Analisis Literatur tentang Strategi Manajemen Laboratorium IPA dalam Meningkatkan Kualitas Praktikum di SMA

Authors

  • Ardela Noviati Muhlis Universitas Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Kharisma Putri Kholifah Universitas Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Zahwa Zakiatun Nuha Universitas Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.526

Keywords:

high school, laboratory management, management strategy, practical work, science

Abstract

This study aims to analyze the strategy of natural science laboratory management in improving the quality of practicums in senior high schools. This study uses a literature review approach by examining various academic sources related to laboratory management. The results of the analysis indicate that effective laboratory management includes five main strategies, namely management of equipment, materials, data, laboratory personnel training, and cost budgeting. The success of implementing this strategy depends on the implementation of supporting factors such as work safety, infrastructure quality, personnel capabilities and excellent data management systems. However, there are still many obstacles, including limited facilities and infrastructure, lack of professionals, inadequate budgets, and optimal planning and implementation of practices. Comprehensive improvements in laboratory management are expected to enable learning science to be implemented in a more optimal and sustainable manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, M. (2018). Peran Laboratorium Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) dalam Pembelajaran IPA Madrasah Ibtidaiyah (MI) / Sekolah Dasar (SD). At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(1), 1–10. http://ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/110

Agustina, P., Saputra, A., Khotimah, E. K., Rohmahsari, D., & Sulistyanti, N. (2019). Evaluasi pelaksanaan praktikum biologi di SMA Negeri di Klaten pada ditinjau dari kualitas laboratorium, pengelolaan, dan pelaksanaan praktikum. Bio-Pedagogi: Jurnal Pembelajaran Biologi, 8(2), 105–110.

Djalo, A., Missa, H., & Ndukang, S. (2023). Pelatihan penyusunan panduan praktikum materi IPA bagi guru IPA SMPN 2 Oelpuah Kupang Tengah. Jurnal Pengabdian. http://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/1050

Ernawati, E. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis open-ended approach untuk mengembangkan HOTS siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 209–220.

Faradila, S. S. (2017). Analisis kegiatan praktikum IPA di SMPN Kota Padang tahun pelajaran 2017/2018. Repository UNP. http://repository.unp.ac.id/13992/1/A_03_SUCI_SUKMA_FARADILA_15177040_5768_2017

Fitriani, N. (2018). Peran laboratorium dalam meningkatkan kualitas pembelajaran IPA. Jurnal Kependidikan, 6(2), 89–96.

Fitriyati, I. (2017). Perangkat pembelajaran IPA untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi dan penalaran ilmiah siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Pembelajaran Sains, 1(1), 1.

Gustini, N., & Wulandari. (2020). Manajemen laboratorium sains untuk meningkatkan mutu pembelajaran. Jurnal Islamic Education Manajemen, 5(2), 232–244.

Hidayat, T. (2020). Analisis ketersediaan dan pemanfaatan laboratorium IPA di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan Sains, 8(1), 12–20.

Indriyana, K. M., Pujani, N. M., & ... (2019). Pengembangan petunjuk praktikum IPA berbasis model inkuiri terbimbing untuk siswa SMP/MTs kelas VIII. Jurnal Pendidikan dan ... https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPPSI/article/view/19379

Islamiah, M., Triyunita, N., Haryadi, D., Fuadi, M., Jaenab, J., & Wijayanti, R. D. (2023). Manajemen laboratorium IPA sekolah menengah atas di Kabupaten Dompu. BASA (Barometer Sains) Jurnal Inovasi Pembelajaran IPA, 4(1), 18–24.

Iswanto, D., & Mulyono, H. B. (2021). Analisis manajemen laboratorium terpadu mikroskopis di Fakultas Kedokteran Universitas Cenderawasih Jayapura Papua (studi kasus). Indonesian Journal of Laboratory, 4(1), 21–29.

Mahmudah, R. A., Akhyar, M., & Helmi, H. (2023). Peningkatan minat belajar fisika kelas XI IPA SMA Negeri 23 Makassar melalui metode praktikum sederhana. Jurnal Pemikiran dan ... http://www.ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/742

Nurhayati, S., & Lestari, I. (2019). Kendala pelaksanaan praktikum IPA di sekolah menengah atas. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(2), 45–53.

Prasetyo, A., & Wijayanti, R. (2021). Studi evaluatif terhadap pengelolaan laboratorium IPA di SMA. Cakrawala Pendidikan, 40(3), 567–575.

Rabiudin. (2023). Belajar bermakna melalui praktikum ilmu pengetahuan alam (p. 287). Jivaloka Mahacipta. https://eprints.iainsorong.ac.id/11/

Ridwan, M., Berlian, L., & Nestiadi, A. (2023). Pengembangan praktikum IPA berbasis virtual laboratory tema bagaimana tumbuhanku bisa hidup terhadap minat belajar siswa kelas VIII. Jurnal Pendidikan MIPA. http://www.ejournal.tsb.ac.id/index.php/jpm/article/view/1087

Safhira, N. L., Acep, N., & Sya'roni, M. (2024). Analisis efektivitas manajemen laboratorium sains dalam memperkuat keterampilan siswa di MAN 21 Jakarta. Indonesian Research Journal on Education, 4(2), 147–150.

Sari, D. M., & Utami, P. (2022). Faktor penghambat praktikum IPA di sekolah: Kajian literatur. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains, 10(1), 22–30.

Septian, D. A., & Siti, U. K. M. (2017). Manajemen laboratorium komputer di SMK Muhammadiyah 2 Moyudan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Simbolon, D. H. (2015). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis eksperimen riil dan laboratorium virtual terhadap hasil belajar fisika siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 21(3), 299–316.

Yaman, E. (2016). Pengoptimalan peran kepala labor dalam menunjang pembelajaran IPA di SMPN 7 Kubung. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 1(1), 63–71. https://jurnal.iicet.org/index.php/jpgi/article/view/50

Downloads

Published

2025-05-28

How to Cite

Ardela Noviati Muhlis, Kharisma Putri Kholifah, & Zahwa Zakiatun Nuha. (2025). Analisis Literatur tentang Strategi Manajemen Laboratorium IPA dalam Meningkatkan Kualitas Praktikum di SMA. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 87–99. https://doi.org/10.62383/pentagon.v3i2.526

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.