Implementasi Teori Antrian Single Chanel Model (M/M/1) Menggunakan Microsoft Excel Dalam Pengujian Kelayakan Kendaraan Bermotor Pada Dinas Perhubungan Kota Medan

Authors

  • Siti Khadijah Laoly Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wilia Usna Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurhalimah Ritonga Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Hendra Cipta Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i3.51

Keywords:

Motor Vehicle Testing, Practical Work Lectures, Queuing Theory

Abstract

Vehicle testing in this research was carried out in the Practical Work Lecture program at the North Sumatra State Islamic University, MedanOne type of service provided is motor vehicle testing. Motor vehicle testing is very important to carry out for the safety of the driving public. When testing motorized vehicles, not only one vehicle will be tested, but many vehicles will be tested every day. The testing carried out will of course take quite a long time. Therefore, this research will use a queuing theory system, where this queue will be formed and help in managing and optimizing performance in motor vehicle testing. In this research, we will lokk at the service time and waiting time required for motor vehicle testing. The method used in this research is data taken in 2022. The data was processed using Microsoft Ecxel with service time results of 15,8 and waiting time of 57,05.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvinso Sentinuwo, M. S. (2019). Pengaruh Retribusi Parkir Kendaraan Bermotor (Pkb) Terhadap Pendapatan Asli Daerah (Pad) Di Kabupaten Kepulauan Sangihie . Jurnal Ilmiah Ekbank, 3.

Amanda Yulia Damayanti, A. N. (2023). Analisis Kontribusi Pemungutan Pajak Kendaraan Bermotor (Pkb) Terhadap Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (Pad) Di Kota Magelang Tahun 2018 - 2021. Jurnal Maneksi, 241.

Ardiansyah, D. (2017). Analisis Sistem Antrian Pada Bagian Service Advisor Di PT. Deltamas Surya Indah Mulia (Authorized Toyota Dealer) Cabang Medan. Universitas Medan Area, Medan.

Ari, M. (2019). Analisis Model Sistem Antrian Pada Pelayanan Adiministrasi. Jurnal Tekno Insentif , 13 (1), 9-15.

Ayuningsih, S. (2022). Pengaruh Implementasi Sistem Pemungutan Pajak Kendaraan Bermotor (PKB) Melalui Layanan Samsat Keliling Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Di Samsat Gunung Sugih Kabupaten Lampung Tengah). Institut Agama Islam Negeri (IAIN).

Cipta, H. (2017). Simulation Of Queue Patient Service. Jurnal Sains Matematika dan Terapan, 1(1), hal: 21-32.

F.Kennedy. (2022). Pelaksanaan Pengawasan Unit Pelaksanaan Teknik Dinas Pengujian Kendaraan Bermotor Pada Dinas Perhubungan Kota Pekan Baru Dalam Pengujian Kelaiakan Mobil Barang. 71.

Holifah. (2011). Analisis Pelaksanaan Pemungutan Pajak Kendaraan Bermotor (PKB) Di Unit Pelaksana Teknis Dinas (UPTD) Kota Cilegon. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Serang.

Ising, S. B., & Damayanti, N. (2015). Kualitas Pelayanan Pajak Kendaraan Bermotor dan Bea Balik Nama Kendaraan Di Kantor Samsat Kota Palangka Raya Provinsi Kalimantan Tengah. Pencerah Publik , 2 (1), 10-13.

Khairunnisa. (2022). Kualitas Pelayanan Pengujian Kendaraan Bermotor Pada Dinas Perhubungan Kota Yogyakarta. Jurnal Ilmu Administrasi Publik , 10 (1), 12-25.

Minallah, F., Lubis, L. A., & Achmad, N. (2021). Kualitas Pelayanan Pajak Kendaraan Bermotor Pada Kantor Sistem Administrasi Manunggal Satu Atap Putri Hijau Medan Utara. Perspektif , 10 (2), 527-542.

Mukarrama, F., Eni, N., & Fadjryani. (2017). Sistem Antrian Single Channel - Multiple Phase dalam Meningkatkan Pelayanan Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor di Kantor Sistem Administrasi Manunggal Satu Atap (SAMSAT) Kota Palu. Natural Science: Journal of Science and Technology , 6 (2), 175-186.

Nurhalita, Neva Satyahadewi, & Siti Aprizkiyandari. (2023). Analisis Sistem Antrian Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor di Kantor Samsat Kota Pontianak. Buletin Ilmiah Math. Stat. dan Terapannya (Bimaster), 12(1), hal: 29-34.

Rahmatiar, M. F., Erwin Harahap, & Farid Hirji. (2022). Pemodelan Antrian Kendaraan Bermotor Menggunakan Model Antrian M/M/1 di Simpang SAMSAT Soekarno-Hatta Kota Bandung Jawa Barat. Bandung Conference Series: Mathematics, 2(1), hal: 25-31.

Riyanti, T. G. (2023). Pengaruh Efektivitas Penerimaan Retribusi Pengujian Kendaraan Bermotor (Pkb) Dan Efektivitas Penerimaan Retribusi Terminal Terhadap Efektivitas Pendapatan Dinas Perhubungan Kota Bandung Periode 2019-2022. Jurnal Matematika, 95.

Ritonga, A. S. (2006). Analisis Penerapan Teori Antrian Di SPBU Coco PT Pertamina (PERSERO) Unit Pemasaran I Medan. Universitas Medan Area, Medan.

Sari, D. R., Hendra Cipta, & Silvia Harieni. (2022). Analisis Sistem Antrian Multi Chanel Single Phase Dalam Penerapan Protokol Kesehatan Pandemi Covid-19 di Merdeka Walk Medan. Jurnal Teknologi Terapan, 6(1), hal: 47-52.

Serlyng, A.I. Jaya, & A. Sahari. (2019). Penerapan Sistem Antrian Sebagai Upaya Mengoptimalkan Pelayanan Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor di Kantor Samsat Kota Palu. Jurnal Ilmiah Matematika dan Terapan, 16(2), hal: 198-206.

Septiani, F. S., & Prabawati, I. (2019). Implementasi Program E-Uji Kir Di Unik Pelaksana Teknik Dinas (UPTD) Pengujian Kendaraan Bermotor (PKB) Tandes Kota Surabaya. Publika , 7 (1).

Susilowati, & Pangestu, A. R. (2023). Efektivitas Pelayanan Samsat Keliling Dalam Melayani Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor (PKB) Di Wilayah Jakarta Utara. Provider Jurnal Ilmu Pemerintahan , 2 (2), 138-152.

Published

2024-05-10

How to Cite

Siti Khadijah Laoly, Wilia Usna, Nurhalimah Ritonga, & Hendra Cipta. (2024). Implementasi Teori Antrian Single Chanel Model (M/M/1) Menggunakan Microsoft Excel Dalam Pengujian Kelayakan Kendaraan Bermotor Pada Dinas Perhubungan Kota Medan. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 2(3), 53–60. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i3.51