Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas I Dalam Mengurutkan Bilangan Melalui Media Bola Bilangan

Authors

  • Indra Prastianing Zahro Universitas Muria Kudus
  • Richa Ria Anika Universitas Muria Kudus
  • Diana Ermawati Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i2.180

Keywords:

Numbers, Improve, Students’ understanding, Sequence

Abstract

This research aims to improve students' understanding of ordering numbers in mathematics learning in class 1 of SDN 3 Undaan Lor through number balls. The method used in this research is Classroom Action Research (PTK). This research data collection technique uses tests and documentation. The data analysis technique used uses quantitative and qualitative data. The research subjects were all 26 students in class 1 of SD 3 Undaan Lor. The results of the research show that there is an increase in students' understanding of mathematical concepts in ordering numbers using number ball media which has proven to be effective, this is proven by the results of the percentage of data obtained during the pre-cycle, namely 38% in the poor category, increasing to 69% in the good category in the first cycle, then increased to 88% with a very good category in cycle 2. Increasing students' understanding in ordering numbers in mathematics learning in class 1 of SDN 3 Undaan Lor through number balls can increase by fulfilling the predetermined success indicators, namely 85%, so that this research is declared complete.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aledya, V. (2019). Pada Siswa. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa, 2(May), 0–7.

Apriyanti, H. (2017). Pemahaman Guru Pendidikan Anak Usia Dini terhadap Perencanaan Pembelajaran Tematik. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 111. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.22

Arikunto, S. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. PT Bumi Aksara.

Cahyani, A. N., Kironoratri, L., & Ermawati, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Penggunaan Media Papan Diagram pada Siswa Kelas V SD. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(04), 915–925. https://doi.org/Mathematics Learning Outcomes, Board Diagram Media, Data Presentation.

Darajat Rangkuti, F. P. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengurutkan Bilangan 1-20 Melalui Media Puzzle Pada Anak Kelompok B TK Gracia Sustain Medan T.A 2021/2022. ALACRITY : Journal of Education, 2(2), 25–37. https://doi.org/10.52121/alacrity.v2i2.78

Dewi, T. M., Nurhapida, & Meilina, F. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Mengurutkan Bilangan 41-99 melalui Media Kartu Bilangan pada Tema 7 Subtema 2 Pembelajaran 6 Kelas 1 SD Negeri 001 Tebing Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan MINDA, 1(2). http://dx.doi.org/10.1016/j.jaad.2013.01.032

Ermawati, D., & Zuliana, E. (2020). IMPLEMENTATION OF OPEN-ENDED PROBLEMS ON MATHEMATICAL PROBLEM-SOLVING SKILL OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. JPSD : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 6(2), 145–157. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v6i2.8798

Ermawati, D., Zahro, I. P., Anika, R. R., Hindriana, P. T., & Zulfia, S. K. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal HOTS Kelas IV SD Gempolsongo. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, 7(2), 228–236.

Fithriyah, N. N., Karimah, A., & Mu’alifah, K. (2022). Implementasi Media Jersey Berangka dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mengurutkan Bilangan di Madrasah Ibtidaiyah. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.150

Fransisca, R., Wulan, S., & Supena, A. (2020). Meningkatkan Percaya Diri Anak dengan Permainan Ular Tangga Edukasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 630. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.405

Hoiriyah, D. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa. Logaritma : Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 7(01), 123–134. https://doi.org/10.24952/logaritma.v8i02.2773

Junaidi. (2019). Peran Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1).

Khurriyati, A. L., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III melalui Media PACAPI (Papan Pecahan Pizza). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1028–1034. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i5.497

Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Nasution, F. R., Adlika, N. M., & Tampubolon, B. (2022). Analisis Perhatian dan Keterlibatan Siswa pada Pembelajaran Secara Daring. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(1), 91. https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i1.52321

Panjaitan, N. Q., Yetti, E., & Nurani, Y. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Digital Animasi dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 588. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.404

Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8

Ratnawati, D., Handayani, I., & Hadi, W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl Berbantu Question Card terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(01), 44–51. https://doi.org/10.22437/edumatica.v10i01.7683

Sirait, S. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengurutkan Bilangan dengan Menggunakan Alat Peraga Kartu Bilangan Siswa Kelas 1 SD Negeri 4 Kabupaten Sorong Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan, 5(2), 50–57. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v5i2.127

Sopia, N. (2022). Matematika Menggunakan Media Interaktif. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1), 169–178. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.169-178

Widiyanti, E., Ismaya, E. A., & Ermawati, D. (2024). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VI Model Make A Match Berbantu Media PANTERU. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 3201–3205. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i2.26338

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Zayyadi, M., Supardi, L., & Misriyana, S. (2017). Pemanfaatan Teknologi Komputer Sebagai Media Pembelajaran Pada Guru Matematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, 1(2), 25–30. https://doi.org/10.35334/jpmb.v1i2.298

Published

2024-06-30

How to Cite

Indra Prastianing Zahro, Richa Ria Anika, & Diana Ermawati. (2024). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas I Dalam Mengurutkan Bilangan Melalui Media Bola Bilangan. Pentagon : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(2), 66–80. https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i2.180

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.