Inovasi Video Pembelajaran Matematika Berbasis YouTube: Solusi Interaktif untuk Materi Konsep Aljabar Siswa Kelas VII

Authors

  • Rizaldi Khairun Nuzul Universitas Indraprasta PGRI
  • Anita Khumairoh Universitas Indraprasta PGRI
  • Faridah Hamidah Iswahyudi Universitas Indraprasta PGRI
  • Diva Putri Vania Universitas Indraprasta PGRI
  • Tri Fajar Yuliarti Universitas Indraprasta PGRI
  • Eka Septiani Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i4.648

Keywords:

algebra concepts, mathematics, youtube media, learning video

Abstract

Mathematics is often perceived as a subject that is difficult for students to master, a notion that has been confirmed by numerous previous studies. One of the contributing factors is the limited variety of instructional media used in classrooms, which affects students' interest and comprehension. Many teachers still lack appropriate learning media to support blended learning approaches. This study aims to develop and implement multimedia-based Educational Instructional Media (EIM) that are valid, practical, and effective. The project utilizes video-based learning to deliver algebra concepts material for Grade VII students at SMPN 252 Jakarta and SMPIT Al-Qudwah. The development process follows the ADDIE model, which includes five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. During the analysis phase, both learning needs and content requirements were mapped according to SAP (System Analysis and Product). The material was then divided into seven core sections. In the design stage, the curriculum structure, system flow, and user interface were developed. The development stage involved creating instructional content based on the analysis results. The content was then uploaded to the Moodle platform and presented using the Project-Based Learning (PjBL) model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andi Rustandi, A. R. (2021). Penerapan model ADDIE dalam pengembangan media pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 57–60.

Artikel Prosiding:

Dearzita, P. (2022). Pengembangan media pembelajaran video berbasis aplikasi Capcut pada materi karakteristik geografis Pulau Sumatera kelas V (Tesis, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan).

Disertasi/Tesis/Skripsi/Working Paper:

Fisabilillah, F. F. (2021). Pengembangan video animasi sebagai upaya peningkatan minat belajar peserta didik materi perpajakan di sekolah menengah atas. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1271–1282.

Husniyah, A. M. (2022). Media aplikasi Dora (Dongeng Nusantara) pada pembelajaran menyimak dongeng di era digital di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1).

Ilmiah, I. M. (2022). Meningkatkan minat belajar peserta didik kelas IV pada pembelajaran tematik di masa pandemi melalui video pembelajaran menggunakan aplikasi Capcut (Skripsi, UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi).

Jurnal Ilmiah:

Khoiriyah, S. D. (2021). Pengembangan video animasi pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2).

Legiowati, I., Rejeki, T., & Sugiarto, A. (2023). Penggunaan video animasi berbasis YouTube untuk meningkatkan hasil belajar matematika operasi hitung bilangan bulat siswa kelas I. Jurnal Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 21–30. https://jurnal.unipar.ac.id/index.php/Laplace/article/view/1112

Mambu, J. G., Pitra, D. H., Ilmi, A. R., Nugroho, W., Leuwol, N. V., & Saputra, A. M. (2023). Pemanfaatan teknologi Artificial Intelligence (AI) dalam menghadapi tantangan mengajar guru di era digital. Journal on Education, 6(1), 2689–2698. (Prosiding Seminar Nasional).

Prastya, C. I. (2021). Membentuk karakter anak melalui habituasi dongeng pada pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 8(2), 68–77.

Puspaningtyas, N. A., Purnomo, H., & Wulandari, S. (2023). Pengembangan video pembelajaran matematika berbasis bentuk aljabar untuk siswa kelas VII SMP. Jurnal Teknomas, 3(2), 111–120. https://jurnal.teknokrat.ac.id/index.php/TEKNOMAS/article/view/413

Septian, M. A., Monariska, R., & Yunita, E. (2021). Pemanfaatan media YouTube dalam meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa SMK. Jurnal UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(4), 547–558. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/union/article/view/12817

Sianipar, M. F. (2023). Pengembangan media pembelajaran video animasi berbasis Powtoon untuk meningkatkan hasil belajar dongeng pada kelas III sekolah dasar di SDN Rawamangun 09 Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1), 4269–4278.

Suryaman, Y. S. (2022). Pengembangan media video animasi berbasis Plotagon dan Capcut untuk meningkatkan hasil belajar kognitif siswa kelas II sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3).

Syiti, A. (2022). Pengembangan media video tutorial pengurutan wajah secara manual pada mata pelajaran kecantikan dasar berbasis aplikasi Capcut di SMK Negeri 3 Padangsidimpuan (Skripsi, Universitas Negeri Padang).

Widayati, R., & Hendroanto, A. (2022). Pengembangan video interaktif materi aljabar matriks untuk mahasiswa program studi pendidikan matematika. Jurnal EduMa: Mathematics Education Journal, 11(1), 54–65. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/edumat/article/view/12403

Downloads

Published

2025-07-08

How to Cite

Rizaldi Khairun Nuzul, Anita Khumairoh, Faridah Hamidah Iswahyudi, Diva Putri Vania, Tri Fajar Yuliarti, & Eka Septiani. (2025). Inovasi Video Pembelajaran Matematika Berbasis YouTube: Solusi Interaktif untuk Materi Konsep Aljabar Siswa Kelas VII. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 3(4), 225–233. https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i4.648

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.