Pengembangan Board Game Catur Matematika Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Matriks Serta Barisan Dan Deret
DOI:
https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.103Keywords:
Mathematics Learning Media, Mathematical Chess, Board GameAbstract
Nowadays, technological developments are very fast and sophisticated. This development has an impact on interactive learning in schools. Therefore, learning media is needed that is in line with the development of this technology. The goal is to make students more enthusiastic again. The aims of this research are: (1) to determine students' activeness in teaching and learning activities in mathematics for class XI students at SMAS Budaya Jakarta. (2) can produce interactive learning through this board game learning media with matrix material and rows and rows for class XI students at SMAS Budaya Jakarta. This development research method uses the ADDIE model analysis steps (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) because this step has an innovative and systematic system, thereby enabling researchers to achieve research objectives.
Downloads
References
Faizah, S. N. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175-185.
FANI, P. D. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PAPAN CATUR MATERI KPK DAN FPB TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).
Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.
Hernawati, E. R., & Ruhidawati, C. (2016). Pengembangan Multimedia Video Pembelajaran Pengoperasian Mesin Jahit Industri. Fesyen Perspektif, 7(2).
Iskandar, J. (2019). Implementasi sistem manajemen keuangan pendidikan. Idaarah, 3(1), 114-123.
Kencana, R. T., Usman, H., & Sekaringtyas, T. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN CATUR RANGKA MATERI SISTEM GERAK MANUSIA MUATAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 313-321.
Khoerunnisa, N., Cahyani, A. W., Anggitasari, D., & Zanuar, M. Y. (2022). Pemanfaatan wattpad sebagai inovasi pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi bagi materi menulis cerita pendek di SMP Negeri 1 Padamara. Jurnal Studi Inovasi, 2(3), 18-24.
Leonard, L., & Apriliana, L. (2017). Pengembangan Desain Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Kelas II.
Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). Jurnal pemikiran islam, 37(1).
Melynia, C., Rasyid, H. A., & Sari, A. P. (2021). Pendidikan dan Modernisasi.
Ningrum, D. S., & Leonard, L. (2015). Pengembangan desain pembelajaran matematika sekolah dasar kelas 1. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(3).
Pakpahan, S. P., & Sapta, A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Catur matematika Untuk Menging-katkan Kemempuan Matematika Siswa Sekolah Dasar. UPBJJ-MEDAN Universitas Terbuka.
Ramli, M. (2015). Media pembelajaran dalam perspektif Al-Qur’an dan Al-Hadits. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 13(23), 133-134.
Sarnoto, A. Z. (2012). Belajar dalam perspektif Psikologi dan Islam. Madani Institute, 1(2), 41-50.
Syahputra, E., & Armanto, D. (2013). Perbedaan kemampuan penalaran matematika dan pemecahan masalah pada pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran konvensional di SMA Negeri 1 Kualuh Selatan. Jurnal Paradikma, 6(2), 109-119.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114.
Titu, M. A. (2015). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan kreativitas siswa pada materi konsep masalah ekonomi. In Prosiding Seminar Nasional (Vol. 9, pp. 176-186).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.