Penerapan Keterampilan Proses Sains pada Mata Pelajaran IPA terhadap Keaktifan Peserta Didik di MTs Muhammadiyah Parumaan
DOI:
https://doi.org/10.62383/polygon.v3i1.337Keywords:
Science Process Skills, Learning Activeness, LearnersAbstract
Increasing student learning activity needs to use a learning model. In a lesson there are methods that are used systematically which become a unified procedure in the delivery of learning material so that the learning objectives are achieved. This study aims to determine the application of science process skills in science subjects to the activeness of students at MTs Muhammadiyah Parumaan. This research uses a descriptive method with a qualitative approach. This descriptive research method is used because it relates to the topics and problems that will be discussed, namely the application of science process skills in science subjects to the activeness of students at MTs Muhammadiyah Parumaan. The learning activity of VII B students at MTs Muhammadiyah Parumaan was based on the results of the supervision of the school principal when the teacher taught classes using conventional methods, not all students had active learning during the learning process. Researchers apply learning with science process skills. The results showed that the application of process skills to class VII B students at MTs Muhammadiyah Parumaan experienced an increase from the low category to the medium category
Downloads
References
A.M, Sardiman, (2015), Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Rajawali Pers, hal. 145-146.
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.
Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif.
Acesta, A. (2014). Penerapan pendekatan keterampilan proses sains untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 96-106.
Adriyawati, N. (2022). Hubungan Antara Keaktifan Belajar Dengan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas V Di Sdn Segugus 3 Kecamatan Bajo Kabupaten Luwu. (Doctoral Dissertation, Universitas Cokroaminoto Palopo).
Devi, P. K., Sofireni, R., & Rosendi, Y. (2014). Pendekatan Keterampilan Proses pada Pembelajaran IPA.
Dimyati dan Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Eva, A. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Heuristik Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ipa Di Min 2 Pesawaran. (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).
Hamalik, O . (2014) Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamza B. Uno. (2022). Landasan pendidikan. Bumi Aksara.
Hapsari, Sonia Dwi; Sayekti, Ika Candra. (2022) Implementasi Pembelajaran Berbasis Keterampilan Proses Sains Pada Muatan IPA Kelas V di SD Negeri Mangkuyudan Surakarta. PhD Thesis. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Hardiyanti, P. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Praktikum Mata Pelajaran Ipa Pada Peserta Didik Kelas Viii Di Mts Negeri 1 Bandar Lampung. (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).
Haryono, (2016). Model Pembelajaran Berbasis Peningkatan Keterampilan Proses Sains, Jurnal Pendidikan Dasar, Volume 7, No. 2.
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21 Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.
Masus, S. B., & Fadhilaturrahmi, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Ipa Dengan Menggunakan Metode Eksperimen Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(2), 161-167.
Nuryani Y. Rustaman. (2015). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang: Universitas Negeri Malang.
Pratiwi, N. I. S. (2020). Deskripsi Keaktifan Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran IPA di SMP Negeri 18 Kota Jambi. Integrated Science Education Journal, 1(3), 101-108.
Rahmatillah, R., Halim, A., & Hasan, M. (2017). Pengembangan lembar kerja peserta didik berbasis keterampilan proses sains terhadap aktivitas pada materi koloid. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 1(2), 121-130.
Rustaman (2015). Model-Model Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Salamah, U., & Mursal, M. (2017). Meningkatkan keterampilan proses sains peserta didik menggunakan metode eksperimen berbasis inkuiri pada materi kalor. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(1), 59-65.
Samatowa, U. (2016). Pembelajaran IPA di sekolah dasar.
Santiawati, S., Yasir, M., Hidayati, Y., & Hadi, W. P. (2022). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Smp Negeri 2 Burneh. Natural Science Education Research, 4(3), 222-230.
Sardiman, A.M. (2015). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sari, F. W., Pendidikan, J. I., Keguruan, F., & Unej, U. J. (2015). Pengaruh Pendekatan Keterampilan Proses terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV di SDN Sumbermulyo II Jogoroto Kabupaten Jombang Tahun Pelajaran 2014 / 2015 ( The Effect Of Applying Skill Process Approach On The Fourth Grade Student’s Learning Outcomes Science At SDN Sumbermulyo II Jogoroto Jombang.
Siswanto, S., Yusiran, Y., & Fajarudin, M. F. (2017). Keterampilan Proses Sains dan Kemandirian Belajar Siswa: Profil dan Setting Pembelajaran untuk Melatihkannya. Gravity: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 2(2).
Suci Rahayu, dkk. (2021). “Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Smp Pada Materi Getaran Gelombang dan Bunyi”.
Susilo, H., & Diantoro, M. (2016). Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas Vii Dengan Pembelajaran Model Levels Of Inquiry. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(9), 1706– 1712
Syaiful, B. (2014). Guru dan anak didik dalam interaksi edukatif.
Tanzeh, A., & Arikunto, S. (2020). Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian, 43, 22-34.
Triwiyanto, Teguh (2021). Pengantar Pendidikan. Bumi Aksara.
Yusuf, M., & Wulan, A. R. (2015). Penerapan model pembelajaran discovery learning menggunakan pembelajaran tipe shared dan webbed untuk meningkatkan keterampilan proses sains. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 1(2), 19-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Polygon : Jurnal Ilmu Komputer dan Ilmu Pengetahuan Alam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.