Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Wordwall dalam Pembelajaran Matematika Kelas 3 di MI Salafiyah 1 Kauman

Authors

  • I’anatul Ashriyah Universitas Islam Negeri KH. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Umi Mahmudah Universitas Islam Negeri KH. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i4.634

Keywords:

mathematics learning, wordwall, Learning media

Abstract

This study aims to develop learning media based on the Wordwall application in mathematics learning for grade 3 at MI Salafiyah 1 Kauman. The background of this study is the low interest and motivation of students in participating in mathematics learning, which is caused by less interesting learning methods and the lack of use of interactive media. By utilizing the Wordwall application, it is expected to increase student involvement through fun educational games. The method used in this study is Research and Development (R&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The development process begins with needs analysis, learning media design, media development using the Wordwall application, media implementation in learning, and evaluation of the effectiveness of the media developed. The results of the study showed that the Wordwall-based learning media developed had high validity with an average score of 90% from material and media experts. The practicality of the media was also obtained with an average score of 85% from teachers and students. The trial of media implementation in mathematics learning showed an increase in student motivation and learning outcomes. So, students will be more active in participating in learning and show a better understanding of the material being taught. Thus, Wordwall-based learning media has proven effective in increasing the motivation and learning outcomes of grade 3 students at MI Salafiyah 1 Kauman.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A. (2019). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Azhaar, R. H., & Ihsanudin. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis web Wordwall untuk meningkatkan kemampuan kognitif matematis siswa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3).

Azhari, A. F., Khadijah, F., & Rif’iyati, D. (2023). Inovasi media pembelajaran berbasis game melalui aplikasi Wordwall untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik di sekolah dasar. Akselerasi: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(2), 50–59.

Dewanti, S. C., & Sholihah, U. (2022). Pengembangan e-modul berbasis Wordwall dalam pembelajaran matematika pada materi koordinat kartesius di SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 7(3), 65–75.

Fitriani, E., & Rohendi, D. (2022). Penggunaan media Wordwall untuk meningkatkan motivasi belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 75–82.

Hadiana, A. (2023). Efektivitas media pembelajaran interaktif berbasis Wordwall terhadap keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran matematika (Doctoral dissertation, S1-Tadris Matematika IAIN Syekh Nurjati Cirebon).

Handayani, R. (2021). Pengembangan media interaktif berbasis Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 45–53.

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113.

Hartati, F. R., Sumartiningsih, S., & Yuwono, A. (2024). Penggunaan media Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar siswa SD: Literatur review. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(4).

Indriyani, I. D., Firdaus, S., Anikmah, W., Nureini, S., & Salimi, M. (2023). Penggunaan media Wordwall untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V pada pembelajaran matematika. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(4), 237–242.

Jannah, F. N. M., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan aplikasi Canva dalam media pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 138–146.

Ma’rifah, A. (2024). Pengaruh pembelajaran PBL berbasis Wordwall terhadap peningkatan kemampuan numerasi siswa kelas III. Aksioma: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 15(2), 174–189.

Malikah, S., Winarti, W., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., Sumardi, S., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen pembelajaran matematika pada kurikulum merdeka. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5912–5918.

Mutmainnah, A., & Andika, R. (2024). Pemanfaatan media Wordwall terhadap evaluasi pembelajaran matematika di sekolah dasar. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 3(3).

Nugroho, R. A., Raharjo, T. J., Handoyo, E., Sumartiningsih, S., & Yuwono, A. (2024). Analisis penggunaan Wordwall sebagai media pembelajaran matematika untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas II sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 221–230.

Purnamasari, S., Rahmanita, F., Soffiatun, S., Kurniawan, W., & Afriliani, F. (2022). Bermain bersama pengetahuan peserta didik melalui media pembelajaran berbasis game online Wordwall. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 70–77.

Putri, A. Y. (2021). Pemanfaatan Wordwall sebagai media pembelajaran interaktif di sekolah dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan.

Rahmadanti, A., Amril, L. O., & Efendi, I. (2024). Efektivitas media pembelajaran Wordwall terhadap hasil belajar siswa pada pelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 3(1), 117–125.

Rijali, S., & Asfiati, A. (2024). Pengembangan kurikulum pada pembelajaran matematika dengan menggunakan media Wordwall. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 5(2), 421–429.

Simamora, Y., Simamora, M. I. T. O., & Andriani, K. (2023). Pengaruh model problem based learning (PBL) berbasis etnomatematika untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi matematik siswa SMP. Jurnal XYZ, 8(2), 532–538.

Syahputera, A. A., Misdalina, M., & Septeiyawan, B. Z. (2024). Pengembangan media pembelajaran berbasis Wordwall materi bangun datar SD. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 10(2), 331–339.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.

Tanjung, R. S. (2023). Pengembangan media pembelajaran game edukasi berbasis Wordwall pada pembelajaran matematika materi pecahan di kelas IV SDN 135563 Kota Tanjungbalai TA 2022/2023 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan).

Ummah, S. K. (2021). Media pembelajaran matematika (Vol. 1). UMMPress.

Yuliana, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi Wordwall dalam pembelajaran daring di sekolah dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Surabaya.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

I’anatul Ashriyah, & Umi Mahmudah. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Wordwall dalam Pembelajaran Matematika Kelas 3 di MI Salafiyah 1 Kauman. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 3(4), 143–151. https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i4.634

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.