Pengembangan Media Pembelajaran Board Game “Ular Tangga” Pada Materi Trigonometri Kelas X SMA
DOI:
https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i4.166Keywords:
learning media, snakes and ladders, trigonometryAbstract
Interesting learning media can make the learning atmosphere less boring and can improve learning outcomes. The aim of this research was to develop the learning media Snakes and Ladders, which is one of the most famous types of board games throughout the world, for high school (SMA) students as a learning tool that is expected to be valid, effective and practical to use in the learning process. learning Trigonometry material. This research method uses Research Development (R&D) with the ADDIE model which is built in 5 stages: Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluate. The subjects of this research were 40 active class X students at SMAN 93 Jakarta. This snake and ladder was developed based on student learning styles. The "Snakes and Ladders" board game was declared a valid learning medium by material and media experts, with an extraordinary category of 94% and 86%. The research results show that the practicality index obtained is in the very good category (96%) and the significance result of the paired t-test is 0.000 (less than 0.005) supported by the average posttest value being higher than the pretest. Based on this development research, it can be concluded that the "Snake and Ladder" board game media developed is valid, practical and effective for the learning process as a learning tool, especially for high school students on Trigonometry material.
Downloads
References
A.Lestari, A. (2015). Pembelajaran Suara Menggunakan Tim Game Turnamen Dengan Flash Card Sebagai Media Di SMP 13 Magelang. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, IV(2), 177-184.
Acharya, B. R. (2017). Factors affecting difficulties in learning mathematics by mathematics learners. International Journal of Elementary Education, 6(2), 8-15.
Ahmad, H. (2017). Efektivitas Penggunaan Alat Peraga Kodama Materi Persamaan Garis Lurus. Jurnal Pendidikan Pepatudzu, 13(2), 118–132.
Anugrahini, M. Y., & Y.Windrawanto. (2017). Pengembangan Game Bubble Match Sebagai Media Pembelajaran Pembagian Dalam Bentuk Pengurangan Berulang Untuk Siswa Kelas 2 SD. Jurnal Pendidikan Matematika, IV(1), 75- 83.
Arsyad, A. (2015). Media pembelajaran.
BAHARUDIN, B. (2015). UJIAN NASIONAL DAN PEMBUDAYAAN SISWA AKTIF BELAJAR (Refleksi Pasca Putusan Permendikbud No. 5 Tahun 2015 tentang Kriteria Kelulusan Peserta Didik UN). TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 85-102.
Caesar, R. (2015). Kajian Pustaka Pekembangan Genre Games Dari Masa Ke Masa. Jurnal Animasi dan Pendidikan Game, I(2), 100-113.
Fahmi, F. K. (2016). Pengembangan Media Games Education Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Games Education, I(2), 215–226.
Farida Nursyahidah, R. I. (2013). Mendukung Pemahaman Tambahan Siswa Kelas 1 sampai 20 Dengan Game Tradisional. IndoMS J.M.E, IV(2), 212- 223.
Jamaris, M. (2014). Pengembangan Instrumen Baku Kecerdasan Jamak Anak Usia Dini. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 25(2), 123–137. https://doi.org/10.21009/parameter.252.08
Ma’sum, M. Y. (2018). Game Edukasi Trigonometri Berbasis Web Untuk Media Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Sains & Teknologi, II(1), 92-105.
Novia Novia, A. P. (2020). Tren Penelitian Educational Game Untuk Peningkatan Kreativitas Siswa: Sebuah Systematic Review Dari Literatur. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, VI(2), 217-226.
P.D.Putra, M. (2016). Implementasi Serius Game Terinspirasi Taman Nasional Baluran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, V(1), 101-108.
Pradifta, D. rief, Vitantri, C. A., & Umah, U. (2016). Pengembangan Game Edukatif Monolita Sebagai Media Pembelajaran Matematika Siswa SMP. Ed-Humanistic Jurnal Ilmu Pendidikan, 1, 36–43.
PutrI, W. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Board Game “The Labyrinth of Trigonometry” Padamateri Trigonometri Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Matematika, XXXIV (2), 88- 100.
Rahaju, R., & Hartono, S. R. (2015). Pembelajaran Matematika Berbasis Permainan Monopoli Indonesia. JIPMat, 2(2).
Rohwati, M. (2012). Penggunaan Pendidikan Game untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, I(1), 75-81.
Sadiman, Arief S., R. Raharjo , Anung Haryono & Rahardjito. (2011). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatan¬nya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Sidarta, K. T., & Yunianta, T. N. H. (2019). Pengembangan kartu domano (domino matematika trigono) sebagai media pembelajaran pada matakuliah trigonometri. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(1), 62-75.
Suwiyadi. (2012). Model Kinerja Guru Matematika SMK Kota Semarang. Jurnal Penelitian Pendidikan, xxix(1), 66- 74.
Wahyudi, K. (2013). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD.
Yusup, M. (2016). Menciptakan suasana belajar yang kondusif dan efektif dalam mendukung proses pembelajaran yang berkualitas. Jurnal At-Tasyrih, 2(1), 35-52.
Zagoto, M. M., & Dakhi, O. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika peminatan berbasis pendekatan saintifik untuk siswa kelas XI sekolah menengah atas. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 1(1), 157-170.
Zaini, A. (2015). Bermain sebagai metode pembelajaran bagi anak usia dini. Jurnal Thufula, 3 (3), 130-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.