Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas I Dalam Mengurutkan Bilangan Melalui Media Bola Bilangan
DOI:
https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i2.180Keywords:
Numbers, Improve, Students’ understanding, SequenceAbstract
This research aims to improve students' understanding of ordering numbers in mathematics learning in class 1 of SDN 3 Undaan Lor through number balls. The method used in this research is Classroom Action Research (PTK). This research data collection technique uses tests and documentation. The data analysis technique used uses quantitative and qualitative data. The research subjects were all 26 students in class 1 of SD 3 Undaan Lor. The results of the research show that there is an increase in students' understanding of mathematical concepts in ordering numbers using number ball media which has proven to be effective, this is proven by the results of the percentage of data obtained during the pre-cycle, namely 38% in the poor category, increasing to 69% in the good category in the first cycle, then increased to 88% with a very good category in cycle 2. Increasing students' understanding in ordering numbers in mathematics learning in class 1 of SDN 3 Undaan Lor through number balls can increase by fulfilling the predetermined success indicators, namely 85%, so that this research is declared complete.
Downloads
References
Aledya, V. (2019). Pada Siswa. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa, 2(May), 0–7.
Apriyanti, H. (2017). Pemahaman Guru Pendidikan Anak Usia Dini terhadap Perencanaan Pembelajaran Tematik. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 111. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.22
Arikunto, S. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. PT Bumi Aksara.
Cahyani, A. N., Kironoratri, L., & Ermawati, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Penggunaan Media Papan Diagram pada Siswa Kelas V SD. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(04), 915–925. https://doi.org/Mathematics Learning Outcomes, Board Diagram Media, Data Presentation.
Darajat Rangkuti, F. P. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengurutkan Bilangan 1-20 Melalui Media Puzzle Pada Anak Kelompok B TK Gracia Sustain Medan T.A 2021/2022. ALACRITY : Journal of Education, 2(2), 25–37. https://doi.org/10.52121/alacrity.v2i2.78
Dewi, T. M., Nurhapida, & Meilina, F. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Mengurutkan Bilangan 41-99 melalui Media Kartu Bilangan pada Tema 7 Subtema 2 Pembelajaran 6 Kelas 1 SD Negeri 001 Tebing Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan MINDA, 1(2). http://dx.doi.org/10.1016/j.jaad.2013.01.032
Ermawati, D., & Zuliana, E. (2020). IMPLEMENTATION OF OPEN-ENDED PROBLEMS ON MATHEMATICAL PROBLEM-SOLVING SKILL OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. JPSD : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 6(2), 145–157. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v6i2.8798
Ermawati, D., Zahro, I. P., Anika, R. R., Hindriana, P. T., & Zulfia, S. K. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal HOTS Kelas IV SD Gempolsongo. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, 7(2), 228–236.
Fithriyah, N. N., Karimah, A., & Mu’alifah, K. (2022). Implementasi Media Jersey Berangka dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mengurutkan Bilangan di Madrasah Ibtidaiyah. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.150
Fransisca, R., Wulan, S., & Supena, A. (2020). Meningkatkan Percaya Diri Anak dengan Permainan Ular Tangga Edukasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 630. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.405
Hoiriyah, D. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa. Logaritma : Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 7(01), 123–134. https://doi.org/10.24952/logaritma.v8i02.2773
Junaidi. (2019). Peran Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1).
Khurriyati, A. L., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III melalui Media PACAPI (Papan Pecahan Pizza). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1028–1034. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i5.497
Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Nasution, F. R., Adlika, N. M., & Tampubolon, B. (2022). Analisis Perhatian dan Keterlibatan Siswa pada Pembelajaran Secara Daring. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(1), 91. https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i1.52321
Panjaitan, N. Q., Yetti, E., & Nurani, Y. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Digital Animasi dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 588. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.404
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Ratnawati, D., Handayani, I., & Hadi, W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl Berbantu Question Card terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(01), 44–51. https://doi.org/10.22437/edumatica.v10i01.7683
Sirait, S. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengurutkan Bilangan dengan Menggunakan Alat Peraga Kartu Bilangan Siswa Kelas 1 SD Negeri 4 Kabupaten Sorong Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan, 5(2), 50–57. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v5i2.127
Sopia, N. (2022). Matematika Menggunakan Media Interaktif. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1), 169–178. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.169-178
Widiyanti, E., Ismaya, E. A., & Ermawati, D. (2024). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VI Model Make A Match Berbantu Media PANTERU. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 3201–3205. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i2.26338
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Zayyadi, M., Supardi, L., & Misriyana, S. (2017). Pemanfaatan Teknologi Komputer Sebagai Media Pembelajaran Pada Guru Matematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, 1(2), 25–30. https://doi.org/10.35334/jpmb.v1i2.298
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.