Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik XI-2 Materi Matriks Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Di SMA Negeri 6 Surabaya Tahun Ajaran 2023/2024

Authors

  • Dovina Meilisa Nur Fadilla Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Herfa Maulina Dewi Soewardini Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Sri Utami SMA Negeri 6 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i3.89

Keywords:

Learning outcomes, Cooperative learning model, STAD

Abstract

The cause of the low learning outcomes of students on matrix material is the lack of understanding of concepts and communication skills. A learning model that overcomes these problems is needed. The STAD type cooperative learning model can increase the interaction between students so that students can communicate and collaborate to understand matrix concepts. This class action research aims to improve students' learning outcomes on matrix material by applying the STAD type cooperative learning model in class XI-2 SMA Negeri 6 Surabaya. The data collection techniques used were observation, learning outcomes test, and documentation. The results showed that by applying the STAD type cooperative learning model can improve the learning outcomes of students of class XI-2 SMAN 6 Surabaya on matrix material. This is indicated by an increase in the value of learning outcomes and completeness of students after being given action in each cycle. There was an increase in learning outcomes by 39.39% from pre-cycle to cycle I and 54.54% from cycle I to cycle II. Learning completeness reached 54.54% in cycle I and 100% in cycle II.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi, G. (2022, 04). Pre Test dan Post Test, Pengertian, Tujuan, serta Perbedaannya. Retrieved from Esai Edukasi: https://www.esaiedukasi.com/2022/04/pre-test-dan-post-test.html

Afifah, D. S. N. (2012). Interaksi belajar matematika siswa dalam pembelajaran kooperatif tipe STAD. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 1(2), 145-152.

Alpian, Y., dkk. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72.

Aminullah, A. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matriks. Ganec Swara, 14(2), 793-797. https:/doi.org/10.35327/gara.vl4i2.167

Atmaja, I. M. D. (2021). Koneksi indikator pemahaman konsep matematika dan keterampilan metakognisi. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(7), 2048-2056.

Hasan, M. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Sukoharjo: Tahta Media Group.

Hasanah, R., Anam, F., & Suharti, S. (2023). Penerapan Model Belajar Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Matematika Kelas VIIB SMP Negeri 13 Surabaya. JMER, 15-17.

Lastia, I Nyoman. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa. Jurnal Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(3), 242-250. https://doi.org/10.23887/mpi.v1i3.30943

Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif Teori Dasar dan Analisis Data dalam Perspektif Kualitatif. Yogyakarta : Deepublish Publisher.

Mustakim, A. (2023). Quantum Teaching Model: Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa MTS. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 4-5.

Mutmainah, D. S., & Sari, P. C. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Kelas Xi Pada Materi Matriks Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis SMK Bina Insan Bangsa. Journal on Education, 1(2), 430-439.

Radiusman. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Siswa pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6.

Rasmini, Ni Luh., (2010). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Division (STAD). Laporan Hasil Penelitian Tindakan Kelas.

Septian, A., Agustina, D., & Maghfirah, D. (2020). Model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division (STAD) untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 10-22.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003).

Wicaksana, P., Anam, F., & Suharti, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Matematika SMP Negeri 13 Surabaya. JMER, 20-22.

Widyantini. (2008). Penerapan Pendekatan Kooperatif STAD dalam Pembelajaran Matematika SMP. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional Pusat Pengembangan dan Penataran Guru Matematika.

Wijaya, H., & Arismunandar, A. (2018). Pengembangan model pembelajaran kooperatif tipe stad berbasis media sosial. Jurnal Jaffray, 16(2), 175-196.

Wulandari, I., & Kunci, K. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda, 4(1).

Published

2024-06-12

How to Cite

Dovina Meilisa Nur Fadilla, Herfa Maulina Dewi Soewardini, & Sri Utami. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik XI-2 Materi Matriks Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Di SMA Negeri 6 Surabaya Tahun Ajaran 2023/2024. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 2(3), 175–186. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i3.89

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.