Peran Vital Kemampuan Bahasa Indonesia Yang Tepat Dalam Pembelajaran Himpunan Matematika Bagi Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i3.79Keywords:
Mathematics, Mathematics set, IndonesianAbstract
This research aims to determine the role of good use of Indonesian in the learning process for students, especially in mathematics set material. Apart from that, this research also aims to reveal various theories that are relevant to the problem being researched, and is carried out by re-analyzing data that has been collected from other research results in order to prove the correctness of the data and its validity based on the title of the research. The scope of this research is to measure students' understanding using good Indonesian regarding understanding elements in mathematical set material. The research method used is quantitative research. From the research that has been carried out, it can be seen that every reference used in this research states that the use of Indonesian plays a very important role in the learning process for students.
Downloads
References
Ahmad, A. M. (2019). Analisis kesulitan belajar matematika pada materi integral luas daerah di bawah kurva dan volume benda putar. An-Nahdhah| Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 12(1), 159-176.
Ahmadi, W. (2024). Pengaruh bahasa Indonesia dan bahasa gaul kalangan remaja di perumahan Sukaraya. Jurnal Cahaya Mandalika, 5(1), 124-131.
Azizah, A. R. A. (2019). Penggunaan bahasa Indonesia dan bahasa gaul di kalangan remaja. Jurnal Skripta, 5(2).
Firdaus, G. R., Supriyatna, K. F. F. A., Al Gifari, M. G., Al Qarni, M. W., & Rizkyanfi, M. W. (2024). Penggunaan bahasa Indonesia sebagai media komunikasi antar guru dan siswa dalam pembelajaran olahraga. Jumper: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 4(2), 333-338.
Hutagalung, T., Manik, R., Harahap, A., & Hadriana, S. (2024). Pentingnya kemampuan bahasa Indonesia yang baik dalam pelajaran matematika mengenai materi himpunan ditingkat SMP. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 14146-14154.
Kurnia, H. I., Royani, Y., Hendriana, H., & Nurfauziah, P. (2018). Analisis kemampuan komunikasi matematik siswa SMP ditinjau dari resiliensi matematik. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 933-940.
Latif, N. S., & Maros, M. K. (2020). Matematika sebagai ratu dan pelayan ilmu serta matematika sebagai bahasa. Jurnal Mitra Manajemen, 1-27.
Ramadania, F., Wulandari, N. I., & Nahlini, N. (2017). Peranan komunikasi bahasa dalam pembelajaran matematika pada siswa kelas V SDN Keraton 3 Martapura. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 23-32.
Utami, B. A., & Kafabih, A. (2021). Sektor pariwisata Indonesia di tengah pandemi COVID-19. JDEP (Jurnal Dinamika Ekonomi Pembangunan), 4(1), 8-14.
Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe penelitian deskripsi dalam ilmu komunikasi. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83-90.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.