Analisa Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Trigonometri Kelas X SMK Asisi

Authors

  • Margaretha Silvia Universitas Indraprasta PGRI
  • Indra Martha Rusmana Universitas Indraprasta PGRI
  • Endang Suhendar Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i5.285

Keywords:

Concept Understanding, Mathematics, Trigonometry

Abstract

This study aims to describe the understanding of mathematical concepts of X grade students of SMK ASISI on Trigonometry material. The type of research is descriptive qualitative research. the subjects are 3 students of class X AKL SMK ASISI who have high, medium and low categories, these students were selected on the basis of the results of daily test scores. This study refers to 5 indicators of understanding of mathematical concepts and the instruments in this study are written tests and interviews. Based on the results of the analysis, it can be concluded that students' understanding of mathematical concepts in trigonometry material is still relatively low and students have not met the indicators of understanding mathematical concepts from the results obtained from 12 students, there are 1 student who gets high scores, 7 students get medium scores, and 4 students get low scores.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aledya, V. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika pada siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 0–7.

Alhamid, T., & Anufia, B. (2019). Resume: Instrumen pengumpulan data. Sorong: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN).

Andriani, T., Suastika, I. K., & Sesanti, N. R. (2017). Analisis kesalahan konsep matematika siswa dalam menyelesaikan soal trigonometri kelas X TKJ SMKN 1 Gempol tahun pelajaran 2016/2017. Pi: Mathematics Education Journal, 1(1), 34–39.

Aningsih, A., & Asih, T. S. N. (2017). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematika ditinjau dari rasa ingin tahu siswa pada model concept attainment. UNNES Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 217–224.

Apriliyana, D. A., Masfu’ah, S., & Riswari, L. A. (2023). Analisis pemahaman konsep matematika siswa kelas V pada materi bangun ruang. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4166–4173.

Ardiansyah, M. R. (2023). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematika siswa pada materi perbandingan kelas VII SMPN 10 Metro (Doctoral dissertation, IAIN Metro).

Cholid, C., Ahmadi, A., & Oktaviani, D. N. (2022). Analisis pemahaman konsep matematis pada siswa kelas X pada materi perbandingan trigonometri menggunakan model pembelajaran discovery learning. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 7(1), 89–100.

Ernawati, E. (2019). Pengaruh penggunaan metode tutor sebaya terhadap kemampuan pemahaman matematis materi trigonometri siswa kelas X MA Al Mizan Kalimas Pemalang (Doctoral dissertation, IAIN).

Ghufron, A., & Sutama, M. P. Tes, pengukuran, asesmen, dan evaluasi: Peran dan fungsinya dalam pembelajaran.

Hanifah, H., & Abadi, A. P. (2018). Analisis pemahaman konsep matematika mahasiswa dalam menyelesaikan soal teori grup. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 235–244.

Hasanah, R. A. (2023). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematika pada materi trigonometri kelas X SMK Polimedik Depok. Jakarta: Universitas Indraprasta PGRI.

Insani, M. I., & Kadarisma, G. (2020). Analisis epistemological obstacle siswa SMA pada materi trigonometri. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(5), 547–558.

Kepa, S. (2019). Analisis pemahaman konsep dan kemampuan pemecahan masalah perbandingan trigonometri ditinjau dari gaya belajar siswa SMA Negeri 1 Banda Neira. Pedamath: Journal on Pedagogical Mathematics, 1(2), 72–85.

Lailani, D. T. N., & Rusmana, I. M. (2023). Analisis kemampuan berpikir kritis matematika kelas X ditinjau dari gaya belajar siswa. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4(1), 37–44.

Madia, R., & Al-Idrus, O. S. (2022). Kemampuan pemahaman konsep matematika siswa SMA. Edutainment, 10(1), 10–18.

Mahmudin, M., Rosjanuardi, R., Herman, T., Sugiarni, R., & Supriyadi, E. (2022). Potret pemahaman konsep trigonometri pada segitiga siku-siku di era new normal. Prisma, 11(2), 548–558.

Moleong, L. J. (2017). Metode penelitian kualitatif (36th ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 13(2), 177–181.

Nurani, M., Riyadi, R., & Subanti, S. (2021). Profil pemahaman konsep matematika ditinjau dari self-efficacy. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 284–292.

Patmala, K., & Yulia, P. (2023). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa madrasah aliyah terhadap materi trigonometri. Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 2(2), 62–70.

Priswanti, D. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 04(06), 7911.

Sibarani, J. D., Gusmania, Y., & Hanggara, Y. (2020). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa dalam materi trigonometri kelas X IPS 2 SMAN 17 Batam. JCP (Jurnal Cahaya Pendidikan) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 128–138.

Sofyan, Y., Sumarni, S., & Riyadi, M. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran pada materi bangun ruang sisi datar berbasis model project based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 129–142.

Suendarti, M., & Liberna, H. (2021). Analisis pemahaman konsep perbandingan trigonometri pada siswa SMA. Jnpm (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(2), 326–339.

Syafari, Y., & Montessori, M. (2021). Analisis pembelajaran daring terhadap motivasi belajar dan prestasi belajar siswa di masa pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(3), 1294–1303.

Turner, D. P. (2020). Sampling methods in research design. Headache: The Journal of Head and Face Pain, 60(1), 8–12.

Widiyawati, W., Septian, A., & Inayah, S. (2020). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa SMK pada materi trigonometri. Jurnal Analisa, 6(1), 28–39.

Yulianty, N. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika siswa dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(01), 60.

Downloads

Published

2024-10-30

How to Cite

Margaretha Silvia, Indra Martha Rusmana, & Endang Suhendar. (2024). Analisa Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Trigonometri Kelas X SMK Asisi. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 2(5), 51–62. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i5.285

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.