Desain Pembelajaran Matematika Topik Transformasi Geometri dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbasis Etnomatematika

Authors

  • Faiza Izzati Mufti Universitas Negeri Jakarta
  • Tian Abdul Aziz Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.102

Keywords:

Mathematics Learning Design, Realistic Mathematics Education, Ethnomathematics, Geometry Transformations

Abstract

The purpose of writing this article is to present a learning design using the Ethnomathematics-based Realistic Mathematics Education learning model to provide several learning design options that can be used by junior high school teachers in providing learning material on geometric transformations. This learning design is devoted to material on geometric transformations, reflection, rotation, dilation and translation which relate to regional culture. This learning design uses steps based on the characteristics of RME. As well as using needs analysis, student analysis, and task analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abi, A. M. (2016). Integrasi etnomatematika dalam kurikulum matematika sekolah. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 1. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i1.75

Afsari, S., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: Efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 1(3), 189–197.

Aledya, V. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika pada siswa. https://www.researchgate.net/publication/333293321

Andrian, D., Noviarni, Suhandri, Muhandaz, R., Hasibuan, I. M., Agusnimar, Aswanto, Nofriyandi, & Rizqa, M. (2024). Implementasi formatif dan sumatif asesmen dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di kelas. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2.

Atwi, S. (2014). Desain instruksional modern: Panduan para pengajar & inovator pendidikan. Erlangga.

Barlian, U. C., Suherman, S., & Rosidi, P. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Educational and Language Research.

Barmby, P., Harries, T., Higgins, S., & Suggate, J. (2007). How can we assess mathematical understanding? (Vol. 2).

Brown, A. H., & Green, T. D. (2019). The essentials of instructional design: Connecting fundamental principles with process and practice. Routledge.

Budiarto, M. T. (2016). Prosiding Semnasdik. In Matematika FKIP Universitas Madura (Vol. 1).

Hasna, A.-A., Handayani, A. D., & Hima, L. R. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah Polya pada materi transformasi geometri.

Heryan, U., & Zamzaili, Z. (2018). Meningkatkan kemampuan pemahaman konsep siswa SMA melalui pendekatan pembelajaran matematika realistik berbasis etnomatematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr

Holisin, I. (2007). Pembelajaran matematika realistik (PMR).

Kamarallah. (2017). Pendidikan matematika di sekolah kita. Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1).

Kesumawati, O. N. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika.

Latif, N. S. (2019). Matematika sebagai ratu dan pelayan ilmu serta matematika sebagai bahasa. Academia.

Magdalena, I., Rachmadani, A., & Aulia, M. (2020). Penerapan pembelajaran dan penilaian secara online di masa pandemi SDN Karang Tengah 06 Tangerang. Edisi: Jurnal Edukasi dan Sains, 2(2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Muslimahayati. (2019). Kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik bernuansa etnomatematika (PMRE). http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jpmrafa

Nursyahidah, F., Saputro, B. A., & Rubowo, M. R. (2018). Students' problem solving ability based on realistic mathematics with ethnomathematics. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 3(1). http://journals.ums.ac.id/index.php/jramathedu

Sembiring, R. K. (2010). Pendidikan matematika realistik Indonesia (PMRI) perkembangan dan tantangannya.

Shavira, L. E. (2021). Penggunaan alat peraga ABD ajaib dalam pembelajaran matematika realistik berbasis budaya. Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan, 12(2), 225–235.

Suharto, S., & Widada, W. (2019). The cognitive structure of students in understanding mathematical concepts.

Sutikno, Y., Tinggi, S., & Maitreyawira, A. B. (2019). Pentingnya penilaian formatif dosen terhadap mahasiswa pendidikan keagamaan Buddha. Jurnal Pendidikan Agama Buddha, 12(2).

Published

2024-06-15

How to Cite

Faiza Izzati Mufti, & Tian Abdul Aziz. (2024). Desain Pembelajaran Matematika Topik Transformasi Geometri dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbasis Etnomatematika. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 2(4), 115–129. https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.102

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.