Penggunaan Python dalam Pengerjaan Induksi Matematika
DOI:
https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i5.251Keywords:
Mathematical Induction, Python, NumpyAbstract
Mathematics is a science that is structured deductively and systematically. Proof in Mathematics is important because it can enable critical thinking logically, and the truth of a hypothesis can be tested. Mathematical induction is a proof method that has 2 steps, namely basis and induction. With advances in technology today, there are many applications that can make this proof easier, such as Python. This research uses quantitative and qualitative approaches to prove the effectiveness of using Python compared to manual proof. The results show that Python not only speeds up work but also minimizes errors that could occur if done manually. With this research we recommend further exploitation of mathematical induction in other programming applications.
Downloads
References
Bartle, R. G., & Sherbert, D. R. (2010). Introduction to real analysis (4th ed.). Urbana: John Wiley & Sons.
Dristian, U., Qodar, A., Sulandra, I. M., & Anwar, L. (2023). Analisis proses pemahaman relasional mahasiswa ditinjau dari kesulitan dalam menyelesaikan soal induksi matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1354-1365.
Ernawati, E., & Ilhamuddin, I. (2020). Deskripsi kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal matematika pokok bahasan induksi matematika. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2).
Firmansyah, M., Masrun, & Yudha, I. D. K. (2021). Esensi perbedaan metode kualitatif dan kuantitatif. Elastisitas: Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156-159.
Firmasari, S. (2019). Journal of Medives, 3(1).
Firmasari, S., & Sulaiman, H. (2019). Kemampuan pembuktian matematis mahasiswa menggunakan induksi matematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 1-9.
Gunawan, P. H. (2022). Logika matematika untuk analisis algoritma. Penerbit Andi.
Kurniawan, R. I., Rosjanuardi, R., & Albania, I. N. (2022). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal induksi matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 3777-3789.
Romzi, M., & Kurniawan, B. (2020). Pembelajaran pemrograman Python dengan pendekatan logika algoritma. JTIM: Jurnal Teknik Informatika Mahakarya, 3(2), 37-44.
Thariq, A., & Apviano, D. (2020). Efek domino pada induksi matematika. Journal on Mathematics Education Research, 1(2), 60-68. https://doi.org/10.17509/j-mer.v1i2.14861
Ua, A. M. T. I., Lestari, D., Marpaung, E. S. K., Ong, J., Savinka, M., Nurhaliza, P., & Ningsih, R. Y. (2023). Penggunaan bahasa pemrograman Python dalam analisis faktor penyebab kanker paru-paru. JUPTI: Jurnal Publikasi Teknik Informatika, 2(2), 88-99.
Utomo, D. P., & Huda, M. (2020). Pemahaman relasional analisis proses pembuktian menggunakan induksi matematika. Bildung, 1(1), 1-65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.