Pengaruh Model Pembelajaran TPS Berbasis Pembelajaran Diferensiasi Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup

Authors

  • Adinda Givinia Rintang Universitas Negeri Manado
  • Herry Sumampouw Universitas Negeri Manado
  • Mariana Rengkuan Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.62383/polygon.v2i3.62

Keywords:

Learning Model, Guided Discovery Learning, Scientific Approach, Learning Outcomes

Abstract

This research aims to discuss the influence of the Think Pair Share (TPS) learning model based on differentiation learning on students' high-level thinking abilities in the material of classification of living creatures at SMP N 4 Dumoga. This research design uses an experiment with a Posttest-Only Control Group Design research design. The research was carried out in class VII with a total of 50 students divided into two groups, namely VII A as the experimental class and class VIIB as the control class. Test high-level thinking skills in the form of analysis, evaluation, and creation questions. The results of hypothesis testing using the t-test obtained tcount = 4.306 > ttable = 2.010 at α = 0.05, which means H0 is rejected and H1 is accepted. The conclusion is that there is a significant influence of the Think Pair and Share (TPS) learning model based on Differentiated Learning on Higher Level Thinking Abilities. Students think at a higher level at SMP N 4 Dumoga.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah, S., Hambali, H., & Nurdiyanti, N. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis Online Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Virus. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(2), 220-227.

Anggraini, P. D., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis penggunaan model pembelajaran project based learning dalam peningkatan keaktifan siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 292-299.

Astari, W. (2017). Pengembangan keterampilan proses sains melalui metode penemuan. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 286-290.

Bintani, K. (2022). Pentingnya supervisi di dalam pendidikan. Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Kependidikan, 6.

Hardi, V. A., & Rizal, M. S. (2020). Analisis Buku Teks Pelajaran Bahasa Inggris SD Berdasarkan Karateristik Pembelajar Muda pada Kelas Rendah. Jurnal Basicedu, 4(4), 1398-1407.

Jabar, C. S. (2024). MAKNA PEMBELAJARAN MELALUI BERBAGAI TIPE GURU DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(1).

Judijanto, L., Manu, C. M. A., Sitopu, J. W., Mangelep, N. O., & Hardiansyah, A. (2024). THE IMPACT OF MATHEMATICS IN SCIENCE AND TECHNOLOGY DEVELOPMENT. International Journal of Teaching and Learning, 2(2), 451-458.

Laksita, R., & Nurwahyunani, A. (2017). Pengaruh Pembelajaran Outdoor Learning Pada Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan Kelas X Di Sma Negeri 1 Tahunan Jepara. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 1(1), 32-38.

Lawi, S., & Putra, S. H. J. (2020). Efektivitas model pembelajaran problem based learning dan number head together terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar siswa kelas VII SMP santa maria maumere. Spizaetus: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 1(2).

Lestari, I. (2015). Pengembangan Layanan Informasi Teknik Symbolic Model Dalam Membantu Mengembangkan Kemandirian Belajaranak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 1(1).

Mangelep, N. (2013). Pengembangan Soal Matematika Pada Kompetensi Proses Koneksi dan Refleksi PISA. Jurnal Edukasi Matematika, 4(7), 451-466.

Mangelep, N. O. (2015). Pengembangan Soal Pemecahan Masalah Dengan Strategi Finding a Pattern. Konferensi Nasional Pendidikan Matematika-VI,(KNPM6, Prosiding), 104-112.

Mangelep, N. O. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika pada pokok bahasan lingkaran menggunakan pendekatan PMRI dan aplikasi geogebra. Mosharafa, 6(2), 193-200.

Mangelep, N. O. (2017). Pengembangan Website Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 431-440.

Mangelep, N. O., Mahniar, A., Nurwijayanti, K., Yullah, A. S., & Lahunduitan, L. O. (2024). PENDEKATAN ANALISIS TERHADAP KESULITAN SISWA DALAM MENGHADAPI SOAL MATEMATIKA DENGAN PEMAHAMAN KONEKSI MATERI TRIGONOMETRI. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4358-4366.

Mangelep, N. O., Tarusu, D. T., Ester, K., & Ngadiorejo, H. (2023). Local Instructional Theory: Social Arithmetic Learning Using The Context Of The Monopoly Game. Journal of Education Research, 4(4), 1666-1677.

Mangelep, N. O., Tarusu, D. T., Ngadiorejo, H., Jafar, G. F., & Mandolang, E. (2023). OPTIMIZATION OF VISUAL-SPATIAL ABILITIES FOR PRIMARY SCHOOL TEACHERS THROUGH INDONESIAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION WORKSHOP. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 7289-7297.

Mangelep, N. O., Tiwow, D. N., Sulistyaningsih, M., Manurung, O., & Pinontoan, K. F. (2023). The Relationship Between Concept Understanding Ability And Problem-Solving Ability With Learning Outcomes In Algebraic Form. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 4322-4333.

Mangelep, N., Sulistyaningsih, M., & Sambuaga, T. (2020). Perancangan Pembelajaran Trigonometri Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. JSME (Jurnal Sains, Matematika & Edukasi), 8(2), 127-132.

Marasabessy, A., & Latukau, M. (2022). Penggunaan Alat Peraga Cermin Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Bagi Siswa Kelas V Sd Negeri Maraeli Kecamatan Jailolo Selatan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(4), 275-280.

Ningtyas, A. W., Aulia, A. S., & Rahmadhani, P. A. (2022). Penerapan Pembelajaran IPA Terpadu Tingkat SMP Kelas 8 sebagai Landasan Ketercapaian Pembelajaran IPA. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(3), 243-253.

Rakhmawati, S., & Azmi, N. (2016). Analisis pelaksanaan kurikulum 2013 ditinjau dari standar proses dalam pembelajaran biologi kelas X di SMA Negeri 1 Krangkeng. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 5(2), 156-164.

Sari, M., Habibi, M., & Putri, R. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe think-pairs-share dalam pembelajaran matematika terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis dan pengembangan karakter siswa sma kota sungai penuh. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 7-21.

Suantara, I. K. T., Ganing, N. N., & Wulandari, I. G. A. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantuan Media TTS terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 462-470.

Suharman, A., & Ramadhona, R. (2020). Analisis Soal-Soal Uji Kompetensi Pada Buku Teks Matematika SMA Kelas XI Peminatan IPA Semester 1 Berdasarkan Tingkat Kognitif Taksonomi Bloom. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 1(1), 45-50.

Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar pkn peserta didik. Mahaguru: jurnal pendidikan guru sekolah dasar, 1(1), 30-41.

Wafida, W. (2020). Penyusunan Instrumen Penilaian Berbasis Higher Order Thingking Skills (Hots). Cendekia Sambas, 1(1).

Yenusi, T., Mumu, J., & Tanujaya, B. (2019). Analisis soal latihan pada buku paket matematika SMA yang bersesuaian dengan higher order thinking skill. Journal of Honai Math, 2(1), 53-64.

Published

2024-05-18

How to Cite

Adinda Givinia Rintang, Herry Sumampouw, & Mariana Rengkuan. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran TPS Berbasis Pembelajaran Diferensiasi Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. Polygon : Jurnal Ilmu Komputer Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(3), 01–13. https://doi.org/10.62383/polygon.v2i3.62

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.