Analisis Konsep Penjumlahan di Kelas 1 Sekolah Dasar

Authors

  • Neni Wulandari Oktavia Ningrum Universitas Negeri Padang
  • Chandra Chandra Universitas Negeri Padang
  • Salmaini Safitri Syam Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i3.486

Keywords:

Addition, Conceptual Understanding, Elementary School

Abstract

This article explores the significance of gaining a clear understanding of the topic concept addition as the main foundation in mathematical literacy. This study examines various pedagogical approaches in introducing the concept of addition to students, emphasizing the importance of conceptual understanding compared to procedural learning. Analysis of several learning methods shows that the use of manipulative objects, visual representations, and the application of real contexts significantly improve students' understanding of the idea behind addition. The results of the research also indicate that difficulties in understanding the concept of addition at the early stage of Learning may affect the progress of advanced mathematical abilities. This article concludes that a learning approach that emphasizes conceptual understanding of addition as a quantity combination operation will establish a strong basis for the advancement of students' mathematical abilities in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggara, M., Samsudin, A., Siliwangi, I., Jendral, J. T., & Cimahi, S. (2023). Penerapan model pembelajaran Project Based Learning untuk mengetahui gambaran pemahaman konsep penjumlahan siswa kelas 1 sekolah dasar. Sebelas April Elementary Education, 2(1), 62–71. https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/saee/article/view/600

Ariani, D., & Pertiwi, H. (2022). Meningkatkan hasil belajar matematika melalui pendekatan realistik materi penjumlahan dan pengurangan. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 55–64.

Astuti, M. R., & Wulandari, F. (2021). Penggunaan media gambar dalam meningkatkan pemahaman konsep penjumlahan siswa kelas 1 SD. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dasar, 13(2), 120–129.

Hidayah, N., & Mahfud, M. (2022). Strategi guru dalam mengatasi kesulitan belajar matematika siswa kelas rendah. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 14(1), 32–41.

Karlimah, K., Nur, L., & Oktaviyani, H. (2019). Pemahaman konsep operasi hitung penjumlahan bilangan cacah siswa sekolah dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(2), 123. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4887

Khasanah, U., & Purwanto, A. (2020). Pengaruh penggunaan alat peraga konkrit terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1), 35–42.

Lestari, I. A., & Mulyani, S. (2021). Analisis pemahaman konsep operasi hitung penjumlahan dan pengurangan siswa kelas II. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 80–89.

Nila, K. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 229–235.

Pratama, R., & Dewi, N. (2022). Pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika. Jurnal Pendidikan Edutama, 9(1), 77–86.

Ramadhani, L., & Astuti, S. (2023). Penggunaan metode permainan edukatif dalam pembelajaran matematika di kelas rendah. Jurnal Pendidikan Anak, 6(3), 140–150.

Rosanti, A., Tahir, M., & Maulyda, M. A. (2022). Analisis kesulitan belajar matematika materi penjumlahan dan pengurangan pada kelas II di SDN 3 Pringgajurang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1490–1495. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.812

Safitri, D., Rahmawati, R., Rangkuti, S. S., Jamaludin, U., & Setiawan, S. (2023). Analisis kesulitan belajar operasi hitung penjumlahan dan pengurangan pada siswa kelas 1B. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2601–2610. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.937

Suryani, N., Ketut Widiada, I., & Makki, M. (2022). Identifikasi permasalahan guru dalam pelaksanaan pembelajaran matematika materi penjumlahan dan pengurangan. Journal of Classroom Action Research, 4(2), 1–18. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i1.1390

Utami, S., & Nugraheni, R. (2023). Penggunaan pendekatan kontekstual untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada materi penjumlahan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 23–31.

Yuliansah, D. S., & Lyesmaya, D. (2020). Penerapan model pembelajaran ICM dalam meningkatkan aktivitas belajar dan pemahaman konsep penjumlahan dan pengurangan bilangan. Jurnal Persada, 4(2), 60–67.

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Neni Wulandari Oktavia Ningrum, Chandra Chandra, & Salmaini Safitri Syam. (2025). Analisis Konsep Penjumlahan di Kelas 1 Sekolah Dasar. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian Dan Angkasa, 3(3), 46–54. https://doi.org/10.62383/algoritma.v3i3.486