ilmi, N., Idrus, N., Pelaksana, R., Kadir, Y., Tahara, T., Safriadi, S., ... Robinson, K. M. (2016). ETNOSIA: Jurnal Etnografi Indonesia (Vol. 2). [Tanpa info lebih lanjut].

Kamal, A. A., Razzaq, A., Walid, A., & Sardi, A. (2024). Mengurai kendala implementasi Kurikulum Merdeka: Perspektif guru matematika. Jurnal Edukasi Saintifik, 4(2), 53–64.

Kasus, S., SMP, D. I., & Wonosobo, N. (2025). Kendala dalam penerapan penilaian formatif. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 7(1), 75–81.

Khoirin Nisa’, S., Yoenanto, N. H., Ainy, N., & Nawangsari, F. (2023). Hambatan dan solusi dalam implementasi Kurikulum Merdeka pada jenjang sekolah dasar: Sebuah kajian literatur. Jurnal Kependidikan, 12(3). https://jurnaldidaktika.org

Madong, J., No, L., Kera, S., & Ii, H. (2025). Tantangan dalam implementasi Kurikulum Merdeka di SD N 060851. Jurnal Pendidikan, 3, [Tanpa halaman].

Marfu, S. (2022). Model pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan penalaran matematis siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 51. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Masraruh, U., Puji, F. R., & Ghufron, A. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam peningkatan literasi peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 340–356.

Nazara, L. P., Mendrofa, R. N., Harefa, A. O., & Lase, S. (2024). Analisis problematika guru matematika dalam menerapkan Kurikulum Merdeka SMP Sekecamatan Lahewa Timur. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 1227–1233. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.710

OECD. (2019). PISA 2018 results (Volume I): What students know and can do. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

Permatasari, I. L. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka pada daerah 3T dan kendala guru dalam penerapannya. Jurnal Education and Development, 12(3), 601–603.

Rafi Abdurahman, M., Ramadhia Haryadi, D., Inayah, S., & Lutfi, A. (2023). Analisis kemampuan representasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal matematika materi kesebangunan dan kekongruenan. SIGMA DIDAKTIKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(11), 90. https://doi.org/10.17509/xxxx.xxx

Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi model dan strategi pembelajaran dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608–2617. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1153

Sasmita, E., & Darmansyah. (2022). Analisis faktor-faktor penyebab kendala guru dalam menerapkan Kurikulum Merdeka (Studi kasus: SDN 21 Koto Tuo, Kec. Baso). Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6).

Suncaka, E. (2023). Meninjau permasalahan rendahnya kualitas pendidikan di Indonesia. Jurnal Manajement dan Pendidikan, 2(3), 36–49.

Syakdia Apria Ningsih. (2024). Pentingnya profesionalisme guru dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Jupendis), 2(3), 288–293. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i3.2056

Yudiana, K., Putri, N. N. C. A., & Antara, I. G. W. S. (2023). Kesenjangan kemampuan literasi siswa sekolah dasar di daerah perkotaan, pinggiran kota, dan pedesaan. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(3), 540–547. https://doi.org/10.23887/jppp.v7i3.69790

Yunita Nailul Fajriyah, & Syaiful Hadi. (2023). Penalaran deduktif siswa dalam menyelesaikan masalah matematika HOTS yang memiliki tingkat efikasi diri rendah. Journal of Education and Learning Sciences, 3(1), 43. https://doi.org/10.56404/jels.v3i1.38

Downloads

Published

2025-06-04

How to Cite

Farah Fadhilah Rosadi, Muhammad Ridho Fahlevi, Siti Rohana, & Rena Revita. (2025). Tantangan Perkembangan Kemampuan Matematis Siswa Indonesia dalam Kurikulum Merdeka. Aljabar : Jurnal Ilmuan Pendidikan, Matematika Dan Kebumian, 1(2), 111–125. https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i2.542

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.