Visualisasi Konsep Bangun Ruang Melalui Media Tri Matra dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar

Authors

  • Syilla Fhadlilla Fharhah Universitas Islam Nahdlatul Ulama
  • Dena Aulia Yolanda Universitas Islam Nahdlatul Ulama
  • Nisrina Aura Andisa Universitas Islam Nahdlatul Ulama
  • Muhammad Nofan Zulfahmi Universitas Islam Nahdlatul Ulama

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i1.373

Keywords:

Mathematics, Spatial shapes, Three-dimensional media

Abstract

Mathematics is one of the main skills taught from elementary school to college, playing a role in developing critical and logical thinking patterns of students. However, many elementary school students have difficulty understanding mathematical concepts, especially spatial figures, due to the lack of supporting learning media. This study aims to explore the effectiveness of using Trimatra (three-dimensional) media in mathematics learning in elementary schools. Trimatra media, such as three-dimensional models of spatial figures, allows students to visualize and understand the characteristics and relationships between spatial figures in a concrete manner. The results of the literature study show that Trimatra media not only increases students' knowledge of mathematical concepts, but also motivates students to be actively involved in learning, increases critical thinking skills, and overall learning outcomes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, R. K. (2020). Pemanafaatan Media 3 Dimensi Berbasis Virtual Reality Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd. Jurnal Pendidikan, 21(1), 28–37. https://doi.org/10.33830/jp.v21i1.732.2020

Hamdani, M. F., Priatna, N., Studi, P., Matematika, P., & Indonesia, U. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Android untuk Siswa SMP / MTs dan SMA / MA Berbasis. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 4(4), 163–170.

Hidayah, S., Mailani, E., Sitohang, R., & Gandamana, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Luas Bangun Ruang Sisi Datar Berbasis Augmented Reality berbantuan Unity 3D Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal Of Social Science Research, 4, 95–111.

Kaharuddin. (2023). MEDIA HOLOGRAM 3 DIMENSI DALAM PEMBELAJARAN GEOMETRI. https://books.google.co.id/books?id=43gNEQAAQBAJ&pg=PA31&dq=media+hologram+3+dimensi+dalam+pembelajaran+geometri&hl=en&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&sa=X&ved=2ahUKEwj8qejJ-Z-KAxXdZWwGHZXoAMMQ6AF6BAgEEAM

Melisa, Fajar, Sri, Evi, & Andi. (2021). Kumpulan Rumusan MATEMATIKA SD. https://books.google.co.id/books?id=lcFLEAAAQBAJ&pg=PA61&dq=buku+matematika+konsep+bangun+ruang+sd&hl=id&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&ovdme=1&sa=X&ved=2ahUKEwiPs6Sq3ZyKAxVf8zgGHdLxJOgQ6AF6BAgKEAM#v=onepage&q=buku matematika konsep bangu

Nabila, N. (2021). Konsep pembelajaran matematika SD berdasarkan teori kognitif Jean Piaget. JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6(1), 69–79.

Prawesti, L. N. I., Putro, A. N. S., Pratiwi, M., Wardani, E., Ibrahim, S. M., Saragih, K. F., Srirahmawati, I., Mahmudi, M. A., Zega, N. A., & Fatmawati. (2024). MEDIA PEMBELAJARAN. https://books.google.co.id/books?id=C60MEQAAQBAJ&pg=PA58&dq=media+visual+adalah&hl=en&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&sa=X&ved=2ahUKEwiTnq67jZ-KAxWYT2wGHcO5GpcQ6AF6BAgFEAM#v=onepage&q=media visual adalah&f=false

Purba, N. A., & Sihombing, V. T. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Media Visual Tiga Dimensi (3D) Kelas V Sd Negeri 091281 Batu Iv. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(2), 322–343. https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i2.1320

Ruhmana, R. T., & Madiun, U. P. (2024). Penggunaan Media Bangun Ruang untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 5, 74–82.

Sa’adah, I. (2021). Pemanfaatan Media Tiga Dimensi Sebagai Sarana Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bangun Ruang Kelas V Semester 2 Sdi Darul Falah Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Didaktis Indonesia, 1(1), 1–12. http://journal.didaktis.id/index.php/jurnaldidaktisindonesia/article/download/2/11

Sarasehan, Y. (2020). Pengembangan Seni Rupa Tiga Dimensi Untuk. Jurnal Nanaeke Indonesian Journal of Early Childhood Education, 3(March 2019), 28–36.

Sari, I. P., Batubara, I. H., Hazidar, A. H., & Basri, M. (2022). Pengenalan Bangun Ruang Menggunakan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran. Hello World Jurnal Ilmu Komputer, 1(4), 209–215. https://doi.org/10.56211/helloworld.v1i4.142

Sari, S. I., & Sutriyani, W. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Pada Materi Bangun Ruang Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Integrated Elementary Education, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.21580/jieed.v3i1.13295

Sholihatun, A. D., Misdalina, M., & Jumroh, J. (2021). Pengembangan media pembelajaran bangun ruang sisi datar menggunakan Macromedia Flash 8 berbasis pendekatan PMRI. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika, 16(2), 189–203. https://doi.org/10.21831/pythagoras.v16i2.42194

Sintia, I., Kusmana, D. A., Alicia, V. D. H., Putri, A. I., & Kurnia, B. (2024). Penggunaan Media 3 Dimensi Bangun Ruang untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pembelajaran Matematika. Jurnal Kiprah Pendidikan, 3(2), 97–105. https://doi.org/10.33578/kpd.v3i2.235

Trisnani, N., & Puji Utami, W. T. (2020). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Media Visual Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri Widoro. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1), 422–428. https://doi.org/10.30738/tc.v4i1.6398

_______. Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas (Sistem Pendidikan Nasional).

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Syilla Fhadlilla Fharhah, Dena Aulia Yolanda, Nisrina Aura Andisa, & Muhammad Nofan Zulfahmi. (2024). Visualisasi Konsep Bangun Ruang Melalui Media Tri Matra dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 3(1), 164–169. https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i1.373

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.