Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Adobe Animate melalui Pendekatan Realistic Mathematic Education pada Materi PLSV
DOI:
https://doi.org/10.62383/aljabar.v1i2.512Keywords:
PLSV, Media Learning, Realistic Mathematic EducationAbstract
In mathematics, especially in the material of linear equations of one variable, learning media has a very vital role to maximize the success of the learning process. Through realistic mathematics learning methods, it can help students use interactive media to more easily understand complex concepts. The purpose of this research is to explain the steps for creating Adobe Animate-based learning media on PLSV material and to assess how useful it is as a tool in learning activities. Research and development (R&D) applies the 4-D development model (Define, Design, Develop, and Disseminate). The results of the assessment stated that Adobe Animate-based learning media for the PLSV topic is very suitable for use as a supporting tool in learning the subject. Small-scale trials showed a practicality of 93%, while large-scale trials showed a practicality of 95%.
Downloads
References
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100
Chun, R. (2017). Adobe Animate CC Classroom in a Book, 2017 release. Adobe. https://www.academia.edu/35449453/Adobe_Animate_CC_Classroom_in_a_Bo ok
Derudinansyah, S., & Suparman. (2021). Analisis Kebutuhan E-Modul Berbasis Pendidikan Matematika Realistis Untuk Merangsang Literasi Matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika (JIPM), 3(1), 1–8. https://doi.org/10.37729/jipm.v3i1.1038
Dwiranata, D., Pramita, D., & Syaharuddin, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android Pada Materi Dimensi Tiga Kelas X SMA. Jurnal Varian, 3(1), 1–5. https://doi.org/10.30812/varian.v3i1.487
Fakhri Auliya, N. N., Fakhriyana, D., Roza, M. Y., & Syawala, A. N. (2022). Development of Android-Based Matematika Pintar Application to Mathematics Learning. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 5(1), 103. https://doi.org/10.21043/jpmk.v5i1.14388
Firmansyah, D., Fidriansyah, K., & Ruli, R. M. (2019). Meta Analisis : Media Pembelajaran Komik Matematika dengan Pendekatan Realistik. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(5), 1127–1134.
Imswatama, A., Mulyanti, Y., & Anggraeni, P. (2021). Pengembangan LKS dengan Pendekatan RME untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kolaborasi Siswa. De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 74–84. https://jurnal.pmat.uniba-bpn.ac.id/index.php/DEFERMAT/article/view/89/55
Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4), 108–113. http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/34
Manasikana, A., & Listiadi, A. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Berbasis Android Pada Materi Jurnal Penyesuaian Dan Jurnal Koreksi Untuk Kelas XII Akuntansi Di SMKN 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5(2), 1–8.
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Putri, F. F., Turmuzi, M., Junaidi, J., & Kurniati, N. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Hasil Belajar pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(4), 921–930. https://doi.org/10.29303/griya.v2i4.261
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Riani Johan, J., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan Model Four-D dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 372–378.
Ryan, J., & Bowman, J. (2022). Teach cognitive and metacognitive strategies to support learning and independence. High Leverage Practices and Students with Extensive Support Needs, 3(3), 170–184. https://doi.org/10.4324/9781003175735-15
Siregar, H. S., & Harahap, M. S. (2019). Efektivitas Kemampuan Representasi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) di SMA Negeri 1 Angkola Timur. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 2(1), 7. http://journal.ipts.ac.id/index.php/
Sonia, E., Nurjaman, A., & Hutajulu, M. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis dalam menyelesaikan soal cerita materi persamaan linear satu variabel pada siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(4), 1087–1094. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.1087-1094
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1976). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Journal of School Psychology, 14(1). https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2
Utami, A. arisma. (2023). Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran (JIPP), 2(2), 23–29. https://doi.org/10.31571/jipp.v2i2.6221
Wibawanto, W. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif (D. Febiharsa (Ed.)). Penerbit Cerdas Ulet Kreatif.
Widiyastuti, N., Slameto, S., & Radia, E. H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Software Adobe Flash Materi Bumi Dan Alam Semesta. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 77–84. https://doi.org/10.21009/pip.321.9
Zaim, M. (2019). TUJUAN PENDIDIKAN PERSPEKTIF AL-QURAN DAN HADITS (Isu Dan Strategi Pengembangan Pendidikan Islam). Muslim Heritage, 4(2). https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v4i2.1766
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aljabar : Jurnal Ilmuan Pendidikan, Matematika dan Kebumian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.