Systematic Literatur Review : Pengaruh Penggunaan Aplikasi Geometer’s Sketchpad Pada Pembelajaran Matematika SMP
DOI:
https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.93Keywords:
Geometer's Sketchpad, Maths, LearningAbstract
. Geometer's Sketchpad is a maths lesson programme that offers educational material on a variety of subjects, including geometry, algebra, calculus, and other areas of mathematics. The form of research is Systematic Literature Review. Data collection in this method by searching for various journals from national and international journals on Google Scholar and Publish or Perish around 6 journals from 2019 to 2023. Through the results of previous studies in the charts, it should be deducted that the Geometr's Sketchpad application in learning mathematics is very influential because by using Geometr's Sketchpad application is able to provide an increase in students' conceptual understanding ability and is able to increase student activeness.
Downloads
References
Afifah, K., & Maarif, S. (2020). Penerapan Software Geometer’s Sketchpad Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII A Di Mts Nurul Iman Dempok. Edumath, 9(2), 37-50.
Amir, Z & Risnawati. (2015). Psikologi pembelajaran matematika. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Asmawati, A. (2019). Penggunaan Aplikasi Software GeometerS Sketchpad pada Pembelajaran Matematika untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Transformasi Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 2(1), 36-49.
Azzahra, Z. F., & Anggoro, A. D. (2022). Analisis Teknik Entity-Relationship Diagram dalam Perancangan Database Sebuah Literature Review. INTECH (Informatika dan Teknologi), 3(1), 8-11.
Choiroh, M., & Maari, S. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN SOFTWARE GEOMETER’S SKETCHPAD TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP. Artikel Matematika.
Haddaway, N. R., Macura, B., Whaley, P., & Pullin, A. S. (2018). ROSES Reporting standards for Systematic Evidence Syntheses: Pro forma, flow-diagram and descriptive summary of the plan and conduct of environmental systematic reviews and systematic maps. Environmental Evidence, 7(1), 4–11. https://doi.org/10.1186/s13750-018-0121-7
Hartono, S. (2020). Effectiveness of Geometer's Sketchpad Learning in Two-Dimensional Shapes. Mathematics Teaching Research Journal, 12(3), 84-93.
Ismail, A., & Eleuyaan, E. (2024). PENGARUH TEKNOLOGI DIGITAL TERHADAP PROSES PEMBELAJARAN. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 3(3), 84-91.
Kadarisma, G., Priatna, N., & Dahlan, J. A. (2022). Pengembangan lembar kerja siswa dengan model inkuiri terbimbing berbantuan software geometer’s sketchpad. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 299-316.
Mulyani, E., Natalliasari, I., & Muslim, S. R. (2018). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Komputer dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pengabdian Siliwangi, 4(1).
Meutia, Inten, Hasni Yusrianti, Lili Erina, dan R. D. (2021). Bahan Ajar Systematic Literatur Review METODOLOGI PENELITIAN. In Repository.Upy.Ac.Id (Issue Mkb 7056). https://repository.pertanian.go.id/items/84e82781-2ca4-4d63-a0ab-5234bdc7246c
NAINGGOLAN, Eflin. Penggunaan Sumber Belajar Dalam Pengajaran Matematika. Konstanta: Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2023, 1.4: 46-56.
Sukarno, R. (2021). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN GEOMETER’S SKECTHPAD PADA MATERI LINGKARAN KELAS VIII. A SEMESTER 2 SMP NEGERI 1 TANGGUNGHARJO TAHUN PELAJARAN 2019/2020. Sepren, 3(1), 26-37.
Sukarno, R. (2021). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN GEOMETER’S SKECTHPAD PADA MATERI LINGKARAN KELAS VIII. A SEMESTER 2 SMP NEGERI 1 TANGGUNGHARJO TAHUN PELAJARAN 2019/2020. Sepren, 3(1), 26-37.
Syahrir, S. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SMP untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 2(1), 436-441.
Wirawan, R., Nur, M. A., & Syahraeni, R. (2020). Aplikasi pembelajaran matematika interaktif berbasis multimedia. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (Jartika), 3(1), 75-83.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.