Systematic Literatur Review: Software Matematika Geogebra Sebagai Media Belajar Untuk Mengetahui Kemampuan Komputasi Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i3.60Keywords:
Computing, Software, GeogebraAbstract
During the period of compulsory education in Indonesia, which is 12 years, the government requires mathematics as the main learning subject for extracts which will continue to have an impact on people’s lives. The level of ability in a field of science must be measured to obtain valid data for the development of education in Indonesia. The use of Geogebra Mathematics Software in schools in Indonesia is not surprising at this time, technological developments have made the use of Geogebra mathematics software commonplace. This research is a Systematic Literature Review, in this research the author analyzes and compares several articles obtained from the internet or digital databases, for example Semantic Scholar or Sprinter Link. The articles that have been found are then selected according to the title researched, so that several reference articles are obtained. The research results show that the use of Geogebra mathematics software in learning has a great influence on students’ computing abilities. Geogebra is a media with a visual, analytical and numerical approach that can be solved using algorithms that require computational capabilities to operate. There is empathy in computational thinking, namely algorithmic thinking problem solving, pattern recognition, and abstraction and generalization.
Downloads
References
Cahdriyana, R. A. (2020). Berpikir Komputasi Dalam Pembelajaran Matematika. Literasi, 11(1), 33-35.
Fathurrahman, M. F. (2023). Software Geogebra Pada Pembelajaran Matematika: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(1), 33-40.
Haq, M. T., dkk. (2022). Peran Software Geogebra dalam Memacu Mathematical Problem Solving Ability Siswa. Gunung Djati Conference Series, Volume 12, 96-100.
Hidayatsyah, dkk. (2023). Kemampuan Disposisi Matematis Siswa Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Geogebra Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 19915-1923.
Ihsan, H., & Arwadi, F. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Terintegrasi Keterampilan Berpikir Komputasi Yang Valid dan Reliabel Pada Sekolah Menengah Pertama. SEMINAR NASIONAL HASIL PENELITIAN 2021, 1(1), 1767-1777.
Litia, N., Sinaga, B., & Mulyono, M. (2023). Profil Berpikir Komputasi Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Ditinjau Dari Gaya Belajar di SMA N 1 Langsa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1508-1518.
Manullang, S. B & Erlinawaty, S. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Computational Thinking Berbantuan Media Geogebra. Journal on Education, 6(1), 7786-7796.
Megawati, A. T., Sholihah, M., & Limiansih, K. (2023). Implementasi Computational Thinking Dalam Pembelajaran Matematika Di sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 9(2), 96-103.
Nuraeni, Z., dkk. 2020. Pembelajaran Matematika Di era Pandemi: Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bercirikan CTL Berbantuan Geogebra Menggunakan Model Flipped Learning. Palembang: Bening Media Publishing.
Nuvitalia, D., Saptaningrum, E., Ristanto, S., & Putri, M. R. (2022). Profil Kemampuan Berpikir Komputasional (Computational Thinking ) Siswa SMP Negeri Se kota Semarang Tahun 2022. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 13(2), 211-218.
Pratiwi, A. B., dkk. (2023). Penggunaan Media Geogebra Dalam Meningkatkan Ketuntasan Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Seminar Nasional LPPM UMMAT, 2(4), 1033-1042.
Pratiwi, M., Syarief, A. O., & Urva, G. (2023). Upaya Peningkatan Kompetensi Komputasi Matematika Mahasiswa Dalam Mata Kuliah Kalkulus Melalui Pelatihan Matlab. TRIDARMA: Pengabdian Kepada Masyarakat, 06(01), 19-22.
Puri, A., & Yahfizham (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa SMA Menggunakan Software Geogebra Pada Materi Transformasi Geometri. Journal of Internasional Multidisciplinary Research, 2(5), 24-41.
Qurohman, M. T., Syaefani, A. R., & Ratih, W. (2018). Peningkatan Kompetensi Siswa Dan Guru SMK Dinamika Kota Tegal Tentang Pemanfaatan Program Komputasi Matematika Geogebra. Jurnal ABDIMAS Unmer Malang, 3(1), 1-4.
Septian, A., & Komala, E. (2019). Kemampuan Koneksi Matematik dan Motivasi Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Problem-Based Learning (PBL) Berbantuan Geogebra di SMP. PRISMA, Vol. 8, 1–13.
Simbolon, A. K. (2020). Penggunaan Software Geogebra Dalam Meningkatkan Kemampuan Matematis Siswa Pada Pembelajaran Geometri Di SMPN2 Tanjung Morawa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1106–1114.
Telaumbanua, Y. N. (2020). Analisis Pembelajaran Dengan Menggunakan Software Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. J-PiMat, 2(1), 131-138.
Utami, N. I. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Komposisi Fungsi. JIPM ( Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(1), 1-13.
Wulansari, N., Aji, R., & Rika, S. (2022). Penerapan Penggunaan Media Aplikasi Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika UMT, 77-84.
Yuntawati, Sanapiah, & Aziz, L. A. (2021). Analisis Kemampuan Computational Thinking Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Media Pendidikan Matematika, 9(1), 34-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.