Desain Pembelajaran Model Dack and Carey Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Menyederhanakan Bentuk Aljabar

Authors

  • Rosa Yuliana Universitas Negeri Jakarta
  • Lukman El Hakim Universitas Negeri Jakarta
  • Tian Abdul Aziz Universitas Negeri Jakarta
  • Flavia Aurelia Hidayat Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.106

Keywords:

Learning design, Model, Concept understanding

Abstract

This article examines the development of mathematics learning design using the Dick and Carey model in material simplifying algebra forms for class VII SMPN 217 Jakarta. Learning design refers to the process of planning and developing effective learning structures, strategies and activities to achieve desired learning goals. The purpose of writing this article is to explain the steps for developing learning design by applying the Dick and Carey model in designing mathematics learning on material that simplifies algebraic forms. The results of developing designs using the Dick and Carey model in developing mathematics learning designs can help teachers in designing and implementing learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, S., & Anis, M. B. (2020). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis Adobe Flash Profesional pada materi sifat-sifat bangun ruang. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(1), 83–98. https://doi.org/10.21043/jpm.v3i1.6940

Arifin, M. B. U. B. (2018). Buku ajar metodologi penelitian pendidikan. Umsida Press.

Baharun, H. (2016). Penilaian berbasis kelas pada pembelajaran pendidikan agama Islam di madrasah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 3(2), 204–216.

D’Souza, A. A., Moradzadeh, L., & Wiseheart, M. (2018). Musical training, bilingualism, and executive function: Working memory and inhibitory control. Cognitive Research: Principles and Implications, 3, 1–18.

Dick, W., & Carey, L. (2009). The systematic design of instruction. New Jersey: Pearson.

Isnawan, M. G., & Wicaksono, A. B. (2018). Model desain pembelajaran matematika. Indonesian Journal of Mathemat ics Education, 1(1), 47–52. https://doi.org/10.31002/ijome.v1i1.935

Jati, H. S., & Soebagyo, J. (2023). The influence of self-confidence on the mathematical reasoning ability of junior high school students. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 67. https://doi.org/10.31000/prima.v7i1.7321

Kamil, G. (2021). Penerapan model desain instraksional Dick and Carey dalam pembelajaran matematika kelas VIII semester genap SMP pada materi bangun ruang sisi datar. Perspektif, 1(1), 100–111.

Magdalena, I. (2020). Menjadi desainer pembelajaran di SD. CV Jejak (Jejak Publisher).

Maharani, I. N. (2017). Model pengembangan bahan ajar matematika untuk sekolah dasar. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 1–10. https://doi.org/10.31932/ve.v8i1.54

Mesra, R. (2023). Research & development dalam pendidikan.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8–18.

Renaldie, Z., Ahzrani, A. S., Anggraini, A., & Aji, B. (2024). Pengembangan desain pembelajaran matematika menggunakan model Dick & Carey pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(1), 242-251.

Resmi, D. C., & Rusdi, M. (2021). Desain LKPD pada materi sistem persamaan linear tiga variabel berbasis generative learning untuk meningkatkan kemampuan argumentasi matematika siswa SMA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1854-1868.

Published

2024-06-20

How to Cite

Rosa Yuliana, Lukman El Hakim, Tian Abdul Aziz, & Flavia Aurelia Hidayat. (2024). Desain Pembelajaran Model Dack and Carey Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Menyederhanakan Bentuk Aljabar. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 2(4), 212–220. https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.106

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.